החלה החקירה נגד ראש הממשלה: צוות החוקרים הבכיר בראשותו של תנ"צ כורש ברנור מפקד היאח"ה (היחידה ארצית לחקירות הונאה בלה"ב 433) הגיעו למעונו של ראש הממשלה לצורך חקירה באזהרה. שעות לפני כן, ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשדר עסקים כרגיל ואמר בישיבת סיעת הליכוד "לא יהיה כלום - כי אין כלום". את דבריו בסיעה פתח נתניהו בהספד לשר המנוח יעקב נאמן ז"ל, שהובא היום (שני) למנוחות. אחר כך בירך על ההחלטה להטיל עונש הרחקה של חצי שנה על ח"כ באסל גטאס וניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את חברי הכנסת הרצוג, לבני ולפיד, על כך שאינם תומכים בחוק ההדחה. לדבריו "לפיד שעומד בראש מפלגת שמאל יכול לזקוף לזכותו את זה שגטאס מקבל משכורת על חשבון הציבור". 


את התייחסותו לחקירה הצפויה שמר לסוף דבריו. הוא פנה ליו"ר הקואליציה ח"כ ביטן שישב לידו ושאל: "יש עוד דברים על סדר היום? אני רואה שכל כלי התקשורת באים לעקוב אחרי סדר היום". ואז אמר: "אנו שמים לב לרוח החגיגית המנשבת באולפני הטלוויזיה ובמסדרונות הטלוויזיה. אני רוצה להגיד להם: חכו עם החגיגות, אל תמהרו. לא יהיה כלום - כי אין כלום. אתם תמשיכו להפריח בלונים עם אוויר חם ואנו נמשיך להוביל את מדינת ישראל". דבריו התקבלו במחיאות כפיים על ידי קבוצה גדולה של פעילי ליכוד שמילאו את החדר ועל ידי חברי הכנסת של הסיעה.

קודם לכגן השמיע יו"ר הקואליציה ויו"ר הסיעה דוד ביטן דברי עידוד ותמיכה נלהבים בנתניהו: "אנו תומכים ומאמינים בך, לא יעזור לאף אחד. אתה תשאר ראש הממשלה הרבה שנים ואנחנו נשאר יחד איתך הרבה מאוד שנים". גם דברים אלה התקבלו במחיאות כפיים סוערות של הנוכחים. 

מעון ראש הממשלה, הכנות לקראת החקירה. צילום: מרק ישראל סלם



המערכת הפוליטית סוערת: "יהיה קשה מאוד לשקם את אמון הציבור בשלטון"


בניגוד לראש הממשלה שהגיב בקור רוח, המערכת הפוליטית סערה בעקבות החקירה הצפויה. שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר בפתח ישיבת הסיעה כי "ראש הממשלה לא צריך להתפטר בגלל שהחלה החקירה. החקירה יכולה להגמר בלי כלום. יש חשיבות גדולה מאוד ליציבות של ממשלה. לוקח זמן להיות אפקטיביים וזאת ממשלה טובה".

לעומתו יאיר לפיד יו"ר יש עתיד אמר בפתח ישיבת הסיעה כך:  "אני מאחל לו ולמשפחתו, ואני מאחל למדינת ישראל, שיתברר שלא נפל שום פגם בהתנהגותו. אם שני ראשי ממשלה ברצף ייפלו בגלל שחיתות, יהיה קשה מאוד לשקם את אמון הציבור בשלטון. אני רוצה להזכיר לחברי באופוזיציה שחזקת החפות עומדת לכל אדם בישראל, בוודאי גם לראש הממשלה. צריך לתת למשטרה לעשות את עבודתה. יחד עם זאת, לטובת מדינת ישראל ועם ישראל, זה צריך להיות מהר".

יאיר לפיד. "לסיים עם זה כמה שיותר מהר". צילום: מרק ישראל סלם


לפיד קרא לסיים את ההליך מהר ככל האפשר לטובת התנהלות תקינה של הממשלה: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, שיקרה פה מה שקרה סביב חקירות אולמרט. אסור לשקוע עכשיו לחודשים על גבי חודשים של חקירות. לא יכול להיות שבמקום לשבת עם המוסד והשב"כ, עם הרמטכ"ל ועם שר האוצר, ראש הממשלה יבלה את כל זמנו עם עורכי דין, כשהוא מתכונן לחקירות, ואז עם החוקרים כשהוא עונה לשאלות".

עוד הוסיף: "אדם שנמצא בחקירה, הוא אדם בלחץ. זה טבעי וזה מובן. רק שראש הממשלה צריך להיות מרוכז בדברים אחרים, לא בהוכחת חפותו. אני קורא לכל הגורמים, מלשכת ראש הממשלה עד ללשכת היועץ המשפטי לממשלה: בואו נגמור עם זה. בלי סחבת. לפנות את כל השעות שצריך לפנות, לנקות את היומן עם צריך, לתת לאנשי אגף החקירות להגיע לחקר האמת במהירות האפשרית".

ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הציוני: "זה יום קשה לישראל. ראש ממשלה תחת חקירה. אין בנו טיפה של שמחה לאיד. הייתי אומר שהדבר הבסיסי ברגעים מהסוג הזה זה להבין שזו מדינת שלטון החוק. יש לאפשר לגורמי האכיפה למצות את המהלך ללא מורא וללא חשש וללא התערבות חיצונית ובמיוחד למנוע חוקים מטופשים ומיותרים (הכוונה להצעת החוק לאסור חקירה פלילית של ראש ממשלה מכהן) שמנסים לעוות את העובדה שהחקירה מסתמכת על החלטות של היועמ"ש ועל מערכת בלתי תלויה".

ח״כ מרב מיכאלי אמרה גברים דומים בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני: "'ראש ממשלה ששקוע בחקירות אין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים גורליים, כי קיים חשש אמיתי שיכריע על פי האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על פי האינטרס הלאומי'. זה לא אני אומרת, זה נתניהו אמר. לא כל כך מזמן, כשראש הממשלה היה אולמרט. לא יתכן שראש ממשלה יהיה פטור מחקירה. ההצעה הנוכחית של ח״כ אמסלם שאי אפשר יהיה לחקור ראש ממשלה מכהן זה פשוט אחד יותר מדי, בטח בזמן שבישראל אין שום הגבלה על אורך הכהונה. אי אפשר הכל".

לדבריה, "בתרבות הפוליטית שלנו ראש הממשלה מחזיק כמה תיקי ממשלה שבא לו, עושה הסכמים קואליציוניים שמשרתים רק אותו, ובן דוד שלו נושא ונותן בשמנו ומשמש כיועץ המשפטי שלו בלי הסכם ניגוד עניינים. בתרבות הפוליטית של נתניהו אי אפשר לקבוע שלא יחקרו ראש ממשלה״.