"בני הנוער מהעוטף חוו זוועות. חברים שלהם לכיתה נרצחו, חברים שלהם חטופים, הם מבינים מה קורה במדינה והרבה מאוד רגשות מציפים אותם. יש כאלה שמסתגרים בנקודה הזו וקשה להם לדבר, לצאת מהחדר. יש כאלה שמוצאים עצמם בהתנהגויות יותר סיכוניות, יותר הולכים לקצוות, כגון אלכוהול, הסתובבות בלילות עד מאוחר. יש לנו נוער חזק מאוד שעומד בגבורה במה שקרה, אבל היעדר מסגרת שעוזרת להם לשמור על השגרה בשילוב הזוועות שעברו זה מאוד קשה ומסוכן", אומרת רותם רוגובסקי, המרכזת את הפעילות באילת לטובת בני הנוער המפונים מטעם "הנוער העובד והלומד" וחטיבת בני המושבים.

צו 8: המשפחה שהתגייסה למאמץ המלחמתי ולחיזוק העורף
מחקר חדש חושף: כך ישראל תנצח בקרב על ההסברה

יוזמות שונות קמו מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" במטרה לסייע לבני הנוער המפונים. "אנחנו מייצרים במלונות שבהם מרוכזים המפונים פעילות של תנועת נוער, הדרכה של קבוצות, הכשרות מעשיות", אומרת רוגובסקי. "יש לנו במלונות מתחמי נוער שהם רק לנוער, רחוק מהילדים וההורים, כדי שיהיה להם מקום משלהם. בעיקר אנחנו עוזרים להם לייצר מפגש אחד עם השני. הם מחפשים חברה, ואנחנו מנסים לתת את המענה בתוך מתחם הנוער שבו נמצאים מדריכים".

אילו פעילויות אתם עושים איתם?
"לקחנו למשל כמה קבוצות מכמה מלונות בימים שונים, ועשינו איתם על האש, קומזיץ בים. הבאנו גיטרה, הם שרו שירים, וזה היה מקום בשבילם לבטא את עצמם. הם בחרו מה שרים, כאשר הרבה מהשירים היו או שירי זיכרון, או שירים בסגנון 'עם ישראל חי', שנותנים ביטחון. אצל אחת החבורות הרכז סיפר שהם עמדו, התחבקו ופשוט צרחו את השירים. זה היה רחוק מהמלון, היה להם מקום שבו הם יכולים פשוט לצעוק ולהתבטא, ואני חושבת שזה הרבה ממה שהם צריכים עכשיו".

"במלונות יש הרבה דברים לילדים קטנים, הופעות וכדומה, אבל את הנוער זה לא מעניין. לכן צריך משהו ייעודי שמתייחס אליהם כאל אנשים בוגרים. זה מה שהמדריכים שלנו עושים, מדריכים בגובה העיניים. אנחנו מתמקדים כיום בכ־40 מלונות ברחבי הארץ, עורכים בהם פעילות יומית. באילת למשל אנחנו נמצאים בשמונה מלונות. כל יום יש פעילות, יש מתחמי נוער בטיילת ועוד".

רוגובסקי מוסיפה ואומרת, "יש גם בני נוער שמחפשים עכשיו משמעות ועשייה. בשבוע השני למלחמה עשינו להם למשל סמינר מדריכים לשעת חירום לכיתות י'־י"ב. הם למדו להיות מדריכים וזה נותן להם הרבה משמעות ועשייה. יש הרבה בני נוער מפונים שמדריכים כיום את הילדים במלון".

"לא נוח עם זרים"

"בני הנוער כבר חודש ימים נמצאים מחוץ לשגרה. שלא נתבלבל, פליט הוא פליט, גם אם הוא נמצא במלון", אומר יובל אלימלך, סמנכ"ל חינוך ולמידה ברשת אמי"ת, המפעילה את בתי הספר העל־יסודיים בשדרות בשיתוף עיריית שדרות. "תלמידים שלנו משדרות מפוזרים עכשיו בבתי מלון בערים שונות. הם לא התפנו כקהילה שלמה למקום אחד. עיריית שדרות, מחלקת חינוך וראש העיר משקיעים המון משאבים יחד עם הרשת שלנו, כדי לסייע להם. בני הנוער נתקלים בהרבה קשיים כי אין להם שגרה, אין להם מסגרת. יש במלונות המון שפע, המון מתנדבים, המון מטפלים, אבל לפעמים גם לא נוח להם עם כל האנשים הזרים, והם רוצים מישהו שהם מכירים".

