ישנם מקרים שבהם מחלות מסוימות נתפסות באופן נרחב כמסוכנות או כקטלניות יותר ממה שהן בפועל, בעוד אחרות שבאמת מסכנות חיים עשויות לקבל הרבה פחות תשומת לב.

הסיבות לפער התפיסתי בין ההשלכות הבריאותיות של מחלה זו או אחרת מושפעות מגורמים שונים כמו סיקור תקשורתי, עמדות תרבותיות או פרסומים של ארגוני בריאות.

לדוגמה, "סרטן", שהוא שם כולל למחלות רבות ושונות, עלול להיות קטלני ומייסר, תלוי בסוג, במועד האבחון, בטיפול ועוד. עם זאת, יש וסרטן הוא מחלה בת טיפול ומסוכנת פחות מסוכרת, שהיא מחלה נפוצה ולא פעם מסתבכת, לפעמים מסתבכת מאוד בגלל אי־הקפדה על טיפול תזונתי פשוט יחסית.

באופן דומה, יש מחלות שבדרך כלל מיוחסות לגברים יותר מלנשים, אף שהסטטיסטיקה מציגה גם אחרת. דוגמה אחת למחלה הנתפסת לרוב כבעיית בריאות גברית בעיקרה היא מחלת לב. אומנם לגברים יש סיכון כללי גבוה יותר ללקות במחלת לב מאשר לנשים, אבל זהו גם גורם המוות המוביל לנשים במדינות רבות. מכיוון שמחלות לב נתפסו באופן היסטורי כ"מחלת גברים", קורה שהאבחון והטיפול המוקדם בנשים יתפספס ויוביל לתוצאות קשות יותר.

יש מצבים מסוימים של בריאות הנפש, כגון חרדה ודיכאון, שקשורים לעתים קרובות לנשים, אף שגם גברים יכולים לחוות מצבים אלה. גברים עשויים להיות בעלי סיכוי נמוך יותר לפנות לטיפול בבעיות נפשיות עקב סטיגמה או נורמות תרבותיות שמרתיעות אותם מלהביע פגיעות או לפנות לעזרה. זה יכול לנבוע ממגוון גורמים, כולל עמדות תרבותיות, סטריאוטיפים מגדריים והטיות היסטוריות במחקר ובאבחון רפואי.

חשוב להכיר בכך שמחלות ומצבים בריאותיים רבים יכולים להשפיע על אנשים מכל המינים, ולהימנע מהנחת הנחות או הכללות המבוססות על מגדר. אנשי מקצוע בתחום הבריאות ובריאות הציבור יכולים למלא תפקיד חשוב בטיפול בהטיות אלו ולדאוג לכך שכל האנשים יקבלו את הטיפול והתמיכה הדרושים להם כדי לשמור על בריאות תקינה.

אוסטאופורוזיס בגברים
במהלך חודש מרץ מציינים את יום האישה הבינלאומי, ובכלל, חודש זה מוקדש לנשים בהיבטים שונים. אוסטאופורוזיס היא אחת המחלות המזוהות יותר עם נשים, אבל פוגעת גם בגברים. למעשה, ההערכה היא שעד 25% מהגברים מעל גיל 60 יחוו שבר אוסטאופורוטי במהלך חייהם, והסיכון לתמותה מאוסטאופורוזיס אצל גברים גבוה יותר בהשוואה לסיכון בקרב נשים.

אוסטאופורוזיס (דלדול עצם) היא מחלת עצם המאופיינת בירידה בצפיפות המינרלים בעצם. עקב כך העצם היא פחות צפופה וחזקה ולכן חשופה יותר לשברים, שהם לרוב התסמין הראשון של המחלה שמתפתחת בהדרגה ללא סימפטומים.

השברים האופייניים מופיעים בעקבות חבלה קלה יחסית או ללא חבלה כלל, בעיקר בחוליות עמוד השדרה, בשורש כף היד ובצוואר הירך.
הפער בשכיחות המחלה בין גברים ונשים או התודעה הציבורית שמאפיינת את המחלה כ"נשית", גורמים לצוות הרפואי להתמקד פחות בבירור אוסטאופורוזיס אצל גברים. כמו כן, גברים פחות נוטים לפנות לבדיקת צפיפות העצם הכלולה בסל הבריאות הישראלי מגיל 60 ומעלה.

