ראש הממשלה בנימין נתניהו ייחקר הערב (שני) בחשד לקבלת טובות הנאה משני אנשי עסקים. ניצב משנה בדימוס נחום לוי, עוזר מבקר המדינה לשעבר שחקר את נתניהו בפרשת "ביבי טורס", סיפר הבוקר בשיחה עם ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM כיצד התנהל אז ראש הממשלה בחקירתו. "כנחקר, נתניהו עונה לשאלות בדרכו שלו. מבחינתו גם התשובה 'לא זוכר' היא תשובה".



"בתיק 'ביבי טורס', בו הייתה חקירה של מבקר המדינה, שהיא יותר פשוטה מחקירת משטרה, שאלנו אותו על מימונים לטיסות. היו מספר טיסות שהוא לא זכר מי מימן, אז הוא אמר שהוא לא זוכר. הם כולם - בעיית הזיכרון מאפיינת אותם. אז אתה אומר לו 'בוא ננסה להזכיר לך'. המטרה היא הרי שלא לחשוף את המידע שיש לך, אם יש לך, אז נותנים לו עוד איזה רמז קל כדי לנסות לרענן את זיכרונו. לפעמים זה עובד", הוסיף לוי על שיטות החקירה.



עם זאת הדגיש החוקר כי "במידה ולחוקרים יש עדות מלאה של עדים, או מסמכים, שמאשרים באופן ודאי את מה שנשאל הנחקר בשאלה, אז בכלל לא משנה מה הוא משיב, כי יש בידיהם את המסמכים שמראים שהוא יוצא מגוחך בתשובה של ה'לא זוכר' ואולי זה אפילו טוב להם. אבל במידה ולחוקרים אין כלום ביד, 'הלא זוכר' מהווה בעיה".






נתניהו יכול לומר שקיבל את המתנות מחברים, כמקובל בין חברים.
"זו יכולה להיות תשובה. למשל, בפרשת סיריל קרן, הוא העביר מיליון וחצי דולר למשפחת שרון. הכסף נכנס לחשבונות הבנק של הבנים, ושרון אמר שקרן חבר שלו עוד מימי מלחמת העצמאות. בסופו של דבר התברר שלא מדובר בסיריל קרן אלא במרטין שלאף והעניינים התגלגלו. ככה שזה לא פשוט, גם הגרסה שמדובר בחבר".



"תפקיד החוקרים במצב כזה הוא לבדוק האם לנותן המתנות יש אינטרסים במדינת ישראל או שנתניהו עשה עבורו משהו", הסביר לוי. "ההבדל בין מתן מתנה לעבירה של לקיחת שוחד יכול להיות מאוד קטן. וגם בנושא המתנות בוא נזכיר שקבלת מתנה אסורה, ולאיש ציבור אסור לקבל מתנות, היא עבירה בפני עצמה. עצם קבלת מתנה היא עבירה פלילית שהיא אומנם ברף הנמוך ביותר. אבל אם יימצא קשר בין הנותן למקבל, כמו עזרה שהוגשה או מכתב שהוצא בעד הנותן, כפי שאולמרט הוציא מכתב שתמך בטלנסקי, זה יכול לסבך בעבירות של קבלת מתנה, דרך הפרת אמונים ועד לקיחת שוחד".



מה דעתך על החוק שמנסים לקדם ב"ליכוד" לפיו ראש ממשלה ייחקר רק אחרי סיום כהונתו?
"זה שראש ממשלה עסוק זה ברור. אך אוי לנו אם הוא לא היה עסוק בדברים בהם הוא אמור להיות עסוק. אם היה מדובר במקרה אחד ב-30 שנה, הייתי מקבל את ההצעה, אבל לאור רצף ראשי הממשלה שהסתבכו בפלילים, כולל נשיא מדינה, שרים וחברי כנסת, עדיף שחוק כזה לא יעלה בכלל. אם יש משהו צריך לחקור מיד, מה שלא קורה".

כיצד לתחושתך תסתיים החקירה?
"היופי בחקירה הוא שאתה מתחיל בנקודה מסוימת ולא יודע לאן תגיע".

מעון רה"מ נתניהו לפני החקירה. צילום: מרק ישראל סלם