יום העצמאות הוא הזדמנות טובה להרים למדינה ולהתגאות בהישגיה הרבים. מטבע הדברים, נתייחס להיבטים תזונתיים, למסורת הקולינרית העשירה ולתרבות האוכל המגוונת שמשקפת את ההיסטוריה הרב־תרבותית והגיאוגרפיה של ישראל.

בשנים האחרונות עשתה ישראל צעדים משמעותיים בתחום המזון והתזונה, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, החקלאות והמחקר. הישגים המקדמים תזונה מאוזנת וטובה לנו - החיים פה - ולתושבי העולם באשר הם, וגם תורמים לכדור הארץ.

מחקלאות מדייקת ועד אנכית
ישראל היא מובילה עולמית בטכנולוגיה חקלאית. חברות ישראליות פיתחו טכנולוגיות חדשניות המאפשרות לחקלאים להגדיל את היבולים תוך חיסכון במים ובמשאבים אחרים, מה שהופך את החקלאות לבת־קיימה ויעילה.

השקיה בטפטוף: הפיתוח של ישראל בטכנולוגיית השקיה בטפטוף חולל מהפכה בחקלאות ברחבי העולם. השקיה בטפטוף מספקת מים וחומרי הזנה ישירות לשורשי הצמחים, ממזערת את הפסולת וממקסמת את התפוקה. כיום, השקיה בטפטוף משמשת ביותר מ־150 מדינות בעולם.

חקלאות מדייקת: דרכים טכנולוגיות לייעול עבודת החקלאים, העלאת כמות היבולים ואיכותם, צמצום עלויות ופסולת. חיישנים, הדמיות לוויין, GPS וטכנולוגיות נוספות מאפשרים לחקלאים לנטר בזמן אמת את התנאים בשטח: לחות הקרקע, בריאות הצמח ותנאי מזג האוויר, המאפשרים להם לקבל החלטות מושכלות לגבי השקיה, דישון, הדברה ותשומות אחרות, לקבל החלטות מושכלות ולהתקדם בהתאם.

חקלאות מדברית: האקלים הצחיח של ישראל הוביל לפיתוח טכנולוגיות חדשניות לגידול יבולים בתנאי מדבר. חוקרים ישראלים פיתחו גידולים עמידים לבצורת, כמו עגבניות שרי, והיו חלוצים בשימוש במים מליחים להשקיה. את המומחיות בחקלאות מדברית חלקה ישראל עם אזורים צחיחים אחרים ברחבי העולם, כולל אפריקה ואסיה.

חקלאות אנכית: ישראל נמצאת גם בחזית החקלאות האנכית, הכוללת גידול יבולים בקומות או במתלים אנכיים. חברות ישראליות פיתחו מערכות המשתמשות בנורות LED והידרופוניקה לגידולים אלה, תוך מקסום התפוקה ומזעור הצורך במים ובאדמה.

לתרומותיה של ישראל לתחום הטכנולוגיה החקלאית הייתה השפעה משמעותית על ייצור המזון העולמי, על קיימות ועל תרומה לביטחון תזונתי ברחבי העולם. ישראל סייעה לחקלאים לגדל יותר יבולים תוך חיסכון במשאבים.

הדפסת מזון ומיקרוביום של המעיים
חוקרים ישראלים תרמו תרומה משמעותית לתחום התזונה, במיוחד בתחומי התזונה המותאמת אישית והמיקרוביום של המעיים, מזונות פונקציונליים, הדפסת מזון ותזונת האם והילד.

תזונה מותאמת אישית: חוקרים בארץ הגיעו לגילויים משמעותיים בנוגע לתפקידם של חיידקי המעי (מיקרוביום) בבריאות האדם. מחקרים אלו מהווים פריצת דרך בעולם כולו. פותחו טכנולוגיות חדשות המאפשרות לקבל המלצות תזונה מותאמות אישית על סמך המבנה הגנטי והרכב המיקרוביום של האדם.

