על רקע טענות קשות מצד מטופלים שעושים שימוש בקנאביס רפואי, משרד הבריאות הודיע הבוקר (חמישי) על שורת צעדים שיקלו על צרכני הקנאביס הרפואי.



בין ההקלות, מטופלים המחזיקים בין 30 עד 50 גרם כולל בחודש, ישלמו סכומים דומים לאלה ששילמו עד היום (לפי המוצע - עד כ-400-500 שקל בחודש, כאשר המחיר יהיה בהתאם לכמות הנצרכת וחלק ניכר מהמטופלים ישלמו פחות ממה שהם משלמים כיום, באסדרה הישנה). כמו כן, ייקבע מחיר מרבי לילדים ולחולים אונקולוגיים, ללא קשר לכמות הנצרכת (סביב כ-500 שקל בחודש). לפי משרד הבריאות, "ההיגיון בהחלת פיקוח הוא כמו על כל תרופה אחרת בישראל, הנמצאות אף הן בפיקוח". יודגש כי פיקוח מחירים דורש את אישור ועדת מחירים הכוללת את נציגי משרד האוצר והכלכלה.



הקלה נוספת עליה הודיע היום המשרד היא על הארכת הוראת השעה לגבי רישיונות לקנאביס רפואי, כך שהחולים המחזיקים רישיונות לפני מועד החלת הרפורמה (ה-29 לאפריל 2019) יוכלו להמשיך ולקבל את הקנאביס גם במתכונת החדשה דרך בית המרקחת ובמשך החודשיים הקרובים, גם במתכונת הישנה שהייתה נהוגה עד כה. ילדים וגם אנשים עם אוטיזם יוכלו לבחור אם לעבור למתכונת החדשה או להמשיך במתכונת הישנה או החדשה, לפי בחירתם, עד ה-1 ליולי 2020.



במקביל,יתאפשר בקרוב "פיצול מרשם", כלומר רכישת חלק מהכמות בבית מרקחת אחד וחלק בבית מרקחת אחר. צעד נוסף אשר ממתין לאישור ועדת הכספים של הכנסת, הוא קביעת מחיר מרבי לביקור רופא בקופת חולים לצורך ניפוק וחידושי רישיונות אצל רופאים שהוסמכו בתחום, כך שעלות הביקור לא תעלה על 279-283 שקלים.



סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שחצי ביקורת מצד חולים כוונו אליו בשנים האחרונות בטענות לעיכוב מכוון של הרפורמה והחלת קשיים על ההליך הבירוקרטי, אמר היום כי "אנו קשובים לביקורת ולצורך בשיפור תוך כדי תנועה, במטרה להקל את סבלם של החולים. נמשיך לקדם פעולות נוספות בנושא".



עמותת הקנאביס הרפואי הגיבה להודעה: "סבסוד המחירים, בעיקר לילדים ובעלי מינונים גבוהים, הובטח בידי משרד הבריאות כבר לפני למעלה משנה - כשהרפורמה עוד הייתה בגדר פיילוט והאמרת המחירים רק החלה, וגם כעת ההבטחה חלה רק על חלק מצומצם מהמטופלים - ורובנו עדיין נאלץ לשלם מחירי עתק. באותו האופן גם הגבלת היכולת להישאר במתכונת הישנה רק לסובלים מאוטיזם - המהווים אחוזים בודדים בלבד מכלל המטופלים בקנאביס, מותירה עשרות אלפי חולים בלי שום מענה - מאחר ואין רצף טיפולי עבורנו באסדרה החדשה". 
עוד נכתב, כי "מדובר בניסיון נואש לדחות את הכרעת בג"צ בנושא, שלאור העובדה כי אין ולו תומך אחד ברפורמה הזו - ברור מדוע משה"ב חושש ממנה. לו המדינה הייתה מודיעה אפילו חצי מהאמור בתשובתה לבג"ץ - אולי היינו מאמינים, אולם מאחר והמדינה מוסרת דבר אחד לבג"ץ ואחר לתקשורת, המטופלים ימשיכו לשאת עיניהם לבג"ץ ולקוות שהצדק יראה עבור כולנו - ולא רק כמס שפתיים עבור אחוזים בודדים בלבד".