כ־60 אלף עובדים זרים מועסקים בישראל בטיפול בקשישים, אולם בהיעדר פיקוח והכשרה ראויים, מטופלים סיעודיים רבים נופלים קורבן להתעללות מצד מטפליהם.

איש העסקים יעקב נמרודי הלך לעולמו בגיל 97
סערה עקב סיפורה של בת ה-14 שנדרשה להתכסות באוטובוס: "הטרדה מינית לכל דבר"

השרה לשוויון חברתי בממשלה הקודמת ח"כ מירב כהן (יש עתיד) אמרה בשיחה עם "מעריב" כי היא מקדמת בימים אלו הצעת חוק להקמת מנגנון דיווח הדדי בין המשרדים הרלוונטיים השונים, כולל משרד הבריאות והרווחה, המשטרה ורשות ההגירה, שבמסגרתו כל הגורמים יהיו מחויבים לדווח על תלונה או תיק המנוהל נגד מטפל בקשישים בחשד להתעללות.

"מרבית המטפלים עושים עבודת קודש, ועם זאת - יש לא מעט מקרים של התעללות. אין סנכרון בין המערכות, אין חלוקת אחריות טיפולית בין הגופים השונים, והציבור הרחב לא מודע לתלונות שמוגשות נגד מטפלים זרים", מסבירה כהן. לדבריה, "יכול להיות מצב שבו עובד זר ממשיך לעבוד עם קשיש חדש בזמן שמנוהל נגדו תיק בגין התעללות בקשיש אחר.

"אם נוכל להקים את המנגנון שאני מציעה, כל הגורמים יהיו מסונכרנים ומיודעים בכל שלב על אופן הטיפול של כל גורם, ויהיה שיקוף של סטטוס התלונה למתלונן ובני משפחתו".

כהן כינסה בחודש מאי את הוועדה בראשותה לטיפול בשורדי השואה ביחד עם ועדת הכנסת לעובדים זרים, ובמהלך הדיון התגלה כי מתחילת 2023 בלבד ועד למועד הדיון המשטרה העבירה לרשות ההגירה כבר לא פחות מ־33 מקרים של התעללות מטפלים זרים בזקנים.

"ישנם עוד מהלכים רבים שצריך לקדם כדי למגר את התופעה" אומרת ח"כ כהן. "ובטווח הארוך - הכשרת המטפלים ויצירת אופק מקצועי עבורם".

הוועדה לעובדים זרים קיימה דיון נוסף בפגרה באותו נושא רק לפני כשבוע, ובמסגרתו שוב התברר כי עדיין לא קיים נוהל בין הרשויות למעקב וטיפול במקרים האלה, ובוודאי שלא שום מנגנון מניעה כמו הכשרות ופיקוח מניעתי.

רשות ההגירה דיוחה בדיון כי בשנה וחצי האחרונה הוגשו 102 תלונות בחשד לפגיעה בסיעודיים מצד מטפלים זרים, אבל רק ל־46 מהם נעשה הליך שימוע, וזאת בעקבות העובדה שאין כל נוהל שמחייב ביצוע שימוע באופן מיידי.