יעל ויסמן, אלמנתו של טוביה ינאי ויסמן, החייל בן ה-21 שנהרג בפיגוע בסניף "רמי לוי" בשער בנימין בחודש שעבר, כתבה הערב (ראשון) פוסט בפייסבוק שבו היא קובלת על "אטימות מערכתית", לדבריה, שחוותה עקב העיסוק בהעמדת נסיבות הירצחו של בעלה על דיוקן, וכן בכיתוב שיופיע על גבי מצבתו.

לדברי ויסמן, "הוחלט כי הכיתוב שיופיע על גבי מצבתך יהיה 'נפל בפיגוע חבלני'. ככה סתם, פיגוע חבלני. אבל מי תחקר? מה קבע? למה קבע? על זה אף אחד לא יכול לענות לי. אותי אף אחד לא תחקר. הייתי שם לצדך שניות לפני שרצת להציל חיים. אם זה לא היה קרב אז מהו קרב? שנינו יודעים כי איש לא קרא לך להסתער בשעה שעמדנו ביחד עם נטע הקטנה. היית חסר כל אמצעי הגנה או התקפה ורצת בלי היסוס כי היו צריכים אותך. מישהו שם למעלה במעלה היררכיה החליט שלא היה שם קרב, אז מה היה שם? מעניין אותי מי ערך את התחקיר ועד כמה אטומה יכולה להיות המערכת".
 

ינאי אהוב שלי- מי היה מאמין? שרק שבועיים וקצת מיום נפילתך בקרב גיבורים, בשניות שהסתערת בידיים חשופות אל מול המחבלים ההם...

Posted by ‎יעל ויסמן‎ on Sunday, March 6, 2016
 

"הפיגוע לא קרה בגלל שלינאי לא היה נשק"


כזכור, שני מחבלים בני 14 מביתוניא שליד רמאללה חדרו למתחם של סניף רשת הסופרים בשער בנימין בחודש שעבר. הם דקרו שני אזרחים ישראלים, את ויסמן בן ה-21 ואזרח נוסף בן 35. שני המחבלים הסתובבו בסניף במשך 20 דקות לפני שביצעו את הדקירות. אזרחים שהיו במקום מנעו מהשניים לברוח באמצעות עגלות, עד שאזרח ירה בהם ונטרל אותם. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי במקום לפצועים ואז פינו אותם לבית החולים.

ויסמן אמרה בחודש שעבר בראיון לגלי צה"ל: "הכי קשה לי בעיקר כשאני לבד מטפלת בתינוק, או בשניות האלה לפני שהעיניים נעצמות. בגלל החיבוק החם של כולם אין זמן לעצמך, לטוב ולרע. כרגע זה במצב קצת של הדחקה".

פיגוע דקירה במתחם רמי לוי, שער בנימין. צילום: נאור כהן - חדשות צ.ב.מ
פיגוע דקירה במתחם רמי לוי, שער בנימין. צילום: נאור כהן - חדשות צ.ב.מ
ויסמן נשאלה על ההחלטה של הרמטכ"ל שכל החיילים יצאו הביתה עם נשקם האישי גם בחופשת רגילה וענתה כי לא ידעה על זה: "אני לא מספיקה להגיע לחדשות. הדבר היחידי שאני מספיקה זה לקרוא את ההודעות בטלפון. אני לא חושבת שמה שקרה זה בגלל שלינאי לא היה נשק", הוסיפה ויסמן. "הניסיון היה בסך הכל להגיד שהוא ביקש לצאת עם נשק ולא התאפשר לו. אני מבינה שחיילים ברגילה רוצים לטייל, להיות עם המשפחה ולנפוש. אני שמחה שהמצב הולך להשתנות ושחיילים רוצים לקחת את האחריות ולהיות עם נשק". 
לדבריה בראיון, אין למשפחה כעס על הצבא שלא אפשר לינאי לצאת עם הנשק הביתה: "נכון, ינאי ביקש, אבל הוא קיבל את ה'לא' הזה ואני סומכת על הצבא". לאחר מכן סיפרה: "היינו באותו שבוע בירושלים, היה ניסיון פיגוע בגן הפעמון והיינו קרובים ואז הוא אמר לי שהוא ביקש לצאת עם הנשק. באותו הרגע זה הרתיח אותו ואמרתי לו שאנחנו ברגילה, ככה אתה יכול להחזיק את נטע, אתה חופשי. אבל הוא אמר שהוא חייב להגיד את זה למפקדים שלו. שום דבר לא בכעס, רק להגיד שהוא היה בזירת פיגוע והוא היה ללא נשק".