יובל בזק, לשעבר מפקד חטיבת החרמון ששכל את בנו סמל גיא בזק ז"ל בבוקר השבת השחורה, התראיין הבוקר (שישי) אצל רון קופמן ואריה אלדד ב-103FM והביע את דעתו על המתרחש בצפון מפרוץ המלחמה. בפתח השיחה שיתף תא"ל (מיל') בזק על מסעו אחר דרכו האחרונה של בנו ב־7 באוקטובר. "באותה שבת, מאותו בוקר, אני ככה מנסה לבנות לעצמי את הסיפור". 

"יש פה גם אינסטינקט אבהי", הוסיף. "לדעת איפה הילד שלך היה, איך הוא נהרג, וגם אינסטינקט מקצועי שלי כאיש צבא. אנחנו במשך חודשים בונים את הסיפור, שומעים, רואים סרטונים, ואתמול חיברנו את הכול. הגענו לכיסופים עם חברים שלו, המפקדים שלו, צוות של 'כאן 11', והלכנו את נתיב שעות חייו האחרונות, נתיב הגבורה של לוחמי גדוד 51 בקיבוץ כיסופים".

ארבעה חטופים בפיר מנהרה: תרחיש האימים שגרם לאסון הכבד של גולני
אחרי מתקפתו של סמוטריץ': פקידי האוצר מחכים להתנצלות

עוד הרחיב בזק כי "למעשה מיד איך שהתחילה ההתקפה הם נכנסו לתוך קיבוץ כיסופים, כוח קטן שמי שפיקד עליו בשלב הראשון הם סמ"לים. גיא היה 10 חודשים בצבא. קיבלו החלטות יוצאות דופן במהירות ובאיכות שלהן, לאן להגיע, איך להעריך. קרב שהציל חיים רבים בקיבוץ כיסופים", סיפר. "הקרב של גיא למעשה התחיל במרכז הקיבוץ, המחנה ממש צמוד לקיבוץ, יש גדר צמודה שמפרידה. באופן לא מפתיע הייתה שם פרצה, שהחיילים השתמשו בה ביום יום, והיא אפשרה להם בתוך חמש דקות להגיע למרכז הקיבוץ, לתפוס עמדות וליצור מגע ישיר עם כוח נוח'בה שהגיע מחלק הדרומי".

בנוסף, תיאר בזק כי "כל מרחב כיסופים הותקף על ידי שלושה ארבעה כוחות גדולים של נוח'בה. אחד הכוחות נפגש בכוח של גיא, הם ניהלו שעה וחצי של קרב, גיא היה הראשון שפגע במחבלים, הוא היה קלע בטווחים ארוכים. אחר כך הם נלחמו לכיוון החלק הצפוני, הם הבינו שהמחבלים חדרו לחלק הצפוני ומשם לתוך המחנה. ומשם כמו קרב לחימה בשטח בנוי, נלחמים בתוך קיבוץ, כוחות מתקדמים, מדלגים, נפצעים, מפנים - קרב מרשים ויוצא דופן, וברמה האישית, בסוף גם מאוד כואב".

בהמשך התייחס בזק להסלמה הגוברת בחזית הצפונית. "אני בבוקר של שבעה באוקטובר הייתי בצפון, ככה שבשבע בבוקר, איך שראיתי אתה ידיעות הראשונות, רצתי לשם. מאז אני נמצא, לא באופן רציף אבל בקשר ישיר, עם הצפון. עד לפני חודשיים אנשים לא שמו לב שמתנהלת מלחמה בצפון ומתנהלת מלחמה בהיקף רחב, אמנם עדיין בעצימות נמוכה. מלחמה שהפכה את הצפון לשדה קרב, לאזור נטוש מתושבים. אני לוקח לשם לא מעט משלחות של דיפלומטיים, שגרירים, כדי להראות בעיניים".

"אני חושב שמדינת ישראל חייבת אסטרטגיה. לאיראנים יש אסטרטגיה, מה שקורה עכשיו הוא חלק מהאסטרטגיה שלהם, הם שואפים להביא אותנו למלחמת שחיקה ארוכה", הדגיש. "השאיפה שלנו היא להימנע משחיקה, כי כושר העמידה שלנו הוא נקודת התורפה. ברור שצריך לנסות לעשות הכול ש־1701 יקרה, להערכתי הוא לא יקרה. אני חושב שבסופו של דבר נצטרך להילחם בצפון. הלחימה לא צריכה רק ליצור את התנאים הביטחוניים כדי להחזיר את התושבים אלא צריכה גם להעביר מסר לטהרן".

לסיום ביקש בזק להבהיר כי "הסיפור פה הוא רחב יותר, אנחנו צריכים להבין את ההקשר. הסיפור היום הוא לא רק לבנון, הוא סיפור של המזרח התיכון. האסטרטגיה שלנו צריכה להסתכל לא רק על החלשה משמעותית של הכוח הצבאי בדרום לבנון, אגב היעד הזה קשור גם בהקשרים של הגרעין, של היכולת שלנו להחליש את הציר האיראני, להתנגש במגמות שאיראן מקדמת בבנייה של ברית סביב הגבולות שלנו - את הדבר הזה אנחנו צריכים לעצור. אנחנו צריכים לחזק את הבריתות האזוריות שלנו. צריך כאן אסטרטגיה, זה לא זבנג וגמרנו". כזכור, 18 בני אדם נפגעו אתמול (ה') מפגיעת כטב"ם ונ"ט של חיזבאללה בערב אל־עראמשה, ביניהם לוחמים וחברי כיתת הכוננות של היישוב, אחד מהם במצב אנוש. 

עריכה: שני רומנו