“הייתה לי תחושה שאני בדרום לבנון או בעזה. חסמו כבישים, יידו אבנים. לצערי, אין משילות בנגב”, כך אומר ל”מעריב” ראש עיריית דימונה בני ביטון על ההתפרעויות שפרצו בעקבות חידוש שתילת העצים על ידי קק”ל על קרקעות המדינה.


“ההידרדרות נמשכת כמה שנים, אבל בחודשים האחרונים נחצו פעם אחר פעם קווים אדומים”, הוסיף ביטון, המכהן גם כראש אשכול נגב מזרחי, הכולל 13 רשויות - ארבע יהודיות ותשע בדואיות. “זה החל בהתפרעות הגדולה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, נמשך בהשלכת אבנים לעבר אוטובוס בכביש 25 בעת שהיה בדרכו עם נוסעים לאילת, וההתפרעויות הפעם בעקבות נטיעות העצים. אין משילות בנגב. גם ראשי רשויות מהחברה הבדואית מבקשים עזרה”.

ביטון דורש להקים לאלתר קבינט לטיפול בבעיות בנגב, שבראשו יעמוד ראש הממשלה. “צריכים להגביר את האכיפה, וגם לפעול לפתרון בעיות ביישובים הבדואיים, בנושאים כמו דיור, תעסוקה וחינוך. אם יהיה להם טוב - גם לנו יהיה טוב. כעת יש תחושה של אובדן שליטה. איפה נשמע לעצור נטיעות עצים על אדמות מדינה?”.

מהומות בנגב: רכב משטרה הוצת (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

אורטל פרלמן שמואלי וג’ולי קייט, מראשי הפורום לקידום הנגב, מסרו: “התקפלות ממשלת ישראל מול הפרעות בנגב מוכיחה שוב כי הטרור ניצח. המציאות בנגב היא פרומו לשאר חלקי המדינה. אם יינתן עכשיו פרס לטרור ואכן הנטיעות יופסקו, היום שבו נאבד את הנגב יהיה קרוב מתמיד”.


מתן פלג, יו”ר תנועת אם תרצו, ציין: “אין אדם אחד במדינת ישראל שלא חושב שחייבים להסדיר את בעיית הבנייה הבלתי חוקית של הבדואים בנגב ולעצור את האיום האסטרטגי המתפתח בדרום באמצעות דרכים שונות. בין זה ובין כניעה מוחלטת לאחים המוסלמים אין דבר וחצי דבר. זו חרפה שאין כדוגמתה, שמדינת ישראל מרימה ידיים מול הבריונות הזו”.


גם בתנועת רגבים ביקרו בחריפות את ההחלטה: “ההתקפלות של הממשלה מהווה רוח גבית לגל הטרור והאלימות הבא, ולהמשך תשלומי הפרוטקשן של המדינה למנסור עבאס. מפלגת רע”ם והבדואים הבינו כי ישפיעו על צעדי הממשלה באמצעות לחץ ואלימות קשה. מי שמתקפל בפני טרור ולחצים, מזמין עליו את גל האלימות הבא. החלטת הממשלה להיכנע ולהקפיא את הנטיעות הינה מעשה המדבר בעד עצמו. הקול קול שקד, והמעשים מעשי עבאס”.


ובארגון עד כאן אמרו: “עוד התקפלות מפוארת של הממשלה בפני המיליציות הבדואיות החמושות. ממשלת בנט־עבאס הביאה אותנו למצב שבו מבצע נטיעות של קק”ל באדמות מדינה בנגב הפך ממשימה ציונית למעשה שאינו לגיטימי, אשר גורר תקיפת שוטרים ואזרחים, שריפת מכוניות וסגירת צירים על ידי חמושים בדואים, תוך הבלגה של הרשויות”.