במיוחד לכבוד חג החירות, רשות הטבע והגנים השיבה ערב החג יעל בן שנתיים לטבע, לאחר ששהה במשך שלושה חודשים בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן בשיקום. היעל נפצע ברגלו האחורית פציעה לא פשוטה ותושבים באזור מכתש רמון הבחינו כי היעל במצוקה ומיד התקשרו לפקח האזורי ברשות הטבע והגנים, שהגיע ויחד עם הווטרינר רוני קינג לכדו את היעל והעבירו אותו להמשך טיפול.

מכתבים ממעבר לים: שיתוף הפעולה המרגש בין רשות הטבע והגנים לארגון הפקחים האירופי

תומר מזרחי, פקח אזור הר הנגב ברשות הטבע והגנים, מספר: "לאחר שהתקבלה שיחה על יעל במצוקה, הגעתי מוקדם בבוקר לשטח כדי לנסות ולאתר אותו. בבוקר היעלים עושים דרכם מהמצוק לאזור העיר, לכן זו השעה הטובה ביותר למצוא אותם. כשראיתי אותו מיד הבנתי שהוא היעל המדובר – הוא התקשה ללכת וצלע על רגלו האחורית. הווטרינר השתמש בחצי הרדמה כדי ללכוד אותו, והוא הועבר לבית החולים לחיות בר בספארי".

ד"ר מתן אור, כירורג וטרינרי מומחה, הגיע לבית החולים כדי לתקן את השבר וניתח את היעל בסיוע של ד"ר רותי שבירו ווטרינרית בית החולים לחיות בר. במהלך הניתוח הרגל קובעה ולאחר מכן גובסה משום שיעלים, במיוחד צעירים, נוטים לקפץ בטבע וגם באשפוז ולכן חשוב היה לשמור על יציבות הרגל.

ד"ר אור אמר בסיום הניתוח: "אף שהיינו מעדיפים לראות את חיות הבר הארצישראליות כשהן בריאות זו זכות בשבילי לנתח את גדי היעלים. עם הידע שיש לנו כיום אפשר לבצע פרוצדורות מסובכות, כאלו שלא יכלנו ליישם בעבר כדי שיהיה סיכוי להשיב אותן לטבע. תחושת השליחות היא זו שמובילה את כולנו".

הניתוח היה ארוך ומורכב וגם ההחלמה, שישה שבועות עברו מהיום בו הוא נותח וגובס ועד להסרת הגבס. מיד לאחר מכן המטפלים בבית החולים התחילו בתרגילי פיזיותרפיה כשבחדר האשפוז של היעל מיקמו שלל מתקנים שיאפשרו לו להתאמן על דריכה על משטחים שונים.

לדברי ד"ר רותי שבירו "היעל שזכה לקבל את השם 'פייר' (pierre) הגיעה אלינו עם פציעה חמורה, נותח וטופל אצלנו במשך שלושה חודשים. במהלך הטיפול היו הרבה עליות ומורדות. משהו בפייר נתן לנו תחושה שמבחינתו אין שאלה, ברור שהוא מחלים ושב הביתה ולשמחתנו זה מה שקרה בסופו של דבר".

טיפול ביעל (צילום: בית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן)
טיפול ביעל (צילום: בית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן)

השבוע כאמור, הושב היעל לטבע באותו האזור בו נמצא והפקח תומר מזרחי מוסיף: "שמחתי מאוד להיות זה שמחזיר את היעל לטבע, זה תמיד מרגש לסגור את מעגל הטיפול בטבע – מקבלת השיחה, ללכידה, ועד לשחרור חזרה לאחר טיפול. סימנו את היעל באוזנו הימנית באמצעות תג אדום – כך נוכל להמשיך ולוודא שהוא מתאקלם בצורה טובה בעדר".

ברשות הטבע והגנים מסבירים כי היעלים שמטופלים מסומנים בתגים בצבעים שונים על מנת שצוותי השטח יוכלו לזהותם לפי מצב הטיפול שקיבלו. כך הצוותים יכולים לוודא שהם מתאקלמים בצורה הטובה ביותר וממשיכים להתקיים כפי שהיו. רשות הטבע והגנים נעזרת גם בתושבי הנגב שמדווחים כדרך קבע על היעלים אשר נכנסים לתוך היישובים, על מנת לוודא שהם לא נפגעים בתחומי היישוב.

יעל בטיפול (צילום: בית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן)
יעל בטיפול (צילום: בית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן)

היעל הנובי חי בעיקר בסיבה מדברית, בעל זוג קרניים מרשימות למראה ומטפס או ויורד ממצוקים. אוכלוסיית היעל בארץ התדלדלה בעבר עד סף הכחדה עקב ציד מכוון. פעולות הסברה וחקיקת החוק להגנת חיית הבר (תשט"ו 1955) הקטינו את הפגיעה ביעלים ועם השנים אוכלוסייתם התאוששה, אך עדיין יש להיות ערניים שמא האוכלוסייה תדרדר בשנית.

בישראל היעל הנובי מתקיים בעיקר במדבר יהודה, בנגב ובהרי אילת, ובשל מאמצי שימורו ניתן למצוא פרטים גם באזור יהודיה ורמת הגולן. שילובו בסמל רשות הטבע והגנים הוא ייצוג של מאמצי הרשות לשמור בהצלחה גם על חיות בר ועל מינים נכחדים אחרים, שכן היעל הנובי, מלך מצוקי המדבר, נתון בסכנת הכחדה עולמית.