על פי דוח חדש שפרסמה היום (שלישי) החברה להגנת הטבע, הוועדה לקידום מתחמים מועדפים (ותמ"ל) באוצר מקדמת תוכניות דיור שיש בהן חסמים רבים שימנעו את קידום הבנייה בשנים הקרובות. מהדוח עולה כי הוועדה מציגה מצג שווא של הליך תכנון מהיר כדי לעמוד במטרתה להגדיל את היצע יחידות הדיור. מנגד, במשרד האוצר מגיבים בביטול לדוח וטוענים כי הוא מוטה וחובבני.



לפי הדוח, למשל, בתוכניות הבנייה בתל השומר (13 אלף יחידות דיור על חורבותיו של בסיס תל השומר), ישנה בעיה מהותית של זיהום קרקע ומים. מדובר בשטחים ששימשו את צה"ל, ועל פי ממצאים מצטברים קיימים מוקדי זיהום קרקע ומים כבדים ונרחבים בתחומם. 



מחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדה, עולה כי הליכי סקירת השטח, לא כל שכן טיהורו, אורכים שנים רבות ומעורבים בהם מספר רב של גורמים ורשויות.


דוגמה נוספת: בתוכנית "אפולוניה" 3,000 יחידות דיור, שכן בעבר מפעל תע"ש נוף ים, אשר התפנה מהמקום ב-1996. המפעל ופעילותו הותירו במקום תשתיות הרוסות וקרקע מזוהמת. מחוות דעת מקצועית שהוגשה לוועדה, עולה כי עקב זיהום הקרקע והמים, ייתכנו השלכות על התכנון, היות ובשטחים מזוהמים לא תתאפשר בנייה למשך מספר שנים. כמו כן, יש צורך בטיפול בשטחים אלה על ידי הקמת מתקנים במיקומים שיכולים לסתור את התכנון לבנייה וקיימת אפשרות ששטחים מזוהמים ישפיעו על שטחים נוספים שכבר טוהרו.



בתוכנית חיפה בת גלים מתוכננות 1,000 יחידות דיור. שם העיכוב נעוץ בכך שהבסיס הצבאי באזור אינו צפוי להתפנות בעתיד הנראה לעין. התנאים ליישום התוכנית הם פינוי המחנה הצבאי אבל לוח הזמנים לפינוי לא הוצג בפני קבינט הדיור.



הביא להגדלת מספר יחידות הדיור באזורי עדיפות לאומית




מהחברה להגנת הטבע נמסר: "הותמ"ל מרוקנת מתוכן את גופי התכנון הקיימים, שכן מדובר למעשה במערכת תכנון חלופית המציבה בראש סדרי העדיפויות את יוזמות הממשלה ותאגידי הבנייה הגדולים על חשבון השלטון המקומי והציבור. הותמ"ל מהווה היום את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על השטחים הפתוחים בישראל. במקום לנצל את משבר הדיור על ידי עלייה ברמת התכנון והזדמנות להתחדשות עירונית ופיתוח תחבורה בת קיימא, תוך הפניית המשאבים הנדרשים לוועדות התכנון הקיימות וחיזוקן, מופנה המאמץ לתכנון מהיר וירוד של שכונות פרבריות, מבוססות רכב פרטי, דבר שיחריף משמעותית את המשבר התחבורתי והסביבתי לדורות הבאים".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "טענות החברה להגנת הטבע מעידות כי מדובר בדוח חובבני ומוטה אשר נועד לשרת את האינטרסים  של החברה ואותם בלבד. עד היום הוכרזו תחת הוועדה יותר מ-130 אלף יחידות דיור, מתוכן יותר מ-30 אלף מיועדות להשכרה. תוכניות הוועדה הן אלו המעניקות פעמים רבות את הפתרון לבעיות מורכבות כמו טיהור קרקעות מזוהמות ותוכניות המאושרות בבסיסי הצבא המתפנים. לגבי דירות השכרה, לעתים יורד אחוז ההשכרה בשל בעיית כדאיות כללית, ואף על פי כן הותמ"ל הביא להגדלת מספר יחידות הדיור גם באזורי עדיפות לאומית, ששם היכולת הכללית לייצר דיור להשכרה בהיקף של 30% הוא בעייתי, זאת בעיקר נוכח העובדה כי הממשלה החליטה שבשנתיים הקרובות כלל השיווקים יהיו במתכונת של מחיר למשתכן".