פרופ' אמנון רייכמן, מומחה למשפט חוקתי באוניברסיטת חיפה, הביע את דעתו על רעידת האדמה במערכת המשפטית - המלצתה של היועצת המשפטית לממשלה לבית המשפט העליון לבטל את החוק לביטול עילת הסבירות.

פרופ' אמנון רייכמן, מומחה למשפט חוקתי באוניברסיטת חיפה, התראיין היום (שני) ברדיו צפון, 104.5FM והביע את דעתו על רעידת אדמה במערכת המשפטית - המלצתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לבית המשפט העליון לבטל את  התיקון לחוק עילת הסבירות. 

לדבריו, "אנחנו עולים על מסלול התנגשות בין הממשלה ליועצת המשפטית שלה - אני חושב שכדאי לכולנו שהממשלה תקשיב למה שהייעוץ אומר ותחשב מסלול מחדש. אם הממשלה מחליטה שהיא מתחילה הליכים לקראת פיטוריה של היועצת, זאת תהיה רעידת אדמה. הדיון צריך להיות איך מוודאים שהשרים ישמעו לייעוץ המשפטי קודם כל. אני קורא דברים שהם כותבים ואני אומר - הייעוץ המשפטי עושה כל מה שהוא יכול כדי ללכת לקראת השרים. הם הולכים רחוק מאוד כדי לנסות להגן, אבל באיזשהו שלב הם אמרים שהם כבר לא יכולים להגן".  

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

בהמשך, עוד הסביר כי "כבר ב־1965 בית המשפט קבע שיש במדינת ישראל נתוני ייסוד חוקתיים שמגדירים את כל שיטת המדינה ולכן מפלגה בכנסת - אם הייעוץ המשפטי הגיע עכשיו למסקנה שמה שעושה עכשיו הממשלה מתקרבת לליבה הזאת, צריך לקיים באמת דיון, אבל לא בין הממשלה ליועץ, אלא על איך לא פוגעים בליבה. לאן אנחנו הולכים? צריך לקחת צעד אחורה". 

לסיום, כשנשאל האם הוא חושב כי בג"ץ יפסול את הרפורמה המשפטית, השיב פרופ' רייכמן כי "ברור. אני לא יודע האם הוא יפסול את כל הרפורמה, אבל אין לו ברירה אלא לפסול את החלקים הבעייתיים. אם רוצים לעשות שינוי, קודם כל צריך לחזק את הכנסת, אבל לא ככה. מה שעושים עכשיו בלי הסכמה, באופן חד צדדי, בגרסה הקיצונית ביותר - לא משאיר ברירה לבג"ץ אלא לפסול. הממשלה צריכה להבין שזה חריג מאוד ולא קרה אף פעם, ולחשוב איך לתקן את חוק היסוד ולהפוך לטיפה יותר סביר ואז כולם נרוויח".