שנת הלימודים החלה ועמה גם הבשורה הגדולה לצהרונים מסובסדים במסגרת תוכנית הצהרונים של שר האוצר משה כחלון. אומנם מדובר רק בימים הראשונים לתוכנית, אך הורים רבים ברחבי הארץ מתלוננים על חוסר בסייעות, היעדר מספיק אוכל, כמות ילדים גדולה מידי על מעט אנשי צוות, כאשר התלונות מתקבלות במקרים רבים גם בנושא הגנים.



אפרת בן אפרים, ממייסדות קבוצת מחאת ההורים נגד מחירי הצהרונים שבסופו של דבר הובילה לסבסוד, מכנה את מה שקורה בצהרונים: "ביזיון". לדבריה, "אין מילה אחרת לתאר את הבלגן שחוגג בצהרונים ברחבי הארץ. רשויות מודיעות ברגע האחרון כי לא יכבדו את תוכנית ניצנים ובורחות מפיקוח על הילדים, מפעילי צהרונים לא מספקים כמות מזון בהתאם למספר הילדים, מנהלי מתנ"סים גובים איזה סכום שמתחשק. איפה השלטון המקומי, משרד האוצר ואו החינוך שיפסיקו את החגיגות האלה? ההורים כקהל שבוי, שנת 2017 והבלגן בעיצומו וכל זה כי אנחנו ההורים דרשנו פיקוח והפסקת גביית יתר מאיתנו".



ברשתות החברתיות ההורים כותבים על הבעיות בהן הם נתקלים וניכר כי הרשויות המקומיות ומפעילי הצהרונים לא נערכו כראוי לפתיחת שנת הלימודים והתוצאות כאמור ניכרות בשטח. באחת הקבוצות, שאלה אחת המגיבות: "הורים מה חשבתם לעצמכם, שיוזילו את המחיר ותקבלו איכות? תחשבו פעמיים". אחרת כתבה: "פשוט עבודה בעיניים. לקצץ זמן וכמות צוות וחוגים אפשר היה גם בלי כחלון".



רשומים יותר מידי ילדים על מעט אנשי צוות. גן ילדים, אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
רשומים יותר מידי ילדים על מעט אנשי צוות. גן ילדים, אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



בתל אביב הגיעו תלונות רבות, אם אחת מתלוננת כי בגן של בתה רשומים 28 ילדים על שני אנשי צוות ובגן אחר, אם מתלוננת כי רשומים 37 ילדים על שני אנשי צוות. "לפני פתיחת השנה אמרו לנו שתהיה סייעת לפני החגים ואז אמרו שבסוף לא תהיה. התנהלות מביכה, מפנים אותנו מאחד לשני", אמרה ל"מעריב אונליין", אחת האמהות לילדה ההולכת לגן בצפון העיר. "מדובר במצב מסוכן, הגן בכאוס טוטלי, הגננת לחוצה, היא עובדת בגן חמש שנים אבל אמרה שהיא לא יכולה להתמודד עם המצב".



בחלק מהצהרונים אליהם לא נרשמו מספיק ילדים, המפעילים דורשים מההורים למצוא ילדים נוספים על מנת שהצהרון יפתח וההורים מוצאים עצמם לכודים, לאחר שחשבו שהסדירו את ההרשמה בזמן ומתבדים שלמעשה לא הצליחו לדאוג לסידור עבור ילדיהם. בשל הבעיות הרבות הוחלט לקיים מפגש ועדי הורים בתל אביב עם ח"כ יפעת שאשא-ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד שתענה על שאלות ההורים בעקבות יישום חוק הצהרונים.



בנוסף לבעיות שהתגלו בגנים ובצהרונים, הבוקר נעצר אדם שהסתובב בסמוך לגני הילדים בתל אביב כשברשותו סכין והביא לבהלה בקרב ההורים שכבר השביתו את פתיחת שנת הלימודים בשל ביטול תקן המאבטח בגנים. מדובר על גבר בשנות העשרים לחייו, שנתפס בסמוך לאשכול גנים ברחוב פייבל בעיר והוא ייחקר ויובא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום.



