שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, גילו הורים לילדים על הרצף האוטיסטי בגן התקשורת ״גפן״ שבצפת כי פועלי העירייה הרסו את הגן ללא התרעה מוקדמת.

לאחר החלטת בג"ץ: כך ייפעלו המסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי
"זה בידיים שלך": ההורים והתלמידים קוראים לנתניהו להתערב במשבר מול ארגון המורים

"התעוררנו לבוקר לא טוב בלשון המעטה", מספרים מאיר ורחלי פחימה, הוריי תאומים שמטופלים בגן. ״מספר ימים לפני תחילת שנת הלימודים, ללא כל אזהרה מוקדמת  - גילינו במקרה שפועלים מהעירייה החלו בהריסת הגן של הבנים שלנו בני השש שנמצאים על הרצף האוטיסטי".

"כהורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי, המאבק שלנו הוא שגרתי ויום יומי. עצוב ומתסכל שבמקום להקל ולו במעט - מערכת החינוך והעירייה ממשיכים להערים קשיים עלינו, על ילדינו ועל הצוות החינוכי והטיפולי בגן שלא ידע גם כן על המהלך המפתיע של העירייה״, הם משתפים. 

לדבריהם, הם גילו על הריסת הגן לגמרי במקרה. "חברה עברה ליד הגן וראתה לפתע דחפורים ברחבה. הגננת אף לא ידעה על ההריסה. מבחינת כולם - מגיעים כרגיל לגן ב-1 בספטמבר", סיפרו. "אמרו לנו שבעתיד נעבור למבנה אחר, אך כלל לא נמסרה הודעה רשמית על מעבר לגן אחר או קבלת מבנה לתחילת שנת הלימודים הקרובה". 

"יתרה מכך, רק לאחר שראינו את ההרס של הגן ופנינו לעירייה - הם הואילו בטובם לעדכן אותנו על השינוי. כרגע אין לנו חלופה לילדים, ואנחנו לא יודעים כיצד נתמודד כאשר תתחיל השנה״.  

האב מאיר הוסיף: "זו לא פעם ראשונה שדבר כזה קורה. שנה שעברה היה בדיוק אותו הסיפור - רגע לפני תחילת השנה העבירו אותנו לגן חדש. למה השינויים האלו נעשים ברגע האחרון, מבלי לעדכן את ההורים? הגן עם 8-9 ילדים בלבד, ויש תחושה שמתייחסים לילדים על הרצף כאל ילדים שקופים, כאל שולי החברה.

גן תקשורת בצפת שנהרס (צילום: מאיר פחימה)
גן תקשורת בצפת שנהרס (צילום: מאיר פחימה)

"לעקור ילד שנמצא על הספקטרום מהסביבה הטבעית שלו בגן  - זו התעללות רגשית. חשוב לתווך להם כל שינוי קטן שמתרחש, ולהרגיל אותם בהדרגה למקום חדש. כרגע אין אפילו מבנה חלופי עבור הילדים, ונראה שרק בעוד חודשיים הגן יהיה מוכן".

עיריית צפת מסרה בתגובה: "כחלק מתוכנית שיפוצים הנעשית בגן, הוסר חדר חיצוני מבנייה קלה בו הייתה גם דלת חיבור לגן הילדים.  על כן נוצר פתח הנחסם באופן זמני  וכעת יבוצע איטום מוחלט.

במסגרת אותו שיפוץ מתחם, הוחלט מטעמי בטיחות לא לאפשר לילדים לשהות במקום, על כן גויס תקציב בסך חצי מיליון שקלים לטובת המעבר ובימים אלו פועלים במקום על מנת להסדירו בהתאם לנדרש".