הסתדרות המורים הכריזה אתמול על שביתת אזהרה בה גני הילדים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, יחלו את הלימודים הבוקר (שלישי) בשעה 11:00, כאשר מוסדות החינוך המיוחד יפעלו כרגיל, על רקע אי מציאת פיתרון לבעיית קיזוזי השכר אצל עובדי ההוראה. הבוקר, הודיעו על קיצור השביתה, בהחלטה לפיה הלימודים יחלו בשעה 9:00 בבוקר. 



משרדי החינוך והאוצר הגישו אמש בקשה לצו מניעה לשביתת האזהרה שקבעה הסתדרות המורים על רקע אי תשלום שכר מלא לעובדי ההוראה. אל הבקשה הצטרפה גם הנהלת פורום ועדי ההורים היישוביים. לאחר דיון בנושא שהתקיים ב-7:00 בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בראשות השופטת אירית הרמל ובתום הדיונים בית הדין קיבל כאמור את טענות משרדי האוצר והחינוך והורה לבטל את השביתה. בהחלטת בית הדין נכתב כי "מבלי להכריע בשלב זה בטענות הצדדים, מצאנו כי באיזון בין הנזק שנגרם לציבור, אנו מורים לשובתים לשוב לעבודה בשעה 9:00".


"הפיצול גורם לנו נזק"

אייל נמר מארגון חדר מחנכים ומחנכות, סיפר: "לפני שלושה חודשים יצאנו עובדי ההוראה למאבק לקידום מעמד עובדי ההוראה בישראל. למאבק הצודק בדרישה לקבלת שכר הוגן מלא ובזמן. היום, באיחור של שלושה חודשים החליטו בהסתדרות להצטרף אל מאבק עובדי ההוראה בהודעתם על שביתת אזהרה בת מספר שעות בלבד".



"לטעמי זה מעט מידי ומאוחר מידי", הוסיף נמר, "לא הגיוני שארבעה חודשים משרד החינוך והאוצר גונבים כספים לעובדי ההוראה מחשבון הבנק וכולם שותקים. חמור יותר שבארגון המורים עדיין שותקים ובמקום לפעול מתעסקים בפרסום צילומי נשף חנוכה. קיבלנו הוכחה נוספת שיש צורך בהקמה של בית אחד לעובדי ההוראה בישראל, הפיצול גורם לנו נזק. מעמד עובדי ההוראה מעולם לא היה נמוך כל כך, זה הזמן לאחד את השורות להתאחד ולהוביל ביחד עם ההורים והתלמידים מאבק נחוש עם יעד אחד - קידום מעמד עובדי ההוראה בישראל".



השביתה הביאה לדיונים סוערים ברשתות החברתיות בקרב הורים רבים ובאחת הקבוצות אמא לילדים התלוננה שתפסיד שעות עבודה בשל כך ומיד עשרות הגיבו לה והסבירו לה את חשיבות השביתה. גלי כתבה כי "לצערנו זו הדרך היחידה. ברגע שההורים מתעוררים וזועקים, אז ורק אז במשרד החינוך מחליטים לעשות מעשה, זו המציאות העגומה. בדיוק כמו בכל שביתה, ברגע שהנפגעים מהשביתה מתעוררים לקושי רק אז מחליטים בממשלה לעשות משהו". מישהי אחרת כתבה: "עם איך שמתייחסים למורים בימינו הם היו צריכים לשבות כבר מזמן".



"ארבעה חודשים גונבים כסף לעובדי הוראה וכולם שותקים". שר החינוך נפתלי בנט, צילום: פלאש 90
"ארבעה חודשים גונבים כסף לעובדי הוראה וכולם שותקים". שר החינוך נפתלי בנט, צילום: פלאש 90



"עובדי ההוראה מקבלים יחס לא ראוי ולא הוגן"


אם נוספת כתבה כי "המורים שותקים יותר מדי זמן, לא פייר מה שקורה איתם והיחס הלא ראוי שהם מקבלים לא הוגן. צריך להתחיל להעריך אותם ואת העבודה הקשה שהם עושים. אנחנו נמצאים כמה ימים בבית עם שניים שלושה ילדים ומשתגעים ואצלם זו שגרת חיים עם 30 ילדים כל יום שש שעות".



יפתח שילוני, מורה לשפה ואזרחות וחבר ב"חדר מחנכים ומחנכות", התייחס לקושי לעמוד מול התלמידים בכיתה כשהוא לא יודע איך הוא יסגור את החודש: "התלמידים רואים שאנחנו מאוד מודאגים, שאנחנו לא יודעים איך אנחנו נפרנס את הילדים. איך אנחנו יכולים לעמוד מולם? יש לנו מלחמה להחזיר את השכר ואת הכבוד".



שילוני הוסיף כי השביתה של הסתדרות המורים מגיעה באיחור וכי מכיוון שעובדי ההוראה לא סומכים עוד על האיגודים המייצגים את המורים - הסתדרות המורים וארגון המורים, הם פועלים להביא לכך שארגון "חדר מחנכים ומחנכות" יהיה האיגוד המוביל של כל עובדי ההוראה ללא קשר לאיזה שכבות גיל הם מלמדים. "אנחנו חסרי אמון בארגונים, הם לא עשו את מלאכתם ואנחנו לא סומכים עליהם. הם עשו רפורמות מאוד גרועות שגרמו למורים לעבוד כמו מטורפים, הפכו אותנו למורים גרועים יותר ולא היו שם בשבילנו כשהשכר ותנאי העבודה שלנו נשחקו עד עפר".