איגוד העמותות לזקן ועמותת מטב השביתו אתמול (רביעי) את מרכזי היום לזקן, המטפלים בכ־15 אלף קשישים ברחבי הארץ, זו הפעם השנייה בתוך חודש.

מקבלים קצבה? הביטוח הלאומי בבשורה משמחת לקראת החגים
לצד יחס מפלה: רק חמישית מהעובדים עם לקויות למידה ומוגבלויות מרוויחים שכר ממוצע

ההשבתה מתקיימת אחרי מאבק של חודשים שלא נשא פרי מול הממשלה בשל אי־עדכון התעריפים המשולמים לעמותות על ידי משרד הרווחה וביטוח לאומי, מה שהופך את פעילות המרכזים, הקריטית לרווחתם הנפשית, הבריאותית והחברתית של אלפי זקנים בקהילה, לגירעונית יותר ויותר. הנזק הכולל למרכזי היום מוערך במיליוני שקלים ומאיים על המשך תפקודם.

ברחבי הארץ כ־180 מרכזי יום לזקן המעניקים שירותים בריאותיים וסיעודיים, ומהווים רשת ביטחון חברתית ובריאותית לקשישים, ולאנשים בקהילה עם דמנציה ואלצהיימר. ללא רשת ביטחון זאת יהיו הזקנים חשופים לפגיעה קשה והתדרדרות במצבם הפיזי והרגשי.

מאז תקופת הקורונה עלתה ביתר שאת חשיבותם של מרכזי היום, ובעיקר ביכולתם למנוע ולהפיג בדידות בקרב קשישים, שעלתה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי במהלך הקורונה ולאחריה.

בין העמותות ובין משרד הרווחה קיים הסכם מחייב שלפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן במסגרת מרכז היום. הדרישות מצד משרד הרווחה ומצד המדינה כלפי מרכזי היום לממן שירותים רק עולות, אך התעריף שהן משלמות למרכזי היום נשאר על כנו.

לצד תביעה שהוגשה על ידי איגוד הל"ב ומטב כנגד משרד הרווחה בשל אי־כיבוד ההסכם, בעמותות דורשים כי גובה התעריף המינימלי לקשיש יעמוד על סך 201.75 שקל ליום לקשיש וזאת במקום 145 כיום, וגובה התעריף המינימלי לקשיש הסובל מירידה קוגניטיבית או אלצהיימר יעמוד על סך 261.68 שקל ליום וזאת במקום 199.38 כיום. שר הרווחה יעקב מרגי הבטיח כי הוא עושה מאמץ לפתור את מצוקת מרכזי היום, אך עד כה ללא הצלחה.