ד"ר מוחמד שיח' אחמד, רופא בכיר במכון האנדוקריני במרכז הרפואי בני ציון בחיפה ובלאומית שירותי בריאות, משתף כי כ־40% מסך כל השברים האוסטאופורוטיים הם בקרב גברים, שכיחות גבוהה ואולי מפתיעה.

הסיבות לאוסטאופורוזיס אצל גברים
ד"ר מוחמד שיח' אחמד מסביר כי אחת הסיבות השכיחות לאוסטאופורוזיס בקרב גברים הינה ירידה ברמת ההורמון הגברי - הטסטוסטרון: "הביטוי הקליני של ירידה זו הוא חשק מיני נמוך, בעיות זקפה, ירידה במצב הרוח ועייפות לא מוסברת. גורמי הסיכון המגבירים סיכון לשברים אצל גברים הם עישון, צריכת אלכוהול מוגברת, משקל גוף נמוך, סוכרת, דיאטה דלה במוצרי סידן, רמה נמוכה של ויטמין D ומיעוט בפעילות גופנית".

"בנוסף, מטופלים הנוטלים טיפול ממושך בסטרואידים נמצאים בסיכון להתפתחות אוסטאופורוזיס. שבר אוסטאופורוטי מעלה את הסיכון לשבר נוסף, ולכן מומלץ שכל גבר שחווה שבר יפנה לבירור רפואי ולטיפול", הסביר ד"ר שיח' אחמד.

אבחון אוסטאופורוזיס בגברים נעשה בדרך כלל באמצעות בדיקת צפיפות מינרלים בעצמות. הטיפול באוסטאופורוזיס בגברים כולל שינויים באורח החיים: פעילות גופנית, צריכה נאותה של סידן וויטמין D כמו גם תרופות כגון ביספוספונטים ופרוליה, שמנגנון הפעולה שלהן מאט את איבוד רקמת העצם, ותרופות נוספות בונות עצם כמו פורטאו ואיבנטי.

טיפול וצמצום סיכונים
ההמלצות המיידיות הן שילוב של פעילות גופנית הידועה כמחזקת עצמות, תזונה - מיד הפירוט - והפסקת עישון. בתזונה הדגש הוא על צריכה מספקת של סידן. בגיל המבוגר מומלץ לצרוך 1,200־1,000 מ"ג סידן ביום.

מזונות עשירים בסידן הם חלב ומוצריו, שמספקים גם ויטמין D, כדאי להעדיף את אלה המועשרים בסידן; דגים כמו סרדינים ואנשובי הנאכלים על עצמותיהם; טחינה בעיקר גולמית ומלאה; קטניות כמו סויה וחומוס; ירקות עליים ירוקים; שקדים, אגוזים וזרעים כמו צ'יה. לפעמים נדרשת גם נטילה של תוספי תזונה כמו ויטמין D וסידן, לאחר התייעצות עם התזונאית או הרופאה. חשוב לציין שהיכולת של הגוף לספוג סידן מושפעת מהרכב המזון, הגיל והתרופות.

כמו כן יש לנקוט משנה זהירות בבית ומחוצה לו כדי להפחית את הסיכון לנפילות: להימנע מטיפוס על סולמות או כיסאות; לאחוז תמיד במעקה בירידה או בעלייה במדרגות; לסלק שטיחים מהבית; לנעול נעליים סגורות; לבחור במסלולי הליכה בטוחים.

"אוסטאופורוזיס הוא מצב שעלול להשפיע על גברים כמו נשים״, מסכם ד"ר מוחמד שיח' אחמד. ״חשוב שגברים יהיו מודעים לגורמי הסיכון והתסמינים של מצב זה. אבחון וטיפול מוקדם יכולים לסייע במניעת שברים ולשפר את בריאות העצם הכללית". 