פסח 2024 הופך להיות מצב חירום של ממש, כך על פי ארגון פתחון לב, מארגוני הרווחה הגדולים והוותיקים בישראל. נוסף על עלייה חדה של 25% בביקוש לסיוע במזון בצפון לקראת החג, גם באזור המרכז נמדדת עלייה של 10% מצד משפחות חדשות - ובסך הכל עלייה של מעל 20% במשפחות מבקשות הסיוע הפונות לארגון.

האיפוק משתלם? זה הפיצוי שצפויה ישראל לקבל אם לא תתקוף באיראן
"הישג חסר תקדים": מסתמן - האיחוד האירופי מתקרב להטלת סנקציות נגד איראן

נתונים אלו שהגיעו לידי "מעריב" נמדדו בהשוואה לערב ראש השנה האחרון, זינוק משמעותי בחודשים ספורים בלבד. "הנתונים הקשים הם פועל יוצא של חודשי המלחמה האחרונים, עליות המחירים התכופות המקשות על משפחות שעד היום לא הכירו את המושג מעגל העוני וכן גם על המשפחות שכבר נמצאות במעגל העוני", אומרים בפתחון לב ומספרים כי מלבד המשפחות החדשות המבקשות סיוע, יש עלייה של 23% בסיוע למשפחות שכבר כעת מטופלות בארגון מדי שבוע, שהמלחמה הרעה את מצבן.

פטר גלב בן ה־76 מנוף הגליל מקבל סיוע במזון מפתחון לב בשנתיים האחרונות, אולם לצד הסיוע שמקבל הוא מקפיד גם להתנדב בעצמו בחלוקת סלי מזון למשפחות האחרות. לדבריו, בחודשים האחרונים ולקראת החג בפרט, הוא רואה משפחות חדשות רבות שמגיעות לקבל סל מזון: "יש עולים חדשים רבים, אמהות חד־הוריות, הרבה משפחות שמגיעות כדי לקבל סיוע".

פטר, אלמן בשש השנים האחרונות ומטפל בבנו בן ה־40 שמתמודד עם אספרגר, לא מסתיר את העובדה שהחודשים האחרונים במיוחד מאוד קשים מבחינה כלכלית והמחירים עלו משמעותית בכל מקום. "אני גר בעיר מ־1964 ולא זוכר דבר כזה, המחירים קופצים כל שני וחמישי ולאנשים מאוד קשה. כוס קפה שהיית יכול לקנות בחמישה שקלים, היום כבר עולה כמעט 20. אותם מכנסי טרינינג שקניתי בשנה שעברה ב־50 שקל עולים היום 200".

על מצבו הוא מספר: "הייתי 45 שנה מורה ומדריך בכל מיני מסגרות של מערכת החינוך, אבל כשיצאתי לגמלאות התברר לי שלא מגיעה לי פנסיה כי הייתי על חוזה מיוחד. אני חי מ־2,300 שקל מביטוח לאומי ומסכום מסוים שקיבלה רעייתי המנוחה ממשרד החינוך, גר בדירה של עמידר ויש גם עלות טיפולים של הבן. המצב הוא כזה שמוותרים על הרבה מאוד דברים, ואני לא קונה דברים שהם בגדר פינוקים. זה הגיע למצב שאני לא יכול להרשות לעצמי נסיעה לבקר בקבר של אמא שלי שטמונה בבאר שבע. את הפסח נעשה בעזרת מה שנקבל מפתחון לב ובבית חב"ד, אחרת לא תהיה לנו דרך לעשות חג".

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, אומר ל"מעריב": "הפסח הקרוב הופך להיות חמור באופן דרמטי הרבה יותר מהרגיל, פועל יוצא מהמלחמה בחודשים האחרונים. אם למישהו היה ספק בכך, הנתונים לא משקרים. אנחנו נאלצים להתמודד עם עליית מחירים משתוללת, גזירות כלכליות, ומציאות שבה עשרות אלפי משפחות חדשות מוצאות את עצמן במעגל העוני. הפסח הזה עבור אזרחים רבים במדינת ישראל הוא לא יציאה מעבדות לחירות אלא מחירות לעבדות, ולמלחמה שממשיכה עבורם גם בבית".

בארגון מציינים כי בפסח הנוכחי הסיוע מהציבור בתרומות הוא קריטי עבור המשפחות המפונות ואלו שבמעגל העוני, על מנת שיוכלו להיענות לכל הבקשות לסיוע. תרומות לארוחות חג ניתן לבצע בטלפון 5068*.