תביעת דיבה הוגשה היום (שלישי) נגד מפכ"ל המשטרה, ניצב רוני אלשיך, ובה הוא נדרש לפצות את צ', קצינת המשטרה נמצאת בחופשה כפויה לאחר שטענה כי מפקד להב 433, ניצב רוני ריטמן, הטריד אותה מינית. את הביעה הגיש בשמה של של צ' עו"ד חי בר-אל ממשרד חי בר-אל, אילן יונש ושות'. 



בתביעה נטען כי בפורום שקיים המפכ"ל בנוכחות אנשים, הוא כינה את צ' "עבריינית". לטענת התובעת מדובר בשקר גס והוצאת דיבה חמורה, כיוון שמעולם לא הועמדה לדין או הואשמה בעבירה פלילית כלשהי. בכתב התביעה מוזכרים, לדבריה, שקרים נוספים שאמר עליה המפכ"ל בעבר. כן היא מתארת את השלב בו הגישה עתירה לבג"ץ וביקשה להדיח את ניצב ריטמן מתפקידו, ולטענתה בתדריכים שקריים שקיים אלשיך עם התקשורת, הוא טען כי העתירה מומנה כביכול בידי גורמים פוליטיים שניסו לפגוע באגף החקירות.



"הדברים משוללי יסוד, מלעיזים ומכפישים. הדברים חמורים שבעתיים כאשר מדובר באמירות של מפכ"ל המשטרה הממונה על אכיפת החוק בישראל", נכתב בתביעה, "כאשר מפכ״ל משטרה מכנה אדם 'עבריין', יש לכך משמעות מיוחדת. אין מדובר באדם מן הרחוב, הדיוט אשר דבריו נלקחים ונשמעים בזהירות הראויה, אלא במי שמופקד על משטרת ישראל, שתפקידה ללכוד עבריינים אשר ביצעו פשעים ולהביאם לדין. כאשר מדובר בנפגעת עבירות מין לאמירותיו של המפכ"ל חומרה יתרה עוד יותר. המפכ"ל מרשה לעצמו להתבטא בצורה קשה ושקרית כלפי קורבן עבירות מין, כאשר בפועל תפקידו להגן על קורבנות עבירות מין ולגנות עברייני מין ולא לרדוף קורבנות עבירה, להשפילן ולבזותן. אמירתו של אלשיך גורמת לפגיעה בעבודתה של התובעת במשטרה ואף תפגע באפשרותה למצוא עבודה גם מחוץ למשטרה".



עו"ד בר-אל שלח שלשום מכתב התראה לניצב אלשיך וביקש ממנו לחזור בו מאמירתו השקרית והפוגעת ולהתנצל. עו"ד בר-אל כבר הזהיר את אלשיך לאחר התבטאויותיו הקודמות כי אם ימשיך להשמיץ את צ' היא תגיש תביעה.



עו"ד חי בר-אל. צילום: דרור קרופרו
עו"ד חי בר-אל. צילום: דרור קרופרו



הקצינה צ' עתרה לבג"ץ במאי שעבר באמצעות עו"ד בר-אל בבקשה להדיח את ריטמן מתפקידו. חקירת מח"ש קבעה בעבר באופן חד משמעי כי ריטמן ביצע הטרדות מיניות והתנכלויות כלפי הקצינה. עמדתה החד משמעית של מח"ש הייתה כי יש להעמיד את ניצב ריטמן לדין. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה ויינשטיין סבר שיש די בראיות כדי לנקוט נגד ריטמן בהליך משמעתי אך מטעמי התיישנות מקוצרת על עבירות משמעת, העביר לידי אלשיך ההחלטה כאילו הליכים לנקוט נגד הניצב.



ואולם, אלשיך בחר להתעלם משתי ההמלצות והשאיר את ריטמן בתפקידו מבלי לנקוט כנגדו צעד כלשהו. חקירת מח"ש מצאה ראיות לכך שריטמן ניסה לכפות את עצמו בכוח על הקצינה ולנשק אותה בכוח, הטריד אותה מינית באופן מילולי, התנכל לה, הכפיש אותה ופגע בשמה הטוב. למעשיו של ריטמן היו עדי ראיה ושמיעה והם נתמכו בראיות.



צ', שהתבקשה ע"י מח"ש להעיד, אף עברה בדיקת פוליגרף ע"י בודק מומחה של מח"ש ונמצאה דוברת אמת. ריטמן עצמו הודה בחקירותיו במח"ש, במספר לא מועט של תשובות, כי נהג להעיר הערות סקסיסטיות ושוביניסטיות לשוטרות תחת פיקודו וטען כי אינו מוצא פסול באמירות כאלה גם במקום שמתקיימים יחסי מרות. לאחרונה הוציא בג״ץ צו על תנאי המורה לאלשיך ולמשטרה לנמק ״מדוע לא ננקטו או ינקטו צעדים מנהליים נגד ניצב ריטמן, לאור החומר שהצטבר בעניינו".