עמותת ישראליז, שפועלת לשיפור תדמית ישראל בעולם ולמאבק באנטישמיות בקהילה הבינלאומית, פתחה ביוזמה שמטרתה להעניק כלים וידע לצעירי ישראל כדי שיוכלו להשפיע לחיוב על אתגר התדמית הישראלית.

לוחם צה"ל נפל בפעילות מבצעית בשטח רצועת עזה; חמאס תכנן להשתמש בציאניד נגד אזרחים
בין ישראל לאוקראינה: הקושי שבו נתקלים האמריקאים במתן הסיוע הצבאי

בעמותה החליטו להקים סדרת וובינרים (סמינרים מקוונים) שמטרתה להכשיר את הציבור הישראלי להסברה ברשתות החברתיות, במסגרתה המשתתפים יקבלו כלים פרקטיים ומקורות מידע מהימנים להסתמך עליהם כשהם מסבירים לעולם מה קורה בגבולותינו. בנוסף יקבלו משתתפי הוובינרים שם משתמש וגישה לתוכנה של חברת לייטריקס לעריכת סרטוני וידיאו בטלפונים ניידים.

ספיר גנץ אלדר, מומחית הסברה מטעם ישראליז, מספרת על המחויבות הגוברת של ישראלים מן השורה להסברה בעולם: "יש בישראל עשרות אם לא מאות אלפי אזרחים עם רצון טוב ומחויבות להסברה, אבל בלי סדר, ארגון, פרקטיקה והכוונה, מהר מאוד המסר מאבד אפקטיביות. לפעמים אנחנו רואים אנשים מתבלבלים בקהלי יעד, כותבים לקהל בינלאומי מסרים שרלוונטיים לחברים שלהם בבית ולהפך. אנחנו בעמותה עוזרים לישראלים לעשות סדר ולהבין מה הסיפור שהם רוצים לספר ואיך לספר אותו נכון".

על ריבוי יוזמות ההסברה העצמאיות בחברה האזרחית אומרת ספיר: "יש הרבה יוזמות שמפעילות צוותי הסברה ייעודיים, אבל בטווח הארוך קשה לנצח עם זה. ארגון שמפעיל צוות מתנדבים של 20־30 אנשים לא יכול להתחרות במאות אלפי ציוצים, שיתופים, פוסטים וסרטונים. זה פשוט לא אפשרי. הדרך היחידה להילחם בנרטיב השקרי היא לייצר ציבור שלם של אנשים מודעים ומחויבים שמסבירים בצורה אותנטית ולא מסוננת את הסיפור הישראלי מנקודת ראותם".

אז איך עושים הסברה נכונה? "קודם כל, בוחרים באיזו מסגרת להתמקד. להסביר את הסכסוך הישראלי־פלסטיני בן מאה השנים זו רזולוציה גדולה מדי. חשוב להבין על מה רוצים לייצר שיח", אומרת גנץ אדלר, "בעת הנוכחית אנחנו מתמקדים בלהסביר לאנשים את הסיפור של מלחמת חרבות ברזל, מה קרה ביישובי העוטף ומי הם חמאס.

מעבר לכך חשוב כמובן להיצמד באופן חד־משמעי לאמת, לבחור מקורות מהימנים לוויזואליה וידיעות סביב המלחמה. הדבר האחרון הוא להבין למי פונים. שיח שמתנהל מול בני נוער הוא שונה משיח מול אנשים בוגרים יותר או משכילים יותר. קהלים צעירים יותר מחפשים מסרים פשוטים וקלים להבנה שניתן לעכל בזמן קצר.

"קהל מבוגר יותר דורש יותר שיח, ומוכנות לצלילה לעובי הקורה. כך או כך, מאבק על הנרטיב בזירה הבינלאומית הוא מה שגם יוצר במובנים רבים את חופש הפעולה של ישראל כמדינה. ניצחון במערכה על הסיפור הוא קריטי, בעיקר במצב מלחמה". כבר בשבוע שעבר קיימה ישראליז מסיבת עיתונאים לכתבים ממערכות בינלאומיות מובילות שכללה את העדויות הקשות של מתנדבי זק"א, שקפצו ראשונים אל הזירות הקשות ביישובי מערב הנגב.

הדוברים התייחסו בין היתר לידיעות הכזב שמופצות על ידי חמאס ושמטרתן לייצר בלבול בקרב הקהל הבינלאומי ולהפיץ שקרים על אודות פשעי המלחמה שלהם. נמרוד פלמ״ח, מנכ"ל ישראליז, שקפץ בעצמו ליישובי העוטף ביום הקרבות הראשון, אמר לנוכחים: "הרוע שתקף בישראל היום, יתקוף מחר במקום אחר. זכרו שאין כאן שני צדדים".