בשורה משמחת לתושבי חיפה והקריות: השבוע הופקדה תוכנית פארק מורד נחל קישון אותה יזמה רשות נחל הקישון בשיתוף עיריית חיפה. על פי התכנית, פארק מורד נחל קישון מתוכנן לשטח של כאלף דונם ממעגן הדיג ועד לשדרות ההסתדרות בחיפה. הפארק ישלב שטחי פנאי ונופש עם שימור בתי גידול לחים ייחודים. גדת הנחל הצפונית, תפותח באופן אינטנסיבי ותכלול שבילי הליכה לאופניים, מתחמי ספורט, אמפיתאטרון פתוח, מרכז מבקרים לבתי גידול לחים וכדומה.
בגדת הנחל הדרומית, ישוחזר נוף המלחה ההיסטורי ונוף הביצות שאפיין את מפרץ חיפה בעבר. בנוסף, יוקמו גם מסתורי מצפור לציפורים, שבילי הליכה צפים ויבוצע פיתוח מינימלי בלבד, על מנת להמשיך ולשמור על ערכיותו האקולוגית של המקום. את התכנית ערכו עבור רשות נחל הקישון משרד "יעד אדריכלים ומתכנני ערים ונוף".
"הפארק ייקבע את זכות הציבור למרחב פתוח ואיכותי הכולל מוקדי פנאי ונופש יחד עם שמירה על ערכי הטבע הייחודיים במקום", אמרה מנכל"ית רשות נחל הקישון, שרון נסים. "הפארק, שעל הקמתו הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עובר לשלבים תכנון מתקדמים בגיבוי ותמיכת השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. לאחר שנפתרה סוגיית המקרקעין בהתערבות שר האוצר, משה כחלון, ישוחררו שטחי הפארק לטובת הציבור. מדובר בהגשמת חלום של כל תושבי האזור שיזכו לפארק יוצא דופן שבמרכזו אחד מנחלי החוף החשובים בארץ".


הדמייה של פארק מורד. צילום: יעד אדריכלים, עבור רשות נחל הקישון
הדמייה של פארק מורד. צילום: יעד אדריכלים, עבור רשות נחל הקישון
 
פארק מורד נחל קישון הוא חלק משרשרת הפארקים המרכזיים עליהם הכריז ראש הממשלה כמרחבים המאפיינים את בתי הגידול הייחודיים של נופי הארץ: פארק נחל באר-שבע בדרום, פארק אריאל שרון במרכז ופארק הקישון בצפון. תכנית הפארק זכתה לתמיכה רחבה של תושבי האזור וארגוני הסביבה, ביניהם החברה להגנת הטבע, ארגון הגג חיים וסביבה, אדם טבע ודין, צלול והקואליציה לבריאות הציבור, שנתנו רוח גבית לרשות הנחל במאבקה להשגת השטחים עבור הפארק.
לאחר השלמת הליכי ההפקדה, תפורסם השבוע התכנית לציבור, כחלק מההליכים הסטטוטוריים הנדרשים לקראת מתן תוקף לתכנית. נסים ציינה כי במקביל, פועלת רשות נחל הקישון לאיגום תקציבי לצורך הקמת הפארק, כחלק מהחלטת ממשלה מתוקצבת שתטיל על רשות הנחל את מלאכת הקמתו. עלותו של הפארק נאמדת בכ- 270 מיליון שקל ותחזוקתו השנתית השוטפת מוערכת בכ-5 מיליון שקל.