מעל למאה אלף תלמידים וצוותי הוראה מצויים בבידוד, תורי ענק נרשמים מדי יום במתחמי הבדיקות בארץ ואזרחים מתקשים להשיג בדיקות אנטיגן ביתיות ברשתות הפארם השונות. על רקע הכאוס, הצהיר ראש הממשלה נפתלי בנט כי בכוונתו לחלק בדיקות חינם לילדים ולצוותי הוראה כבר בימים הקרובים. יו"ר הסתדרות הרוקחים דוד פפו ואורי וולטמן הפעיל בתנועת "עומדים ביחד" שוחחו הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והגיבו לדברים.

פפו הבהיר בפתח דבריו כי על אף הטענות בנוגע למחסור בבדיקות ביתיות, "יש במדינת ישראל המון בדיקות. הקטע הוא שלפעמים יש עיכוב באספקה בין משלוח למשלוח לבית המרקחת. אין שום בעיה, לא צריך להיכנס לפאניקה או ללחץ". באשר לאפשרות שרשתות השיווק יחלו למכור בדיקות, אמר: "רשתות השיווק הן אלה שלמעשה בעלות בתי המרקחת, כך שאין לי שום בעיה עם העניין. להפך, ככל שיהיה פיזור רחב יותר, כך ייטב לאוכלוסייה".

בינתיים, אזרחים רבים נאלצים לשלם סכומים גבוהים עבור הבדיקות הביתיות ובמטרה לנהל עד כמה שאפשר שגרת חיים. לדעתו של פפו, המרוויחים הם היבואנים. "מביאים ערכות במחיר זול מאוד ומוכרים לנו יחסית במחיר גבוה. אנחנו לא מתפרנסים מזה".

יו"ר הסתדרות הרוקחים תמך בהחלטה של ראש הממשלה לחלק בדיקות בחינם לילדים ולצוותי הוראה, ואמר: "יש אלף בתי מרקחת שמוכנים מחר לחלק את הבדיקות האלה חינם לכל אזרח". בימים האחרונים התברר כי הבדיקות הללו לא אמינות כמו בדיקות ה-PCR, אך לדברי פפו אין מנוס מלהשתמש בהן. "אם יצאת חיובי, אתה חיובי במאה אחוז. אם יצאת שלילי, זה לא בטוח במאה אחוז. מה האלטרנטיבה? אי אפשר לעשות ברוגז עם המחלה או הבדיקות".

לשיחה הצטרף אורי וולטמן, מתנועת 'עומדים ביחד' שמובילה את המאבק לסבסוד הבדיקות, שביקר בחריפות את מתווה הבדיקות הקיים: "מתווה פשוט שערורייתי כי הוא מכניס פנימה את העיקרון שאומר 'בריאות לעשירים בלבד'. בעבר הבדיקות ניתנו חינם, כיום אדם בעל הכנסה נמוכה יחשוב פעמיים לפני שהוא מוציא מאות שקלים בחודש על בדיקות אנטיגן".

עוד הוסיף: "הרבה אנשים שעלולים לחלות, ימצאו עצמם חוסכים כסף בבדיקות ומדביקים את עצמם, משפחתם ואחרים. הדרישה שלנו היא מהממשלה לשנות את מתווה הבדיקות – סבסוד מלא". לדבריו, "מדובר בכסף קטן, בוודאי לעומת עלות השבתת המשק דה פקטו ברגע שנכנס כולנו לסחרור של תחלואה".

כשנשאל כיצד הם מתכוונים לפעול על מנת להשיג את המטרה שהציבו לעצמם, השיב וולטמן: "אנחנו מתכוונים להפנות לחץ על הממשלה, שר הבריאות הורוביץ ושר האוצר הקמצן ליברמן שאומר שהמצב בסדר, לדרוש את החזרת העיקרון של מערכת בריאות שדואגת לכל אזרח, גם אם פרוטה לא מצויה בכיסו".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM