בצל טבח 7 באוקטובר, המלחמה המתמשכת והחטופים המוחזקים בעזה, הימים הלאומיים מקבלים השנה משמעויות חדשות ועולות שאלות רבות סביבם.

כך המעסיקים יתמודדו עם רעידת האדמה במקום העבודה
עצות לבני המשפחה השכולים לקראת חג הפורים 

למשל, כיצד להתאבל כאשר אנחנו עוד לא מרגישים מוגנים? או איך נכון לבנות נרטיב חיובי מצמיח ומשמעותי עבור הקהילות שנחרבו וכיצד בונים משמעות לאחר החורבן והשבר?

באירוע בהשתתפות למעלה מ־100 מנהלות ומנהלי תרבות מהמרכזים הקהילתיים של החברה למתנ״סים ברחבי הארץ שנערך לפני שבוע במשכן נשיא המדינה ונחשף כאן לראשונה, התקיים דיון מעמיק במתווה הנכון לציון יום הזיכרון ויום העצמאות בטקסים ובאירועים המתוכננים להתקיים ברחבי הארץ. האירוע התקיים במסגרת "מחליפים מילה בקהילה", מיזם משותף בין בית הנשיא לחברה למתנ״סים לקידום שיח מכיל ומכבד ולחיזוק השותפות בחברה הישראלית.

במסגרת המפגש דנו מנהלי ומנהלות תרבות בקהילות וברשויות המקומיות באופן שבו ראוי לציין את הימים הלאומים, בעיבוד הזיכרון הלאומי על רקע נפילתם של לוחמים ואזרחים, מעבר הדרגתי מאבלות ושכול לקוממיות ולתקווה, עידוד הקהילה באמצעות מסרים של לכידות ואחווה והנכחת העובדה שהשכול הוא נחלת כולם.

ראש מחלקת טקסים ואירועים של בית הנשיא אורן אברהם שיתף את הנוכחים בנסיון של בית הנשיא בטקסים ממלכתיים ועל ההתמודדות הייחודיות השנה. יפית חייקין, מנהלת מחלקת זהויות בחברה למתנ"סים, מספרת כי חלק מההצעות שגובשו הן תפילות לחזרת החטופים והחטופות, שילוב מסרים של לכידות ואחווה וקיום "טקסי הבדלה" בין יום הזיכרון ליום העצמאות, על מנת אפשר מעבר הדרגתי מאבלות ושכול לקוממיות ולתקווה.

"הטקסים והאירועים צריכים להוות מרחב מחבר ומלכד בעבור הקהילה ויבטאו את המורכבות של התקופה", אמרה. "מומלץ לקיים פעילויות קהילתיות נוספות כדוגמת קיום התנדבויות למען פצועים או משפחות מגויסות, ומפגשי היכרות ושיח בין זהויות שונות בקהילה. לאור הרגישות השנה, מומלץ להקים ועדה קהילתית רחבה שתעצב יחד את הנרטיב של הטקסים והאירועים ושתביא לידי ביטוי את המסורת המקומית, לצד התייחסות לימים הללו. בטקסי הזיכרון חשוב מאוד לתת במה ומקום לכולם, גם לשכול הטרי וגם לשכול ותיק".

טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, אומר ל"מעריב": "לצד האתגרים שמלווים אותנו בכל שנה בימים הלאומיים, השנה נוספו אתגרים משמעותיים ולצערנו משפחות רבות נוספו למעגל השכול. המפגש המשותף עם צוות בית הנשיא חשוב ומשמעותי ביותר ונוצר בעקבות צורך שעלה בשטח מהקהילות והרשויות. אני בטוח שההדרכה והליווי שמעניקים עובדי החברה למתנ"סים יחד עם הרשויות המקומיות ובית הנשיא יאפשרו לייצר אירועים מכובדים ומתאימים ויעזרו לכולנו לעבור את התקופה הקשה של הימים הלאומים בצורה מיטבית ככל הניתן, וכן יאפשרו לקהילות בכל רחבי הארץ לעבד את הכאב ולטעת זרעים של תקווה לעתיד טוב יותר".

טל בסכס מנכל החברה למתנסים (צילום: רמי זרנגר)
טל בסכס מנכל החברה למתנסים (צילום: רמי זרנגר)


עדיה ליבוביץ, יועצת הנשיא והממונה על המיזם המשותף, מוסיפה: "מבחינת בית הנשיא, מטרת המיזם 'מחליפים מילה' היא להגיע לכל אישה ואיש במדינה וכך לשנות את השיח ולבנות עתיד. לו רק משפחה אחת בישראל תרגיש קצת יותר שייכות, קצת יותר ערבות וקצת יותר חיבור לחברה שלנו בעקבות המפגש שקיימנו, זה עולם ומלואו".