חוקרים מהמכללה לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה בארצות הברית מצאו דרך למנוע תגובות אלרגיות מסוכנות שעלולות להשפיע על חולים עם אלרגיה לבוטנים. תוצאות התגלית פורצת הדרך, שנותנת תקווה לפיתוח טיפולים המונעים אלרגיות מסוכנות לבוטנים, פורסמו בכתב העת "Science Translational Medicine", בתחילת פברואר, ודווחו באתר "EurekAlert". ד"ר מארק קפלן, ראש המחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה, והחוקר הראשי במחקר זה, אמר כי קיימים טיפולים לתסמינים שעלולים להופיע בחולים עם אלרגיה למזון, אך מספר תרופות מונעות את התרחשותן של תגובות אלו.

לא הכל מתוק: הקשר המדאיג בין ממתיקים מלאכותיים לשבץ מוחי והתקף לב
שיעול אצל ילדים: מה הם הסוגים הנפוצים וכיצד מטפלים?

אלרגיות למזון

לפי האתר MSD Manuals, אלרגיה למזון היא תגובה המתרחשת כתוצאה מאכילת מזונות מסוימים כמו אגוזים, בוטנים, חלב או ביצים. אלרגיות למזון עשויות להתחיל במהלך הילדות. ילד עלול להיפטר מאלרגיות למזון עם הגיל, מה שהופך את האלרגיה למזון לפחות שכיחה בקרב מבוגרים, אך אם מבוגר סובל מאלרגיה למזון, האלרגיה הזו נמשכת לרוב לאורך כל החיים. תסמיני אלרגיה למזון נעים מהופעת פריחה בעור שעלולה להיות קשורה לבחילות, הקאות ושלשולים בילדים צעירים, ועד לתגובות חמורות יותר אצל ילדים גדולים יותר ומבוגרים שעשויות לכלול גירוד, נפיחות, נזלת, ועלולות גם להוביל לסחרחורת והתעלפות.

אלרגיה לבוטנים

אלרגיה לבוטנים היא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לתגובות אלרגיות קשות, על פי האתר Mayo Clinic. אכילת כמות קטנה של בוטנים עלולה להוביל לתגובות אלרגיות קשות אצל אנשים נגועים, והאלרגיה עלולה להתרחש כתוצאה מאכילה ישירה של בוטנים, שאיפתם או אכילת מוצרים המכילים בוטנים.

מה קורה כאשר אדם אלרגי למזון?

כאשר אדם אלרגי למזון, הדבר נובע מההקשר האלרגני ל"חלבון האימונוגלובולין" E (IgE), אשר קשור לסוגי תאי דם לבנים הנקראים "בזופילים" שמצויים בזרם הדם, וסוג דומה המצוי ברקמות הנקראות "תאי פיטום". הגירוי של תאים אלו עלול לגרום להלם אלרגי חמור המתרחש זמן קצר לאחר בליעת האלרגן, והלם זה עלול להרוג את החולה.

מעכב דה-רגישות קוולנטי הטרוציקלי

החוקרים פיתחו את המעכב הספציפי לבוטנים הנקרא "מעכב קוולנטי הטרוציקלי" (cHBI). תרכובת זו מנעה מבזופילים ותאי פיטום להתכלות ולגרום להלם אנפילקטי בחיות מעבדה. נאדה אל-אחראס, חוקרת שותפה וסטודנטית לתואר שני במחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית, הסבירה כי התרכובת מנעה תגובות אלרגיות במשך יותר משבועיים כאשר היא ניתנה לפני החשיפה לאלרגן. התרכובת גם מנעה תגובות אלרגיות חמורות והפחיתה תגובה אלרגית כאשר ניתנה זמן קצר לאחר הופעת התסמינים האלרגיים. תוצאות המחקר מראות שלמעכב קוולנטי הטרוציקלי יש את היכולת למנוע התרחשות של אלרגיה לבוטנים בפרט, לפי פרופסור בכר פילגסר, חוקר שותף במחקר זה, ופרופסור לכימיה והנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת Notre-Dame בארצות הברית.

התרכובת המעכבת טרם נוסתה בבני אדם, והיא נתונה להערכה נוספת בבעלי חיים על מנת לאשר את בטיחותה ויעילותה לפני המעבר למחקרים קליניים.