בחודש שעבר, מעל ל-20 מרצים המלמדים באוניברסיטאות בישראל, חתמו על מכתב שנשלח לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בין החתומים, מרצה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר ושלושה מרצים מאוניברסיטת בן גוריון. במכתב, עצומה הקוראת לפעול נגד ישראל אשר מבצעת "רצח עם" ברצועת עזה. החתומים על המכתב קוראים לנשיא ביידן למנוע סיוע בנשק ובתקציב לישראל, ומלבד המרצים, חתומים עליה אנשי מפתח נוספים ביניהם אלינור פרידמן, אחת מהמייסדות של הקרן החדשה לישראל. 

הסטודנטים במחלקה לתקשורת של מכללת ספיר הזדעזעו והעבירו בתגובה מכתב לראש המחלקה עם דרישה לפטר את המרצה לאלתר. לתפיסתם, נוכחותו ופעילותו הפוליטית, פוגעים באופן מהותי באקלים האקדמי ובמרקם המחבר בין האנשים במכללה. בנוסף, בין הלומדים, גם סטודנטים וסטודנטיות לוחמים.

"נפתח את שנת הלימודים": במכללת ספיר מסרבים להיכנע לטרור

נשיא המכללה האקדמית ספיר: "התקופה המאתגרת ביותר שידענו"

כעת, הסטודנטים של בן גוריון מקימים צעקה נוספת ומחתימים עצומה משלהם, שקוראת להנהלת האוניברסיטה לפטר את שלושת המרצים החתומים על המכתב - דר' מאור וולף מהמחלקה לחינוך, דר' מיכל גבעוני מהמחלקה לפוליטיקה וממשל, ודר' אורי מור מהמחלקה ללשון.

הפנה באוניברסיטת בן גוריון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
הפנה באוניברסיטת בן גוריון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

להלן תגובת האוניברסיטה כפי שהועברה למעריב: "חשוב וטוב שהסטודנטים מראים מעורבות בנעשה בקמפוס ובמדינה. עם זאת, באוניברסיטת בן-גוריון פועלות ופועלים למעלה מ-3850 חברות וחברי סגל אקדמי. ברור לכל שהאוניברסיטה אינה אחראית לדעותיהם הפרטיות, לא משנה עד כמה היא סולדת מעמדות אלה. האוניברסיטה מצרה על כך שהחוקרים נקבו בשמה כאשר חתמו על העצומה המדוברת ומדגישה שהחתימה נעשתה על דעת עצמם בלבד ואינה משקפת את עמדת האוניברסיטה". 

מחד, התגובה אינה מצדדת בעמדת המרצים כפי שהובעה במכתבם לביידן, אך מנגד, אין היא מציינת שבכוונת האוניברסיטה לפעול משמעתית מולם. חשוב להדגיש שהמרצים בעצומה יצרו זיקה לאוניברסיטה, משום שלצד שמם, הם ציינו בה גם את שם האוניברסיטה. העובדה הזו כשלעצמה פותחת פתח להליך משמעתי כנגד אותם מרצים, אך כאמור, הנהלת האוניברסיטה בחרה שלא לפעול בעניין או שלא לציין זאת בתגובתה.

דגלי פלסטין באוניברסיטת בן גוריון (צילום: רשתות ערביות)
דגלי פלסטין באוניברסיטת בן גוריון (צילום: רשתות ערביות)

מהעבר השני, התקבלה אצל מעריב תגובת אגודת הסטודנטים בזו הלשון: "הזדעזענו לראות מרצים שלנו חתומים על מכתב לנשיא ארצות הברית בקריאה להפסקת הסיוע הכלכלי והביטחוני לישראל. דבר אשר יגרום לפגיעה אנושה ביכולת של ישראל להגן על עצמה. בזמן שהחטופים והחטופות שלנו בעזה. בזמן שסטודנטים, סטודנטיות, חוקרים וחוקרות מסכנים ומסכנות את עצמם ועצמן על מנת לשמור עליהם ועל המדינה שלנו, אותם חוקרים מנותקים שנמצאים בקמפוס מרשים לעצמם להתבטא ולפגוע במדינה ובקהילת האוניברסיטה שלהם. אנחנו שמחים על כך שהאוניברסיטה מגנה את המרצים ומקווים לראות עוד גינויים כאלה בהמשך".