מכון מפרשים במכללה האקדמית תל אביב יפו החלו להכשיר באופן מידי אלפי מטפלים להתמודדות עם טיפול וטראומה, בעקבות המלחמה ואירועי ה-7 באוקטובר. המכון הקים 50 קורסים ייעודיים למגזרים השונים בפרויקט "מפרשים לרוח" במסגרתו יוכשרו 1,000 מטפלים מוסמכים במודלים של טיפול בטראומה ואובדן על מגוון היבטיהם בהכשרה ייעודית, מצומצמת וממוקדת בת 20 שעות ל-20 קבוצות. 

"אם הפצועים": חולדה גורביץ', שסייעה שנים רבות לחיילים פצועים, הלכה לעולמה
מדד איכות החיים חושף: גברים יותר בדיכאון, נשים חשות פחות ביטחון

במקביל, יצר המכון הרצאות והכשרות אונליין ואופליין ללא עלות המתקיימות ברוב ימות השבוע, בהן השתתפו עד כה למעלה מ-10,000 אנשי טיפול.

תחום הטיפול בבריאות הנפש נמצא בהתדרדרות תקציבית בישראל זה שנים, דבר הפוגע אנושות בחברה כולה. מאז השבת השחורה, ההיקף והצורך במענה ובטיפול בנפגעים ובטראומה עלה משמעותית – מה שחידד את הצורך בהכשרה מקצועית, מיידית ומדויקת עבור המוני מטפלים שאין ברשותם כלים מתאימים להתמודדות עם הסיטואציה הקשה והמורכבת. 

המכללה גייסה תרומות למימון ההכשרות שיוקצו לצוותי בריאות הנפש של החמ"ל האזרחי, צוותים המלווים את משפחות החטופים, צוותים המטפלים בקהילות שנפגעו בעוטף, מטפלים בקהילה הרחבה, מטפלים בחברה הערבית וברשויות המקומיות. כ-200 מטפלים כבר נמצאים בתהליך ההכשרה ורבים נוספים יצטרפו אליהם בשבועות הקרובים.

"עם פרוץ המלחמה הבנו שאנחנו חייבים לחזק את הקהילה הטיפולית כדי שתוכל לתת מענה לטראומה המתמשכת במדינה. מדובר באתגר לאומי, יש מחסור גדול באנשי בריאות הנפש שעוסקים באובדן, טראומה ואבל. אנו חייבים להגדיל את ההיצע ולהכשירם כך שיוכלו להתמודד עם המציאות המורכבת בשטח", אמרה ד"ר שרון זיו ביימן, מנהלת מכון מפרשים.

בין הנושאים הנלמדים - מודלים של התערבות נפשית ראשונית, טיפול בטראומה, טיפול באבל באובדן, טיפול בשכול טראומטי, טיפול בפצועים, התמודדות עם אי ודאות לגורל בני משפחה טיפול קהילתי, יישומים של מגוון גישות לטיפול בטראומה ועוד. הפרויקט מנוהל אקדמית ותפעולית על ידי מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, בביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו.