השתלשלות התפיסה של החשוד ברצח הכפול בראשל"צ: בשעות הבוקר התקבל היום (שבת) מידע במחוז הצפוני על כך שהחשוד, יאן גבריאלוב, נראה מסתובב באזורם ונע לכיוון המרכז. כוחות משטרה ממחוז המרכז ומצוות החקירה ימ"ר מרכז, ערכו בדיקה והצליחו לאמת את המידע שנמסר להם. בשלב מסוים המשטרה הצליחה ככל הנראה, להתחקות אחר שיחת טלפון של החשוד עם עו"ד פלילי מאזור המרכז שבה הוא תכנן להסגיר עצמו. אולם, עוד קודם הוא הגיע לאזור לוד, זוהה על ידי ניידות משטרה שסרקו את האזור ובין הצדדים התנהל מרדף במהלכו הוא ניגח מספר ניידות משטרה.



גבריאלוב ניגח גם את הניידת שבה נהג מפקד מחוז המרכז, ניצב מוטי כהן ומשזה הבין כי מדובר בחשוד ברצח הכפול בראשון לציון, הוא שלף את נשקו האישי וירה לעברו של החשוד לאחר שזה לא שעה לקריאה לעצור. גבריאלוב נפצע באורח אנוש ועוד בטרם הגעת צוותי מד"א, נקבע מותו בזירה. חשוב להדגיש כי לצידו של החשוד נמצא אקדח טעון עם כדור בקנה, ממצא המסמן אולי יותר מכל את מסוכנותו של החשוד ואת מוכנותו לנהל קרב מול כוחות המשטרה באם היה מגיע לעימות פנים מול פנים איתם. השוטרים זיהו לאחר מכן באקדח של החשוד נקירה ומעצור, כך שזה מעיד שלאחר הירי הראשון הוא ניסה לבצע ירי נוסף אך כתוצאה מכשל באקדח או מכך שכבר נורה, נמנעה פגיעה בשוטרים שהיו במקום.



יאן גבריאלוב
יאן גבריאלוב



עוד חשוב לציין, כי החל מרביעי נמנעה המשטרה מלפרסם את תמונתו ופרטיו של החשוד ברצח ולא מן הנמנע כי פרסום הפרטים הללו היה מוביל אולי לאיתורו עוד קודם לכן. יחד עם זאת, ראוי לשבח את תגובתו המהירה של מפקד המחוז שנטל את האחריות בזירה לנטרולו של החשוד ברצח.



המשטרה עקבה אחריו ברחבי הארץ


השכנים במקום סיפרו כי סמוך לשעה 18:00 הם שמעו חמש יריות שנורו - ככל הנראה החשוד ברצח הכפול ביצע ירי לעבר השוטרים ומיד לאחר מכן נשמעו עוד יריות על ידי מפקד המחוז. מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, הגיע לזירה ואחרי זמן קצר עזב אותה וכשכלי התקשורת ביקשו ממנו תגובה הוא נכנס לרכבו. 



סגן ניצב עמי בן דוד, דובר מחוז מרכז התראיין ואמר: "ביום רביעי בשעה שתיים וחצי זמן ביצוע הרצח, עסקה המשטרה בכל המערכים המודיעיניים והמבצעיים לשים יד על החשוד ברצח. היום בשעות הערב כשהתקבלה האינדיקציה לגביו, סגרו עליו כוחות משטרה וליוו אותו לכיוון מרכז הארץ. באיזשהו שלב כנראה הוא חשד, התחיל לנסוע באופן שמסכן נהגים אחרים ועוברי אורח". עוד אמר ניצב בן דוד: "החשוד המשיך בנסיעה לעבר העיר לוד. כשהוא מגיע לכאן, הכוח המבצעי, מבצע בו ירי מדויק. צריך להוסיף שהחשוד הוגדר ברמת סיכון גבוהה - חמוש ומסוכן. כשניגשנו אליו הוא אכן ניסה ככל הנראה לבצע ירי לעבר השוטרים, מצאנו כדור בקנה".



זירת הרצח הכפול בראשון לציון. צילום: אלון חכמון
זירת הרצח הכפול בראשון לציון. צילום: אלון חכמון



המשטרה ניהלה מצוד אחרי החשוד החל מיום ראשון, אז איים על רוסנוב כי ייפגע בה ולמשטרה היה ברור שמדובר באדם מסוכן, חמוש באקדח ולכן הם השקיעו את כל המאמצים והכוחות על מנת לסגור עליו. בכל הימים מאז הרצח המשטרה "עטפה" אותו מאזור הצפון ועד אזור הדרום. גבריאלוב נמלט מהזירה בתחילה והגיע לעפולה והיום בשעות הצהריים הוא עשה את דרכו חזרה לאזור המרכז. בכל מהלך הנסיעה שלו שוטרים ממחוזות שונים, לרבות שוטרי ימ"מ ויחידות מיוחדות של המשטרה וכן החוקרים של הפרשה מימ"ר מרכז בפיקודו של ניצב כהן, היו עליו ווידאו שאכן מדובר בחשוד וזאת תוך כדי שהוא נוסע.



סיכן חיי ילדים ועוברי אורח


בשלב שהתקבל עימות על פי כל גורמי המודיעין שאכן מדובר בחשוד, התבצעה עליו הסגירה ואז כאמור הוא ניגח ניידת משטרה ואף חסם את דלת הנהג כדי למנוע ממנו לצאת החוצה. גבריאלוב המשיך בנסיעה תוך שהוא סיכן ילדים ועוברי אורח בשכונה עם רחובות צרים מאוד. מפקד המחוז הבחין בתנועה חשודה מצידו של גבריאלוב ואז נשמעה היריה, הם הבינו שהוא עם אקדח ביד, ביצעו לעברו ירי ממוקד ומפקד המחוז כאמור, הרג אותו.



השכנים סיפרו עוד על הדרמה שהתחוללה להם מחוץ לבית: "זה היה מלחיץ מאוד, השכונה פה היא שקטה בדרך כלל. פתאום זיהינו אורות כחולים מהבהבים ונשמעו לפתע חמש יריות ולאחר מכן הבנו שהסיוט של החיפוש אחר החשוד הסתיים".



זירת הירי ביאן גבריאלוב בלוד. צילום: אבשלום ששוני
זירת הירי ביאן גבריאלוב בלוד. צילום: אבשלום ששוני



במשטרה בודקים חשד לפיו גבריאלוב קיבל סיוע מאחרים וזאת מאחר והוא נסע ברכב שכור מסוג יונדאי כשהוא משאיר בצד את האופנוע שלו, "מכיוון שמדובר באופנוע שקל לזהות אותו כי הוא חריג בנוף, החשוד לא לקח סיכונים, הסתיר ככל הנראה את האופנוע והחל לנוע ברכב פרטי רגיל כדי להימנע מבולטות בשטח", אומר גורם במשטרה ומוסיף כי במשטרה נערכים לעשות בדיקה מקיפה של האירוע, החל מקבלת התלונה, דרך הרצח הכפול, הימים של התנועה של החשוד והחיסול שלו הערב.