אישה בשנות ה-40 לחייה המתגוררת בחיפה, נמצאה לפני מספר ימים כשהיא במצב קשה, זאת בעקבות צריכת אלכוהול מזויף. היא פונתה לבית החולים רמב"ם, כשהיא סובלת מנזק נוירולוגי.

באורח פלא: החולה הישראלית הגיעה לרופאה שחוקרת את נגיף הדנגי
כתוצאה מעקיצת יתושים: ישראלי ששב מחו"ל נדבק בקדחת דנגי

היא מאושפזת בבית החולים במחלקה לטיפול נמרץ פנימי, ומצבה עדיין מוגדר קשה. יש לציין כי עם הגעתה אל בית החולים, עלה החשד כי מדובר במקרה של חשיפה לחומר שאינו אלכוהול המותר לשתייה. לאחר קבלת תוצאות מעבדה, נמצא כי מדובר במתנול – חומר רעיל ומסוכן מאוד לצריכה, אשר יכול לגרום לעיוורון, פגיעה במערכות נוספות, ואף למוות אפילו במינון נמוך. החומר פוגע במערכת העצבים המרכזית, וגם תהליך הפירוק שלו בגוף מהווה סכנה נוספת לאלו הצורכים את החומר.

עם קבלת תוצאות המעבדה אודות המצאות מתנול בבקבוק אלכוהול מסוג ברנדי שנמכר באזור חיפה, דווח המקרה למשרד הבריאות ולמשטרה. במקביל הופצה אזהרה לחדרי המיון באזור, על מנת שיגבירו את ערנותם לאפשרות שיגיעו אליהם מקרים נוספים.

"על פניו התסמינים מאוד מבלבלים ויש קושי גדול לאבחן מקרים כאלה, ללא בחינת החומר עצמו", מסביר ד"ר אסף מילר, מנהל מחלקת טיפול נמרץ פנימי ברמב"ם, שם מטופלת האישה, ומוסיף: "פער בין רמת אלכוהול נמוכה בדם לתסמינים שמתאימים למצב של שכרות או הרעלת אלכוהול, יכולים להעיד על צריכת אלכוהול מזויף. גם תסמינים המעידים על כשל בכליות, בעיות בראייה, או נזקים נוירולוגים נוספים, יכולים להצביע על הכיוון הזה, אך ללא הוכחת מעבדה מדובר באבחון חמקמק. במקרה הזה המטופלת הגיעה אל חדר המיון עם הבקבוק ממנו שתתה".

לדבריה של ד"ר יעל לוריא, מנהלת המכון הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם, ישנו חשש שהחומר המסוכן הופץ באמצעות בקבוקי אלכוהול באזור הצפון: "מדובר במקרה בודד כרגע, אך מידי פעם אנחנו נתקלים ברצף מקרים כאלה באזורים שונים בארץ. ספקים של אלכוהול מזויף שמפיצים את מרכולתם באזור מסוים וגורמים לנזקים קשים, לעיתים בלתי הפיכים לצרכני אלכוהול לא זהירים". 

"צרכני אלכוהול צריכים להקפיד על רכישת בקבוקים ממותגים מוכרים, במקומות המיועדים לממכר אלכוהול, שמכסה הבקבוק חתום, ושהמחיר תואם את ערך המוצר ולא זול באופן מחשיד. עם זאת קשה לזהות בקבוקים מזויפים. יש לציין כי לא ניתן לאתר מתנול על פי ריח, טעם או צבע בזמן השתייה וכי לצערנו הרב, הדבר מתברר רק לאחר מעשה", הוסיפה.