דוח חדש של מרכז המחקר של הכנסת, בעקבות מותו של תושב ערד בשריפה בביתו, מעלה ממצאים מדאיגים בנוגע למוכנות שירותי הכבאות לאירועי אסון.

הכבאית היחידה עם סולם ארוך שהייתה בערד הועברה, התושבים זועמים: הופקרנו
אברהם ברוך ז"ל נספה בשריפה בערד: "הכבאים הגיעו ללא ציוד מתאים"

מהדוח עולה כי בישראל 123 תחנות כיבוי אש, בהן 33 תחנות אזוריות, 10 תחנות מרחביות ו-80 תחנות משנה, כמו תחנת ערד שטיפלה בשריפה בה נהרג אברהם ברוך. מספר תחנות הכיבוי בישראל נמוך ב-18% מהנדרש, כאשר חסרות כ-27 תחנות כיבוי בישראל לפי הדוח.

אברהם ברוך ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אברהם ברוך ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

עוד צוין בדוח כי מספר לוחמי האש נמוך בכ-29% מהנדרש, כאשר כיום יש 2,400 תקנים, במקום 3,366. קיים פער בין מספר התקנים של לוחמי האש לבין האיוש שלהם בפועל שעומד על 21% אחות פחות מהתקן, כאשר במחוז הדרום בו התרחש האסון קיים הפער הגדול ביותר של איוש כוחות, שעומד על 31%.

בכיבוי אש הסבירו כי הפערים נגרמו בשל חוסר תקצוב לתקנים וחוסר תקצוב לתחנות חדשות בעיקר באזורי הפריפריה בדרום ובצפון. בישראל כ-80 אחוז מצוותי הכיבוי מונים צוות של שני לוחמי אש, לעומת מינימום שלוש לוחמים במדינות אחרות.

לפי הדוח, בכל אחת מהשנים 2023-2020 התקבלו במוקד כבאות והצלה 128 אלף קריאות בממוצע. 66% מהקריאות היו בנוגע לאירועי שריפה, והיתר סווגו כאירועי חילוץ (28%) או חומרים מסוכנים (7%). כמחצית היו קריאות שווא או קריאות שבוטלו. במחוז הדרום התקבלו באותן שנים כ-70 אלף קריאות, כאשר מרביתן היו בעקבות שריפות וחילוץ.

לוחמי האש הגיעו לדירתו של אברהם ז"ל בתוך 5 דקות וחילצו אותו בתוך 7 דקות. לפי נתוני השנים 2018-2022, זמן התגובה הממוצע לשריפה עומד על 7 עד 10 דקות, גבוה ב-2 דקות מהזמן הנדרש.

מחר (רביעי) יתקיים דיון בוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בראשות ח"כ מיכאל ביטון שיעסוק בנושא פריסה, מרחבי אחריות וציוד חירום שלרשות כוחות החירום וההצלה בנגב ובגליל, זאת לאחר שפרסמנו ב"מעריב" שהכבאית היחידה עם סולם ארוך בערד הועברה לאחת המועצות הסמוכות.

ח״כ מיכאל ביטון, יו״ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל: "מותו קורע הלב של אברהם ברוך ז״ל העלה לתודעה את סוגיית הפריסה, מרחבי האחריות וציוד החירום שעומד לרשות כוחות החירום וההצלה בנגב ובגליל. לדיון שיזמתי הוזמנו כל הגורמים הרלוונטיים שבתקווה ישמיעו את מסקנותיהם הראשוניות מהאירוע ויצביעו על ליקויים, חוסרים ודרכי התמודדות עימם על מנת למנוע את האסון הבא".