בעקבות מקרה בו נער בן 16 אושפז עם נזק כבד לריאותיו בגלל עישון סיגריה אלקטרונית, משרד הבריאות חשף היום (חמישי) נתונים מדאיגים בנוגע לעישון בקרב בני נוער. 

מנתוני המשרד עולה כי בשנה האחרונה בשנה האחרונה זוהה זינוק בשיעור העישון בקרב ילדים מתחת לגיל 14, מ-3.4% ב-2021 ל-13.7% ב-2022. בקרב בני נוער בני 16 ומעלה: כ-10% מעשנים מוצרי טבק אלקטרוניים באופן קבוע, ובקרב ילדי כיתות ה'-ו' 3% מעשנים באופן קבוע.

בתוך כך, התייחסה למקרה מנכ"לית המיזם למיגור העישון, שירה כסלו, "הסיגריה האלקטרונית החד פעמית שנכנסה השנה לשוק הישראלי גורמת לילדים להתחיל לעשן מוקדם". את הדברים אמרה בריאיון לליאת רון ואריה מליניאק בתוכניתם "איפה הכסף" ב-103FM.

בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות: נער בן 16 מאושפז במצב קשה
מיכל דליות מייעצת: כיצד לנהוג כשמתבגר מעשן סיגריה אלקטרונית?
מחקר חשף מה יותר מסוכן: סיגריות אלקטרוניות או סיגריות רגילות?

לטענתה, המוצר החדש מנגיש את הרגל העישון גם לילדים. "אנחנו רגילים לדבר על תיכוניסטים, אבל בשנה האחרונה אנחנו מדברים על חטיבת ביניים, כלומר על ילדים בני 12 או 14 שמתחילים לעשן", אמרה, "כרגע אין מי שיגן על הילדים שלנו. הנזקים לטווח הארוך עוד לא ידועים, ובינתיים אין אף אחד שמגן על הילדים שלנו ועל הנוער מסיגריות אלקטרוניות בדיוק בגלל המציאות המדומה, כשהן מוצגות כאיזה משהו תמים".

כסלו התייחסה לתפקידה של הממשלה במניעת עישון בקרב ילדים ובני נוער ואמרה: "אנחנו צריכים לשאול - מה התפקיד של המדינה? יש 35 מדינות בעולם שאסרו את השימוש בסיגריות אלקטרוניות. ישראל ניסתה לעשות זאת ב־2009, אבל לצערי הרב לא עשתה את זה".

בתוך כך, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעת ולגמילה מעישון התייחס לאירוע ומסר: "יש צורך בשיפור האכיפה ובפיקוח הדוק על מוצרי העישון הממכרים והמזיקים לבריאות, כדי להגן על בריאות הציבור ובפרט על בריאותם של ילדים. סקרים מהשנים האחרונות מצביעים על עליה משמעותית בישראל בשימוש של בני נוער בסיגריה אלקטרונית חד פעמית. בגלל הזמינות והמחיר הנמוך, יחד עם מגוון הטעמים, הן קורצות במיוחד לבני נוער. אנו קוראים לממשלה לאסור לחלוטין על הסיגריה האלקטרונית החד פעמית ולדאוג לאכיפת איסור מכירת מוצרי טבק ועישון לקטינים".