הדו"ח השנתי של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2023‎ שהוגש היום (שלישי), לשר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מציג תמונת מצב לפיה נרשמה עליה דרסטית בפניות הנוגעות לאפליה על רקע שירות מילואים, תנאי עבודה והרחבת המשפחה או טיפול בה. 

שירות מילואים או שירות הציבור? המדינה מאלצת את המילואימניקים לבחור | מידן בר
התגייסתם והשתחררתם ממילואים? אלה זכויותיכם

על פי הדו"ח, בשנת 2023 המשיכה מגמת העלייה במספר הפניות בנושא אפליה על רקע שירות מילואים, כמעט כפול משנת 2022 (36 לעומת 19) ופי 7 לעומת 2021 (5 פניות), וכן עלה אחוז הפניות בנושא זה מכלל הפניות שהתקבלו בנציבות (4% לעומת 1% בשנים 2019 – 2021). 43% (327) מהפניות שהתקבלו בשנת 2023 היו בנושא אפליה על רקע תנאי עבודה, רבע (25%, 189) מהפניות נגעו לאפליה על רקע פיטורים.

כמו כן, 42% מפניות הנשים עסקו באפליה על רקע הרחבת המשפחה או טיפול בה (היריון - 27%, 145 פניות, טיפולי פוריות - 4%, 20 פניות והורות – 11%, 58 פניות). 19% מכלל הפניות לנציבות השוויון היו של ערבים לעומת 11%-12% בשלוש השנים האחרונות. כרבע מהן (23%, 35 פניות) נעשו בעקבות קמפיין להעלאת המודעות בקרב החברה הערבית לחקיקת השוויון ולאפליה בשוק העבודה.

פניות רבות טופלו בהצלחה בעקבות הייעוץ המשפטי שניתן לפונה והליך הבירור מול המעסיק, ולא נדרשו הליכים משפטיים כדי לתקן את המצב. בעקבות מלחמת חרבות ברזל נדרשה הנציבות למצב המיוחד וטיפלה ב-39 פניות שעניינן אינו אפליה. 

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "הניצחון בשדה הקרב לא יהיה מלא אם נפסיד בשדה הכלכלי-חברתי. חובתנו להציל את העסקים בפריפריה ובאזורי הלחימה ולשמור על הכלכלה שלנו שתצא מחוזקת. חיילי וחיילות המילואים ומשפחותיהם יוכלו להשלים את המשימה רק בידיעה שהממשלה מחויבת להם וכל פגיעה בזכויותיהם/ן, כמו בכל עובד ועובדת הנפגעים מאפליה בשוק העבודה - תטופל".

עו"ד מרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות היוצאת: "שנת 2023 היתה שנה קשה לכולנו ומציבה בפנינו אתגרים שילוו אותנו עוד חודשים ארוכים והשפעתם על שוק העבודה עשויה להיות משמעותית ביותר. בימים אלו ישנה חשיבות רבה בהנכחת נושא הגיוון וההכלה בשוק העבודה, לצד שמירה על זכויות העובדים והעובדים. הנציבות תמשיך לעמוד לצד כל מי שחש/ה כי הופלה בשוק על העבודה על מנת להבטיח שוק עבודה שוויוני, מכיל ובטוח לכולנו".