אתר אינטרנט חדש של משרד האנרגיה והתשתיות שהושק אתמול מנגיש לראשונה מידע לציבור על אודות שיעור ההספק המותקן של אנרגיות מתחדשות המיוצרות על גגות מבנים, ויהווה כלי עבודה יישומי לרשויות מקומיות שמעוניינות להגדיל את היקף האנרגיה המתחדשת בשטחן.

בליכוד טוענים שרה"מ עדיין מעוניין בהידברות: "ידינו מושטת"
הפגישה של לפיד שהובילה לקרב עקיצות בין הקואליציה לאופוזיציה

המדד מציג את פוטנציאל ייצור החשמל בשטח השיפוט של רשויות מקומיות, וכן את היקף המימוש של כל רשות ורשות מתוך פוטנציאל זה. מועצה אזורית הערבה התיכונה היא הראשונה בארץ בקטגוריה של הספק מותקן ביחס למספר תושבים במועצה עם 13 קילו וואט לתושב, בעוד הרשות המקומית השנייה אחריה בדירוג עם נתון של 4 קילו וואט לתושב היא באר טוביה.

בית שאן מובילה השנה את העיריות והמועצות המקומיות מבחינת מימוש הפוטנציאל, עם 40% מימוש. מחוז תל אביב מגיע רק ל־4% מימוש מתוך פוטנציאל ייצור האנרגיה הסולארית על הגגות, והעיר תל אביב עצמה רק ל־2%. אבל זאת רק דוגמה אחת, משום שלבד מהערבה התיכונה שממצה את הפוטנציאל - כל הרשויות המקומיות בארץ רחוקות ממנו, או אפילו רחוקות מאוד.

מדד רשויות מקומיות לאנרגיה מתחדשת בדו-שימוש (צילום: משרד האנרגיה)
מדד רשויות מקומיות לאנרגיה מתחדשת בדו-שימוש (צילום: משרד האנרגיה)

עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות שונות מאוד במאפייני הבינוי שלהן, ובהתאם לכך גם במימוש הפוטנציאל שלהן לייצור אנרגיה מתחדשת. לפיכך, המדד מאפשר הפרדה בין עיריות ומועצות מקומיות לבין מועצות אזוריות.

במשרד האנרגיה מדגישים: "כל זה יאפשר לרשויות להשתמש במדד ככלי עבודה שבאמצעותו הן יוכלו לזהות באיזה מהמגזרים ברשות (מגורים, תעשייה, ציבורי, חקלאות, תעסוקה ומסחר) קיים פוטנציאל רב להקמת מתקנים לייצור אנרגיות מתחדשות, אך לא ממומש. הרשויות יוכלו לקדם צעדי יישום שיסייעו למגזרים אלה בהאצת הקמת אנרגיה מתחדשת.

"משרד האנרגיה והתשתיות רואה בשלטון המקומי שותף מרכזי במעבר למשק אנרגיה מקיים והשגת יעדי הממשלה לאנרגיה מתחדשת והפחתת פליטות. המדד מהווה צעד משמעותי נוסף בתוכנית האסטרטגית של משרד האנרגיה והתשתיות לליווי וגיבוש תוכניות פעולה עבור השלטון המקומי למעבר לאנרגיה מקיימת לצד מענקים ליישום תוכניות אלה".