ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה היום (שבת) את משרד החוץ לפנות לשש המעצמות ולדרוש שינקטו צעדי ענישה מידיים בעקבות "הפרות בוטות, חוזרות ונשנות של איראן בנושא הטילים". לדבריו זהו צעד חשוב בפני עצמו וגם כמבחן של המעצמות לאכוף את הסכם הגרעין. הפנייה לארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה, מתרחשת בעקבות ניסויי הטילים שביצעה איראן בשבוע האחרון.



כזכור, ביום רביעי ביצעה איראן ניסוי בשיגור שני טילים בליסטיים המסוגלים להגיע לישראל, כך דווח בסוכנויות הידיעות במדינה. הטילים שוגרו מצפון איראן ופגעו במטרות בדרום מזרח המדינה, במרחק של 1,400 ק"מ. גנרל אמיר עלי חייזדה, מפקד הסוללה של משמרות המהפכה שירתה את הטילים, צוטט בסוכנות הידיעות ISNA שכאומר כי הם נועדו להגיע לישראל: "הטילים תוכננו להגיע לטווח של 2,000 ק"מ על מנת שנוכל לפגוע במשטר הציוני האויב ממרחק בטוח".



יום לפני כן בוצע שיגור טילים באיראן. ביום שלישי שוגרו מספר טילים במסגרת תרגיל צבאי שנערך ברחבי המדינה. "המבחן נועד להראות את כוח ההרתעה של איראן ואת היכולת שלה להתמודד עם כל איום נגד משמרות המהפכה, המדינה וריבונותה", נכתב בהודעה הרשמית של השלטונות.



 טיל בליסטי ששיגרה איראן. צילום: רויטרס
טיל בליסטי ששיגרה איראן. צילום: רויטרס




"מסך עשן"


לאחר הניסויים גינה משרד החוץ הישראלי את שיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים. בהודעה מטעם משרד החוץ נמסר כי השיגורים "מהווים הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 2231 שאימצה את הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. ההחלטה מגבילה את איראן משיגור טילים להם יכולת לשאת ראש נפץ גרעיני, אלה בדיוק הטילים אותם שיגרה איראן".



עוד נמסר כי "פיתוח טילים לטווח קצר (טט"ק) עם יכולת לשאת ראשי נפץ גרעיניים מציב סימן שאלה גדול באשר לכוונות של איראן לממש באופן מלא את חלקה בהסכם הגרעין. איראן ממשיכה לזלזל בדרישות הקהילה הבינלאומית ולפתח את יכולותיה ההתקפיות. נראה כי מתקפת החיוכים הדיפלומטית של זריף את רוחאני היא לא יותר ממסך עשן, שמטרתו להסוות את כוונותיו האמיתיות של משטר האייתולות".



בעולם הגיבו בדאגה לתרגיל האיראני ומקור דיפלומטי צרפתי אמר כי הם "מדאיגים ועלולים להוות הפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם". לדבריו, "אנחנו בודקים את המידע הזה. תכנית הטילים הבליסטיים של איראן מהווה מקור לדאגה".



הניסויים ממשיכים את התחמשותה של איראן. כזכור, בחודש שעבר דווח כי רוסיה תשלח את מערכת טילי ה-S300 נגד מטוסים הראשונה לאיראן בסוכנות הידיעות ריא, שציטטה גורם לא מזוהה. על פי הדיווח, מערכת הטילים תישלח בהתאם להסכם שנחתם בין שתי המדינות בעקבות הסכם הגרעין בין טהרן למעצמות ולאחר שבאפריל ביטל נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את האיסור על מכירת המערכות בעקבות הבנות הגרעין שהושגו בין איראן למעצמות בלוזאן.