פורים בתל אביב הוא באופן מסורתי קרנבל שנתי הנמתח לפחות שבוע כבר מסוף השבוע שלפני החג, ומורגש היטב ברחובות העיר באמצעות שלל צעירים מחופשים שנעים ממסיבה למסיבה ובימי החג וסוף השבוע גם באלפי משפחות עם ילדים מחופשים שנעים בין החנויות והאטרקציות של העיר ללא הפסקה.

לא בסוף השבוע הנוכחי, בו מורגשת ברחבי העיר החוגגת הפסקת קורונה אחת גדולה. יום השישי שלפני פורים נראה היה בסביבת הדיזנגוף סנטר ההומה מדי סוף שבוע יותר כמו השעות שלפני יום הזיכרון או יום הכיפורים. תנועה דלה מהרגיל של קונים וכך גם של מחופשים. "מה שלא עשה החורף שהרג אותנו, עושה עכשיו הקורונה" אומר לנו אחד מבעלי העסקים בדיזנגוף סנטר, "חיכינו לשישי הזה שבאופן מסורתי מוציא כבר לרחובות את המשפחות עם הילדים המחופשים אבל המשפחות עם הילדים לא באות. אם יום שישי, במיוחד לפני חג, מאופיין בהמון אנשים שבאים מחוץ לעיר לבלות בה אז הפעם כמעט כל הקונים הם מקומיים ומי שיורד מהבית בכפכפים לא מבזבז כמו מי שבא לבלות בעיר במיוחד עם הילדים".

אבל לא רק מעט ילדים מחופשים נראים בינתיים ברחוב. גם שעות הערב, השעות של מסיבות פורים הראשונות, לא היטיבו עם אלף הפיצוציות הפזורות ברחבי העיר. המסיבות היו רובן ככולן מסיבות ביתיות שבהן מתאספות קבוצות קטנות של צעירים בתחפושות לחגוג באינטימיות.

הפאבים היו רחוקים מלהיות עמוסים לעייפה כמדי פורים וברחובות המשיכה להירשם תנועה דלה במיוחד של חוגגים. חזי מועלם, מבעלי "קיוסק קונדל" הוותיק ברחוב המלך ג'ורג' שליד הדיזנגוף סנטר, נהנה בדרך כלל מהתנועה של החוגגים ברחוב, לא הפעם: "בוטלו המון אירועי חוצות בעיר בגלל המגבלות שהוטלו על כינוסים המוניים ואנשים פשוט לא מסתובבים בחוץ אלא מעדיפים לחגוג בבית. אני מעריך בהשוואה לשנה שעברה שההכנסות ירדו בכ-30%, אפילו בהשוואה ליום שישי רגיל. עסקים קטנים כמונו רק מחכים לפורים כדי להתאושש מההאטה של החורף. אם הברים שצמודים אלי יוכלו לערוך את מסיבות הפורים הקבועות שלהם אז גם הפיצוציות יהנו מזה וזאת התקווה האחרונה שלנו. המכה שאנחנו סופגים מהביטול של מסיבות הרחוב היא מכה אנושה גם ככה. כי התוצאה היא התמעטות משמעותית של התנועה ברחוב". חזי מוסיף: "כשאנשים חוגגים בבית הם קונים בסופר או בחנויות אלכוהול. אנחנו הקיוסקים בונים על אלה שקונים 'על הדרך' ולא רואים אותם הפעם".

פורים בת"א. צילום: אבשלום ששוני
פורים בת"א. צילום: אבשלום ששוני

במוצאי השבת צפוי להתקיים בנמל תל אביב מפגש חירום של מאות מפיקי אירועים, אמרגנים, ספקים ובעלי אולמות רבים הקשורים לעולם התרבות, האירועים והכנסים. הם הקימו אד הוק בשבוע האחרון את "מטה מאבק עולם האירועים והתרבות" המאגד את בכירי התעשייה ומסרו למעריב לפני הכינוס: "עולם האירועים והתרבות של ישראל נמצא בסכנת קריסה. אנו מבינים את החשש של מערכת הבריאות מפני הקורונה ושותפים לו, אבל אירועים, מופעים וכנסים מתבטלים זה אחר זה וזאת למרות שעומדים בהגבלות של משרד הבריאות. אירועי פורים היו רק הסנונית הראשונה והביאו עמם הפסדים של מיליוני שקלים רבים ועל פי כל האינדיקציות המצב עתיד רק להחריף".

"התאחדנו כולנו" הם הוסיפו "בעלי אולמות, קייטרינג, אמרגנים, מפיקים וגורמים מקצועיים נוספים של עולם התרבות בישראל, על מנת להתריע על מצב חירום שההשלכות שלו עשויות להיות חמורות ביותר, החל מפיטורים של אלפי אנשים ועד להפסדים כלכליים משמעותיים. אנו דורשים מהממשלה לפעול ולסייע למאות עסקים קטנים ובינוניים לשרוד את המשבר הזה, ולהקים קרן ייעודית שתסייע לתעשייה להתמודד עם ההשלכות הכבדות של מגיפת הקורונה".

בצל השיקול של מקבלי ההחלטות במשרד הבריאות ובמטה לביטחון לאומי לצמצם את השימוש בתחבורה ציבורית, ועל אף הירידה במספר הנוסעים המורגשת בלאו הכי, פנה בסוף השבוע איגוד ועדי התחבורה ב"כוח לעובדים" במכתב לשר התחבורה היוצא, בצלאל סמוטריץ' מימינה, לבכירי משרד התחבורה ולמנהלי חברות התחבורה בדרישה לקבל עידכון על היערכות המשרד למיגון נהגי התחבורה הציבורית החשופים עדיין מדי יום לאלפי נוסעים. הנהגים דורשים במכתבם מיגון באמצעות כפפות, מסיכות מיגון, ג'ל אלכוהול לחיטוי או כל אמצעי אחר וכן לחייב את מפעילי התחבורה הציבורית למגן באופן מידי את הנהגים עד להחלטה אחרת.