דרכו האחרונה של ילד בן 11: מאות בני אדם הגיעו היום בצהריים (ראשון) למושבה מגדל על מנות ללוות למנוחת עולמים את נחמן עתיה, שנרצח אתמול בבית משפחת השכנים, בו נרצחו גם דור כרסנטי ושני ילדיה, בנימין ויוסף. 



אביו של נחנן כתב הספד לבנו, אולם התקשה להקריא אותו, וחברו עשה זאת במקומו. "זכית ללמוד ולהיות איתי בהתבודדויות. אני יודע שאתה שמח עכשיו, מחובק. ה' נתן לנו ילדים כדי שנגדל אותם בדרך הנכונה. זכית להיקרא על שם הצדיק, רבי נחמן, וזכית להיות אצלו. אבא תמיד רוצה את הטוב ביותר בשביל הילד שלו, והדבר הכי טוב בשבילך עכשיו זה מה שלמדת בבית - להידבק ברבינו. תתפלל על נתן ועלינו שנוכל לעמוד על הרגליים".



"אין הרבה מה להגיד, רבי נחמן היה הולך לבית הכנסת יום יום עד שראה שאחד הזקנים נעלם. שאל איפה, ואמרו לו שנפטר. מאז היה לו זיכרון יום המוות. ונחמן היה אותו דבר. כל הלידה שלו הייתה בקדושה - הרב קוק היה המוהל, הרב שינברג היה הסנדק", כתב האב. 
 

"הוא היה ילד טהור. התמימות נראתה על פניו כל העת. היה לו טוהר של יוסף הצדיק. מסירות הנפש שלו למקווה כל יום. היה הולך לבית כנסת כל יום. ופתאום רואה שאחד הזקנים נעלם. הוא היה שואל 'לאן נעלם', והיו עונים לו 'נפטר', והוא היה תוהה: 'מה זה נפטר?'. קוברים אותו באדמה, הסבירו לו, והוא עולה למעלה לתת דין וחשבון".
 
"הרבנית אמרה שמי שראה אותו היה לו את הפנים של יוסף הצדיק. את מסירות הנפש למקווה. בתור ילד הלך למקווה, עוזר בחדר אוכל לסדר את הצלחות. כל יום אמר תיקון כללי. בסוף נלקח מאיתנו בשבת, ביום הכי גבוה שיש. בתוך ראש חודש. הצדיק נקרא אילן כי יש לו ענפים ושורשים. וכך היה נחמן שהלך לעולמו בראש השנה לאילנות. המציאות שלו היתה אהבת ישראל, קראו לו בבית 'ותרני' כי כולם ויתרו לו. נחמן הצדיק, אני צריך להספיד אותך שלא כדרכו של צדיק". 

מוקדם יותר היום הגיעה אמו על מנת לשחרר את אחיו, נתן, שניצל לאחר שהעמיד פני מת. האם סיפרה לכלי התקשורת במקום על התחושות הקשות שמלוות אותה ועל הרגעים הקשים שהיו לה: "אין לי היכרות אישית עם הרוצח, לבעלי יש. אני יודעת שהוא אהב את הילדים, הזמין אותם אליו הרבה פעמים. שום דבר מחשיד לא היה שם", סיפרה בכאב. 



כשנשאלה לגבי האופי של בנה, ומה שתזכור ממנו אמרה: "נחמן היה ילד צדיק, אין דברים כאלה. יחיד בדור. ילד פשוט שזכה לסיים ספר תהילים השבת, התחיל את שיר השירים, ולא סיים. הוא יסיים את זה למעלה עם מלאכי השרת. הוא ילד טוב, נשאר צדיק לנצח. לא חטא ולא יחטא לעולם". לאחר מכן, כשנשאלה על בנה שניצל ותגובתו אמרה: "נתן הודה לאלוהים שהציל אותו, והוא בצער גדול על אחיו. לא הבין מה קרה שם".



"לא יזכה לסיים את שיר השירים". נחמן עתיה ז"ל. צילום פרטי
"לא יזכה לסיים את שיר השירים". נחמן עתיה ז"ל. צילום פרטי



"היו רגעים דרמטיים, הקדוש ברוך הוא עשה עימנו חסד, והרגיע אותנו. הוא משתחרר עכשיו, עבר כמה טיפולים ותפרים, נקווה שה' ירפא לו את הנפש מהר. אנחנו לא יכולים להבין את הקדוש ברוך הוא, את ההנהגה שלו, אנחנו מקבלים באהבה, ה' עושה הכל לטובה. תאהבו את הילדים שלכם, תשקיעו בתכלית הילדים. לא האמנתי שזה יקרה גם לנו, מה ששומעים בחדשות כל הזמן. להתמקד בתכלית ולהבין למה באנו לעולם הזה, ולהבין שאנחנו בעולם זמני, ואנחנו יודעים שנחמן עכשיו בידיים טובות, השם מחבק אותו, אני בוטחת בו שהוא שם אותו בידיים טובות".



ישראל עתיה, אביהם של נחמן ונתן, סיפר אתמול: "בשבת בצהריים קיבלתי הודעה שבנאדם פה במגדל רצח את שני הילדים שלו ואת אשתו, וידעתי שהילדים שלי אמורים להיות מוזמנים לסעודה אצלו בבית. הייתה שם המולה נוראית ולא יכולתי להתקרב למשטרה לנדב פרטים. אחד העובדים של מד"א, שהסברתי לו שאני אבא של הילדים שהיו שם, מיד שאל אותי - 'הבן שלך זה נתן? ואמר לי שהוא פצוע קל וכבר הוטס לבית החולים. אבל אני ידעתי שיש לי שם עוד בן בתוך הזירה".



עתיה המשיך להעיד על המשך הדברים הקשים: "חזרתי הביתה לראות אם הוא חזר הבייתה. מיד אחרי שראיתי שהוא לא שם, חזרתי בחזרה למקום - ואז כבר דרשתי בכל תוקף מהשוטרים שיתנו לי פרטים. תוך כמה דקות הביאו לי שוטר עם פמליה של אנשים, חוקרים כנראה, והוא אמר לי שהוא לא יכול לנדב פרטים, אבל הבנתי לפי הפנים שלו. אמרתי לו 'אני רוצה לראות אותו' הוא אמר 'אני לא יכול'. הבנתי לפי זה שהוא נהרג".



ישראל ספד לבנו: "נחמן היה ילד נפלא, מה אפשר להגיד. הוא היום באורח נס לקח על עצמו לגמור את כל ספר תהלים. בליל שבת התחיל, היום בבית כנסת הוא סיים".