אחז אגם, יו"ר פורום הגנים בוועד הורי תל אביב, סיפר על הבעיות בצהרונים: "אין מספיק הורים שנרשמו כי הלחיצו אותם במהלך הקיץ שלא יהיו צהרונים איכותיים ואז מאחדים כיתות כי הן קטנות ומאחדים כיתות רב גילאיות". אגם מוסיף כי באחד המקרים איחדו גן דתי עם גן חילוני וההורים כועסים על כך והנושא כרגע נמצא בבדיקה. בנוסף לדבריו, "לא מצליחים לגייס מספיק צוותים ופותחים את הצהרון בכוח אדם חסר והיו מקרים שלא פתחו בגלל זה צהרונים. גונבים מאחד לשני צוותים וברגע האחרון הם מודיעים שהם לא מגיעים לעבודה". עוד אומר אגם כי "מפעילים שנכנסו למכרז לא הבינו מה זה אומר ולא נערכו כמו שצריך". על תפיסת הגבר עם הסכין באזור הגנים הוא אומר כי "זה מקרה חמור וזה רק מצביע למה אנחנו אומרים שצריך מאבטחים בכל העיר".



תזכורת לתוכנית סבסוד הצהרונים





כזכור, לפני כחמישה חודשים השיק שר האוצר את תוכנית "נטו משפחה" להגדלת שכר הנטו. התוכנית עוסקת בין היתר בסבסוד צהרונים, תוספת נקודות זיכוי לנשים ולגברים בגין ילדים עד גיל שש, הרחבת מענק עבודה וכו'. תוכנית סבסוד הצהרונים הגיעה לאחר סיכום עם מרכז השלטון המקומי ולפיה תסבסד המדינה את התשלום בגין הצהרונים באופן דיפרנציאלי כך שסיוע גדול יותר יינתן למשפחות הגרות ביישובים חלשים.



בישראל 255 רשויות מקומיות המחולקות לפי רמתן הכלכלית חברתית ל-10 אשכולות. באשכול 10 מדורגים הישובים המבוססים ביותר בישראל, ובאשכול 1 הישובים החלשים ביותר, כך שלדוגמא, משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 4 (אופקים, קריית מלאכי, ירוחם, עכו, לוד, רמלה) יזכו לסבסוד של 350 שקל בחודש לילד עבור צהרון.



משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 6 (כרמיאל, גדרה, פרדס חנה, שלומי, כפר יונה, נהריה, נצרת עילית, רחובות) יזכו לסבסוד של 300 שקל בחודש לילד עבור צהרון ומשפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 8-10 (תל אביב, מודיעין, מכבים רעות, אבן יהודה, רעננה, כוכב יאיר, הרצליה, גבעתיים, גבעת שמואל, גני תקוה, עומר, כפר שמריהו) יזכו לסבסוד של 150 שקל בחודש בעבור ילד בצהרון.



מעיריית ת"א נמסר בתגובה: "כ-400 צהרונים נפתחו השבוע ברחבי העיר תל אביב-יפו כסדרם. ישנם מספר גנים אשר בהם לא נפתחו עדיין הצהרונים, בשל מיעוט נרשמים, אולם העירייה נמצאת בקשר עם המפעילים לפתרון הנושא, כולל מתן הארכה למפעיל לצורך התארגנות ומציאת צוותים. נציין כי בחלק מהמקרים מדובר בבעיות שיפתרו בימים הקרובים ובחלקם מדובר על בעיות שנובעות מהרפורמה.
 
באשר לסוגיית האבטחה באשכול ליסין, מדובר על אירוע בקרבת מקום וללא כל קשר לאשכול. הנושא מטופל על ידי משטרת ישראל במסגרת הטיפול במרחב הציבורי. נזכיר כי בשום ישוב בארץ אין מאבטח שעומד בכל גן בודד וגם בתל-אביב מעולם לא היה. השערים בגני הילדים בעיר נעולים ומותקנים בהם קודנים ובנוסף התקינה העירייה בכל גני הילדים בעיר אמצעי מיגון, מידור וחירום המאפשרים הזנקת כוחות ביטחון מידיים בתיאום עם משטרת ישראל. בשנת הלימודים הקרובה, מממנת העירייה, באופן קבוע, סיורים רכובים נוספים של אנשי אבטחה בעלי רמת הכשרה גבוהה תוך מענה מהיר לכלל הגנים בעיר. כמו כן ובהתאם לדרישת ועד ההורים המרכזי, סוכם כי בשעת הבוקר ובשעת האיסוף, יחליפו הסיירים ככל שניתן את השומרים בשערי האשכולות גנים".