בחלוף שישה ימים מהמתקפה האיראנית על ישראל, פיצוצים נשמעו הלילה (שישי) באיראן, בסוריה ובעיראק. גורמים אמריקאים מסרו לרשתות ABC ו-CNN כי מטרות באיראן נתקפו ע"י ישראל. גורמים איראנים אישרו ל"ניו-יורק טיימס" שהתקיפה הביאו לפגיעה בבסיס אווירי סמוך לעיר איספהאן שבמרכז איראן, עם זאת האיראנים מנסים למזער את האירוע. לצד הדיווח הזה יוצאות גם הכחשות מאיראן לכך שבכלל התרחשה תקיפה.

מצג שווא ש"מרדים" את ישראל: האמת המרה מאחורי המו״מ להרחקת חיזבאללה
סעודיה מעוניינת בנורמליזציה עם ישראל לאחר המלחמה - אבל יש לה תנאי

טל בארי, ראש מכון המחקר ״עלמא״, לאתגרי הביטחון של ישראל אומר כי ״זה לא נראה כרגע שדברים הולכים להיות מושפעים לרעה מהסיפור עם איראן. להערכתי, ההתגוששות בין איראן לישראל בשלב הזה - לא תביא להחמרה נוספת עם חיזבאללה - נכון לרגע זה. לפי פרסומים והתבטאויות של איראן, נראה שאין התלהמות או רצון לאסקליציה - אלא להפך. זה נראה שהאיראנים בכיוון של משחק - בתוך מרחב הכחשה". 

יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)
יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)

עוד מציין בארי כי האמירה האיראנית המעודכנת ביותר כרגע היא של הרמטכ״ל האיראני - שכעת הם בוחנים את תקיפת ישראל לכאורה ואת תוצאותיה - ויעדכנו בהמשך על הממצאים. בנוסף, בדיווחים הבלתי פורמליים של תומכי המשטר יוצרים נרטיב משלהם. מבחינתם, ישראל ניסתה לבצע תקיפה משמעותית שאיראן הצליחה לסכל ולכן מבחינתם, ישראל נכשלה". 

הוא מסביר: "זה הנרטיב המוכר והידוע שהם מייצרים בציר המקביל והלא פורמלי. חשוב לציין שהמשטר מנסה להשאיר את הכול בעמימות - כדי שלא יצטרכו להגיב. אני רואים הכלה, ואין פגיעה במרחב ההכחשה קרי המרחב שבו מכילים את התקפות ישראל לכאורה.  המושג הכלה מבחינה צבאית הוא אומר לספוג אירוע צבאי שמתבצע נגד המדינה - ולא להגיב או לחילופין להגיב בצורה מינורית״. 

בנוגע לאפשרות של חיזבאללה להתערב ולהגיב על תקיפת ישראל לכאורה באיראן אומר בארי כי ״כמו שחיזבאללה - לא השתתף בתקיפה הגדולה של איראן במוצ״ש, אני מעריך שהוא ימשיך בשלו. חיזבאללה במגרש אחר ובמלחמה עם כללי משחק אחרים ומוגבלים מול ישראל. אם איראן כרגע הולכת לכיוון של הכלה אז לא נראה שיובילו להסלמה של חיזבאללה". 

חיזבאללה יורה לעבר בסיס בירנית 20 לאוקטובר (צילום: צילום מסך)
חיזבאללה יורה לעבר בסיס בירנית 20 לאוקטובר (צילום: צילום מסך)

בארי אומר כי "האיראנים בשבוע שעבר היו מוכרחים לצאת מהחדר האחורי וללכת לחלון הראווה - ולהפסיק להסתתר מאחורי הפרוקסי שלהם -לאחר אירועים רבים שישראל לכאורה פגעה ישירות בנכסים ואתרים צבאיים איראנים. האירוע חיסול האחרון בקונסוליה לא איפשר לכבוד הלאומי של איראן להבליג ולהמשיך - ולחיות במרחב ההכחשה. אז עשו מה שעשו בשבוע שעבר״.

עוד הוא אומר על התקיפה לכאורה כי יש באיספהאן אתרים צבאיים רבים שיכולים לשמש יעד לתקיפה של ישראל: ״ידוע ומוכר שבאיספהאן, שבה היו התקפות של צה״ל לכאורה - יש בסיסים צבאיים של האיראנים - כולל בסיסי חיל האוויר גם בתוך הנמל הבינלאומי של איספהאן. מעבר לכך, סמוך לעיר יש בסיס טילים בליסטי מוכר וחצוב מתחת להרים״.

בהודעה שפרסם המכון נכתב, כי "ביום הולדתו ה-85 של המנהיג העליון חמנאי התרחשה תקיפה מן האוויר בסמוך לעיר איספהאן. על פי הדיווחים מדובר בתגובה ישראלית למתקפה האיראנית על ישראל ב-14 באפריל. על פי חלק מהדיווחים הותקף בסיס חיל האוויר הנמצא בסמוך לנמל התעופה הבינלאומי של אספהאן - שיקארי. המטרות הפוטנציאליות בבסיס הן בונקרים, האנגרים של מטוסים ומערכות הגנה אווירית, משגרים וראדרים). יש לציין כי קיימים אתרים צבאיים נוספים באזור אספהאן אשר אחד מהם הוא בסיס תת קרקעי של טילים בליסטיים השוכן ממערב לעיר".