בלעדי ל"מעריב": על רקע השפעות משבר האקלים, וכדי להפחית את התלות בתנאי מזג האוויר המקצינים והולכים, משרד החקלאות יסייע לחקלאים בשדרוג ובהקמה של חממות לירקות הכי נפוצים בסלט הישראלי, אשר יהיו מבוססות על טכנולוגיות חדישות.

משבר האקלים יחסל את המזון בעולם? מדענים מזהירים: "מתקרבים לתרחיש האימים"
שיא מטריד חדש נשבר: תועד היום החם ביותר על פני כדור הארץ 
נתונים מבהילים: כך שינויי האקלים משפיעים על חיינו באופן משמעותי

סך התמיכה יעמוד על 15 מיליון שקל לשנת 2023, שיוקצו לשדרוג טכנולוגי הכולל אמצעי צינון וחימום, שדרוג בתי הצמיחה ומערכות מתוחכמות נוספות.

התמיכה אף כוללת שדרוג ובניית בתי אריזה וחדרי קירור שיסייעו בשמירה על שרשרת קירור, משלב הגידול ועד לשלב השיווק. המטרה המוצהרת של התוכנית היא הבטחת ביטחון המזון של ישראל בעידן משבר האקלים, ולשם כך ממשיך משרד החקלאות ליישם את הנוהל התלת־שנתי שהחל בשנה שעברה עם השקעה של עד 60 מיליון שקל לאורך התקופה כולה, ומרחיב אותו השנה מתמיכה בשדרוג גידולי עגבניות ומלפפונים גם לפלפלים.

הדרך הנפוצה ביותר היום לגידול עגבניות, מלפפונים ופלפלים בישראל היא באמצעות בתי צמיחה פשוטים, המורכבים לרוב מחממות ומבתי רשת בסיסיים. דרך זו לא עושה מספיק שימוש בשיטות טכנולוגיות חדשניות, ומובילה לעתים לפריון נמוך.

במשרד החקלאות מסבירים כי מימוש הפוטנציאל הגלום בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות יכול להביא להגדלה משמעותית ביבולים, תוך צמצום התלות במזג האוויר ותנאי קיצון.

בעיה נוספת שנתקלים בה היא חוסר רציפות ביבול, וכתוצאה מכך באספקה. בשל כך, נוצרים לאורך השנה תקופות שבהן היצע המלפפונים והעגבניות לא עונה על הביקוש המקומי. "גישור הפער בין הביקוש להיצע המקומי מתאפשר בטווח הקצר באמצעות יבוא. אבל בטווח הארוך, להמשך שימוש בטכנולוגיות לא חדישות המניבות תוצרת בכמות נמוכה, לצד פתיחת היבוא, עלולים להיות השלכות מרחיקות לכת שיביאו לנטישת מגדלים ישראליים בשל שחיקה ברווחיות, דבר שיגרור בהכרח להגדלת המחסור לאורך כל השנה", אומרים במשרד.

שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) מסביר: "מדינת ישראל מספקת לתושביה את מרבית תצרוכת הפירות והירקות הטריים, ותוכל להמשיך לעשות זאת רק אם נמשיך להצעיד אותה קדימה באמצעות הטמעת טכנולוגיות חדשניות, לנטרול נזקי משבר האקלים, שיאפשרו גידול שנתי רצוף.

"התקציב מבטא הלכה למעשה את היעד המרכזי בתוכנית העבודה שלנו, והוא שמירה על ביטחון המזון למען הצרכנים - דבר שיבטיח כי תוצרת חקלאית ישראלית באיכות טובה תוזרם למדפי רשתות השיווק ללא הפסקה כל השנה".