קלוד איברהים, תושב קריית שמונה שכעת מפונה מביתו, היה בעברו מנהל לשכת מפקד צבא דרום לבנון. הוא נולד בלבנון וחי בה כל חייו, עד ההגעה וההשתלטות של פעילי חיזבאללה על אזור דרום לבנון. אז, באותה העת, משנות ה-80 עד הנסיגה של צה״ל מלבנון בשנת 2000, משרתי צד״ל חברו לכוחות צה״ל, שהיו ברצועת הביטחון בתוך לבנון עד הנסיגה, ונלחמו יחד נגד ארגון הטרור.

דיווחים בלבנון: כטב"ם ישראלי תקף רכב בעומק המדינה
שני כטב"מים נפלו באזור כפר בלום: "ניסו לפגוע בחיילים, לא נשמעה אזעקה"

במאי 2000, עם נסיגת צה״ל מלבנון, כ-6,000 חיילי צד"ל ובני משפחותיהם, וביניהם קלוד שהיה בכיר בצבא דרום לבנון, חששו מטבח שייעשה בהם על ידי חיזבאללה ותומכיו, עברו את הגבול לישראל, והתיישבו והשתלבו בארץ כאזרחי ישראל מן המניין. בראיון ל-״מעריב״, איברהים, שהיה חלק מהאוכלוסייה הלבנונית ומכיר את אזרחי המדינה היטב , מספר מה באמת חושבים כיום תושבי לבנון על חיזבאללה.

״ידוע לכל תושבי לבנון שהשלטון אינו נתון בידי הממשלה או העם, אלא בידי חסן נסראללה בלבד. הוא זה שקובע את גורל המדינה, אך ספק אם הוא מודע להשלכות מעשיו. נסראללה אינו מעוניין במלחמה כוללת, אך נגרר אליה בעל כורחו ומחפש כעת דרך מילוט. התדמית של נסראללה כאיש חזק ומחושב נסדקה בלבנון - הבטחתו לסיים את הלחימה בעזה לא קוימה, והפגזות חסרות הבחנה על אזרחים פוגעות באמינותו בעיניהם.

כעת אוכלוסיית לבנון סובלת קשות מהלחימה: כפרים שיעיים רבים נותרו ריקים מתושביהם, אזרחי דרום לבנון התפנו לקו השני של דרום לבנון או לביירות והם נאלצים לחפש מקום מגורים אלטרנטיבי בבתי ספר, מנזרים ובכל מקום פנוי שיש. התושבים סובלים מאוד, זאת בעוד שרובם כלל לא מעוניינים או תומכים במלחמה, אך אם תהיה כזאת - אז שזו תהיה המלחמה האחרונה - שתוביל למיטוט חיזבאללה.

חסן נסראללה  (צילום: צילום מסך)
חסן נסראללה (צילום: צילום מסך)


יש מוסלמים שיעים שבעצמם תלויים בחיזבאללה, אך עם זאת אפילו הם לא מבינים מדוע אין עדיין הסכם שלום עם ישראל. מעבר לכך, הם מבינים שהטענה של נסראללה כי ישראל היא זו שפתחה במלחמה אינה נכונה, ושהוא זה שגרר את לבנון למערכה חסרת תכלית, תוך שהוא מסכן את חייהם של אזרחים רבים.

עוד תיאר כי "הרוב המכריע של האוכלוסייה בלבנון כולל השיעים מתנגד למלחמה - התושבים עצמם אומרים ׳למה צריך להקריב בשביל עזה כל כך הרבה?׳, הם מדברים על כך שרוב מדינות ערב עשו שלום עם ישראל, ולא מבינים למה התושבים הלבנונים צריכים לשלם מחיר - ולהקריב את חייהם בשביל העזתים״.

גם בעולם התקשורת הלבנוני, נשמעת ביקורת כלפיי חיזבאללה: "תקשורת השמאל היא זו שמייצגת את חיזבאללה. לכל מפלגה יש רדיו, טלוויזיה, עיתון ופרשנים משלה - וגם לארגון הטרור. לעומת זאת, תקשורת הימין מתנגדת באופן נחרץ וגלוי לחיזבאללה, העיתונאים באותם ערוצי התקשורת אומרים שנסראללה לוקח את לבנון למלחמה שהוא לא יכול לעמוד בה, ושלממשלה ולצבא הלבנוני אין את הכוח להתמודד איתו".