מה עשיתם לטובת העניין?
"פתחנו ארבעה מוקדים מרכזיים במלונות בים המלח, באילת, בירושלים ובתל אביב. לקחנו מישהו שהם מכירים מבית הספר משדרות, איש צוות שגם פונה ושנמצא איתם עכשיו באותו מלון, עשינו מיפוי של כל התלמידים, ולכל תלמיד יש כתובת. ההיכרות הזו עם איש הצוות היא מאוד חשובה. לקחנו את רשימת התלמידים המפונים שבמלונות והצמדנו לכל 15 תלמידים איש צוות. גייסנו גם כ־70 בני ובנות שירות שמסייעים לנו. אנשי הצוות פותחים כל בוקר בשיח עם 15 בני נוער, שואלים לשלומם. כ־50% מבני הנוער של שדרות נמצאים במרכזים האלה, ואילו 50% אחרים נמצאים כרגע אצל בני משפחה ברחבי הארץ. גם אותם אנחנו ממפים ויוצרים להם מפגש מקוון של איש צוות ל־15 בני נוער".

אלימלך מציין שבהתחלה היה מאוד קשה להביא את בני הנוער למפגשים, "אז יצרנו בעיקר פעילות לא־פורמלית, יותר חברתית", הוא אומר. "היינו למשל בחוף חנניה, עשינו פעילות שם, הרבה דברים חווייתיים, טיולים. אחד מהמנהלים שלנו בים המלח הוא מורה לשל"ח. אז הוא יוצא עם התלמידים לטיולים. המנהלים גם יצרו רצועות היברידיות בזום שבהן הם מבקשים לראות את כל התלמידים שלהם מכל מרכזי המפונים. יש גם רצועות של למידה, אבל הדגש הוא לא על למידה, אלא על להיות בקשר עם התלמידים. זה הדבר הראשון שהם צריכים. יש לנו גם קו חם לתלמידים בשיתוף מכון ארבל, אם מישהו רוצה להתייעץ".

"למנוע שעמום"

"לבני הנוער המפונים יש בימים אלה כמה רמות של קשיים", אומר דני לויט, סמנכ"ל עמותת עלם. "יש בני נוער שהיו חשופים לטראומות בקו ראשון, כאלה שבני משפחתם נהרגו, נחטפו, שנכנסו אליהם מחבלים הביתה, נשרפו הבתים. ויש כאלה בקו השני יותר, שנחשפו לסרטונים הקשים ולא חוו בפועל את הזוועות. יש גם את מה שהפינוי עצמו מביא, שזו חוויה של פליטות, שהיא קשה לכולם. בני הנוער חיים עכשיו מחוץ לבית, בסביבה אחרת, בצפיפות בחדר במלון".

"סיטואציות של חוסר שגרה מתבטאות הרבה פעמים בשעמום שידוע שמביא עמו כל מיני דברים כמו אלימות, אלכוהול, סמים, התנסויות מיניות לא מתאימות. אין מסגרת, אין למה לקום בבוקר. רואים למשל הרבה שוטטות של בני נוער ממרכזי המפונים בערים כמו תל אביב, אילת וירושלים".

מה אתם עושים במטרה לסייע להם?
"יצאנו לשטח יומיים אחרי שהמלחמה התחילה. אנחנו פעילים בעשרה מוקדים של מפונים ומתכוונים להתרחב בקרוב. הקמנו בשותפות משרד הרווחה והביטחון החברתי מיזם שנקרא 'מרחב לנשימה'. אנחנו מגיעים עם צוותים שלנו שמורכבים מעובדים ומתנדבים למרכזי המפונים, פוגשים את החבר'ה בשעות הלילה ומקיימים איתם מרחב בלתי פורמלי שמאפשר שיח בגובה העיניים. הם מציפים את הקשיים שלהם, הדאגות שלהם. אנחנו מגיעים באופן קבוע, שלוש פעמים בשבוע, עם צוות קבוע לאותו מקום. ככה לאט־לאט נוצר קשר, יש היכרות, אמון. ככל שהזמן עובר החבר'ה גם מעלים תכנים יותר משמעותיים".

