כ־1.95 מיליון ישראלים חיים מתחת לקו העוני על פי הביטוח הלאומי, ומאז פרוץ המלחמה חלה עלייה ניכרת בפניות של משפחות המבקשות סיוע במוצרי מזון בסיסיים, ובהם מזון תינוקות.

"חוסר רגישות": העיתוי השנוי במחלוקת שבו נערך אירוע הפרידה מנציבת שב"ס | בלעדי
"המלחמה חידדה את האתגרים הרגשיים של אזרחים ותיקים"

התייקרות המזון משמעותה עוד אלפי תינוקות שהוריהם לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל או פורמולה) ורבים מהם סובלים מתת־תזונה. אבל הגזרות הכלכליות לא מפסיקות לנחות וב־23.1 פרסם משרד האוצר תזכיר חוק צו להעלאת המע"מ, בהמלצה ועידוד של נגיד בנק ישראל, מכה אנושה למשפחות העניות.

מלכה אלבז, מנכ"לית עמותת בית לחם יהודה המחלקת מוצרי מזון בסיסיים לכ־100 אלף נזקקים בחודש, שלחה ב־24.1 פנייה אישית לשר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הצעת החוק תפגע במי שפועל לקדם ולחזק את האוכלוסיות החלשות ביותר ותביא להקטנה בפועל של השירותים שאותם מקבלת האוכלוסייה הנזקקת במיוחד לשירותי עמותות אלו".

ל', בשנות ה־20 לחייה, אמא לארבעה ילדים קטנים, גרה במרכז ונתמכת על ידי העמותה, מספרת: "יש לי ארבעה ילדים קטנים. בעלי עובד ואני עובדת לפעמים קצת בניקיון. אין לנו כסף לשלם למעונות ואני נשארת עם הילדים בבית. לפני שנולד לי הבן הרביעי המשפחה אמרה לי שכדאי שאעשה הפלה כי עוד ילד זה עוד כסף ולא יהיה לנו כסף למטרנה ולטיטולים. לא הסכמתי ועכשיו באמת שאין לי כסף למטרנה וטיטולים. הכל יקר. בינתיים העמותות עוזרות לי אבל זה לא מספיק. העמותות לא יכולות לכסות שש קופסאות מטרנה בחודש".

מתחילת החודש עלה הביקוש לתחליפי מזון לתינוקות ואמא אחרת שפנתה השבוע לעמותה מספרת: "הגעתי למצב שבו אני צריכה לבחור בין הילדים – אם לקנות לתינוק תמ"ל או לקנות לחם וגבינה לילדים האחרים. אני חייבת את העזרה. זה או התמ"ל שבית לחם יהודה, או שהילדים האחרים נשארים רעבים".

מנגד מדווחים בעמותה שיש ירידה חדה בתרומות של תמ"ל: "יוקר המחיה מכביד גם על התורמים. המצוקה של עשרות אלפי משפחות גדלה", אומרת אלבז ומוסיפה: "מאז פרוץ המלחמה המצוקה של המשפחות העניות החריפה מאוד".

דפנה רון, דיאטנית התפתחות הילד במאוחדת מחוז צפון, מדגישה: "התזונה בשנה הראשונה לחייו של התינוק היא קריטית. בשנה זו הוא משלש את משקלו ומוחו גדל פי שלושה. חלב אם כמו גם תרכובות המזון (תמ"ל) מותאמים לכל שלב בהתפתחות התינוק. אם נדלל את הפורמולה במים יתר על המידה, או נאכיל בדייסות שמספקות רק אנרגיה, לא נספק לתינוק את הערכים התזונתיים הדרושים ונוכל לראות עיכוב בגדילה ולעתים גם עיכובים בהתפתחות הקונגנטיבית".