רק השבוע צוין יום הכלב הבינלאומי, וב"דודאים", הפארק למחזור וחינוך סביבתי בנגב, חושפים תופעה מכוערת - עשרות כלבים ננטשים בשנים האחרונות על ידי בעליהם בסמוך לאתר, המטפל בפסולת של מיליון תושבי האזור.

"תגרע הטבות מעשרות יישובים": טענות קשות כלפי התנהלות הממשלה
בכירה במערכת החינוך מרגיעה: "לא יהיה מחסור במורים"

לידור בר און, עובדת הפארק, לקחה על עצמה את משימת הטיפול בכלבים שננטשו ומוצאת עבורם בתים מאמצים. עובדי האתר התגייסו לסייע לבר און ומעניקים מחסה וטיפולים רפואיים לכלבים. אלא שכמות הכלבים שננטשים גדולה מלהכיל. 

"דודאים" ממוקם בתחומי המועצה האזורית בני שמעון, כחמישה ק"מ צפונית־מערבית לבאר שבע. מדי יום מגיעות לאתר עשרות משאיות שמובילות אלפי טונות פסולת מסוגים שונים, ובמקום מופעל מיון מתקדם המגדיל את שיעורי המחזור ומקטין את שיעורי ההטמנה, אבל כלבים עזובים הם לא פסולת.

״זורקים כאן אמהות, גורים, כלבים שמגיעים במצבים קשים״, מתארת בר און, ״כלבים הגיעו לכאן פצועים, קשורים לפחים, גוססים ובמצבים שכבר נדמה היה שלא יצליחו לצאת מהם. אלא שאנחנו ב'דודאים' לא מוותרים ונותנים את המקסימום על מנת להצליח לשקם אותם ולטפל בהם״. 

כאשר בר און מזהה כלב חדש שננטש באתר היא מיד מתחילה במבצע לחיפוש בית מאמץ עבורו, באמצעות קבוצות פייסבוק ועמותות שונות. ״לא פעם לקחתי אליי הביתה את הכלבים שננטשו כאומנה עד למציאת בית מאמץ". 

"דודאים", בניהול החברה הכלכלית בני שמעון ונגב אקולוגיה, מסייע גם במימון מזון וטיפול רפואי לכלבים הפצועים שמגיעים לאתר ומעניק מחסה לכלבים מבוגרים שננטשו, ובכל זאת, לא מדובר בפתרון ארוך טווח. בהיעדר סיוע מרשויות המדינה ובשל כמויות הכלבים הגדולות שננטשות באתר, פעמים רבות לא נמצא עבור הכלבים בית חדש ואף לא מקום זמני בעמותה או כלביה.

״אני מתקשרת לעמותות וכלביות וכולם עמוסים ומתקשים להכיל את כמויות הכלבים הגדולות שננטשות פה״, מתארת לידור, ״אנו זקוקים להתגייסות הציבור באימוץ הכלבים וכן לכך שרשויות המדינה ימצאו פתרון למניעה וטיפול בנטישה רחבת ההיקף של כלבים בסמיכות לפארק המחזור בנגב״.