דני לויט (צילום: באדיבות עלם)
דני לויט (צילום: באדיבות עלם)


על מה אתם משוחחים?
"דבר ראשון, מעסיק אותם מה שמעסיק את כל בני הנוער באופן כללי, כמו למשל ריב עם ההורים וכדומה. יש את הדברים הרגילים שחווים בשגרה, ועל זה נוספים להם דברים שמשתנים בהתאם למה שהם היו עדים לו. את החבר'ה שהיו בקו הראשון למלחמה מעסיקים למשל חברים שלהם שחטופים. הם כמעט כולם איבדו חברים או משפחה, אין מישהו שזה לא נגע בו. הם עדיין עסוקים בעיבוד של חוויית האובדן. הם מדברים על חוסר הוודאות, על מה יקרה איתם בהמשך, מתי הם יחזרו הביתה. גם מצב כלכלי מדאיג את חלקם. הם רואים שהוריהם לא עובדים. כשמתחיל שיח על חזרה ללימודים, ואומרים להם 'תלמדו פה או פה', אז גם מעסיק אותם עם מי יהיו בכיתה וכדומה".

כמו כן, מוסיף לויט, "יש חבר'ה שמתארחים בקיבוצים, אז נוצרת שם דינמיקה בינם ובין המקומיים. בהתחלה זה מחבק ועוטף, אבל לפעמים פתאום זה קצת מפריע, יש התנגשויות. החבר'ה המקומיים לפעמים חווים זאת כפלישה לטריטוריה שלהם".

"אנחנו פועלים במתחמי האירוח בים המלח, בערבה וגם בכפרים שלנו. אנחנו מארחים משפחות מפונים באשלים, דימונה, ירוחם, אילת וכרמיאל", אומרת נחמי גייניס, מנכ"לית עמותת איילים. "שמנו לב שבניגוד לילדים קטנים, בני הנוער עדיין לא נמצאים במקום הרגשי של להיכנס לאיזו מסגרת מסודרת של למידה. מה שיותר מדבר אליהם זה לייצר מסגרת יותר חברתית, בלתי פורמלית".

נחמי ג'ניס (צילום: יח''צ)
נחמי ג'ניס (צילום: יח''צ)


איזו פעילות אתם עושים איתם?
"יצרנו מעין מרחבים שמבחינת מראה נראים כאלה שהחבר'ה ישמחו להגיע אליהם. יש בהם קצת מוזיקה, הסטודנטים שלנו ובני ובנות שירות מביאים לשם שש בש, כל מיני פעילויות, כשהמטרה היא לייצר מרחב שמזכיר קצת מועדון חברתי. בני הנוער לא יקומו עכשיו לשיעור מתמטיקה, אבל כן יקומו למפגש עם חברים, עם סטודנטים. המטרה היא לייצר מרחב של שיח גם על חוויות שהם חוו וגם על דברים שבני נוער מדברים עליהם בשגרה".

המרחבים שהוקמו לטובת בני הנוער, מוסיפה גייניס, פועלים כל יום ו"אנחנו מנסים להרחיב זאת גם למקומות אחרים. אנחנו רוצים לייצר מסגרת אחזקה לבני נוער, כזו שתמנע מהם תחושות של שעמום שגורמות בין היתר לשוטטות. רוצים שיהיה להם משהו שימלא את תחושת הוואקום והריק שנוצרה. יש בני נוער שהגיעו מתוך קהילה של קיבוצים, אז יש להם סוג של מעטפת למרות כל הקושי. לעומת זאת, מי שמגיע למתחמי מפונים מתוך ערים, לפעמים זה קצת מורכב לו יותר והחוויה יותר מאתגרת. אנחנו נכנסים לתמונה כדי לייצר עבור כל בני הנוער את התחושה של הביחד, השייכות והקרבה".