ישראל מובילה בחקר המיקרוביום הודות למדענים ממכון ויצמן למדע בישראל. החוקרים הישראלים הראו שלמיקרוביום המעי תפקיד מכריע במערכת העיכול, מערכת החיסון ומטבוליזם, והוא יכול להשפיע על מגוון מצבים, כולל השמנת יתר, סוכרת וסרטן.

פודטק ומזונות פונקציונליים: גם בחזית המחקר של מזונות פונקציונליים, שהם מזונות המספקים יתרונות בריאותיים מעבר לתזונה הבסיסית, נמצאות חברות ישראליות שפיתחו מזונות שיכולים לשפר את העיכול, לתרום למערכת החיסון ולהפחית דלקות.

נוסף לכך הפודטק - תחום המשלב חדשנות, טכנולוגיה, מזון ורפואה כמו הדפסות תלת־ממד ותחליפים למזון מהחי - נמצא במגמת צמיחה. סטארט־אפ ניישן גם בתחום התזונה.

בריאות האם והילד: חוקרים ישראלים תרמו תרומה משמעותית לבריאות האם והילד, כולל מחקר על השפעת תזונת האם טרום ההריון ובמהלכו על התפתחות העובר. מדענים ישראלים הראו כי לתזונה של האם יכולות להיות השפעות ארוכות טווח על בריאות הילד, ופיתחו התערבויות תזונתיות לשיפור התוצאות, הן לאם והן לילד.

מדענים ישראלים היו בין הראשונים שהצביעו על כך שתוספת חומצה פולית במהלך ההריון יכולה להפחית משמעותית את הסיכון למומים מולדים; צריכה מספקת של אומגה 3 בתזונת האם יכולה לשפר את התפתחות המוח של העובר והתפקוד הקוגניטיבי; והנחיות תזונתיות לנשים הרות יכולות לצמצם את הסיכון לסוכרת הריון.

חדשנות קולינרית
בישראל יש סצינה קולינרית תוססת, המשלבת טעמים מסורתיים מזרח־תיכוניים וים־תיכוניים עם טכניקות מודרניות ומרכיבים חדשניים. שפים ישראלים זכו להכרה בינלאומית בזכות המנות החדשניות, היצירתיות שלהם, החידושים הקולינריים והמנות הטעימות והבריאות שבהכנתן הם עושים שימוש בחומרי גלם מהצומח.

תרומתה של ישראל לתחום החדשנות הקולינרית סייעה ליצירת תרבות אוכל דינמית ומרגשת, שימוש בחומרי גלם טריים ומקומיים בטעמים נועזים. המטבח הישראלי הופך יותר ויותר למבוסס על מזונות מהצומח, כאשר שפים ומסעדות מתמקדים במטבח צמחוני וטבעוני.

ביטחון תזונתי
הפתרונות הטכנולוגיים של ישראל בתחום החקלאות והתזונה מסייעים למדינות מתפתחות בתחום משמעותי ביותר - הביטחון התזונתי.
ניהול מים: ישראל מובילה בניהול מים, עם מגוון טכנולוגיות וטכניקות לשימור וניהול משאבי מים - טפטוף, טכנולוגיות מחזור מים והתפלה המאפשרים לחקלאים לגדל יבולים באזורים צחיחים.

סיוע הומניטרי: לישראל היסטוריה ארוכה של מתן סיוע הומניטרי למדינות המתמודדות עם חוסר ביטחון תזונתי. ארגונים ישראליים מספקים סיוע חירום במזון, הכשרה חקלאית ותמיכה אחרת לקהילות שנפגעו מסכסוכים, אסונות טבע ומשברים אחרים.

לתרומותיה של ישראל לתחום הביטחון התזונתי הייתה השפעה משמעותית. אלה סייעו להגדלת התפוקה, שימור משאבים ומתן סיוע חירום לקהילות פגיעות. 