שרת האנרגיה, קארין אלהרר ('יש עתיד'), הודיעה במסיבת עיתונאים שערכה הבוקר (שני) במשרד האנרגיה כי יש להיערך ליציאה להליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל. 

נוכח המלחמה באוקראינה והשפעותיה על אספקת הגז הטבעי ליבשת אירופה, הנחתה שרת האנרגיה את אנשי משרדה להאיץ את ההערכות האסטרטגית ליציאה להליך רביעי של חיפושי גז טבעי. אתמול הודיעה השרה למנכ"ל משרדה ליאור שילת להוציא לדרך את הליך.

"מדינת ישראל נרתמת לסיוע לאירופה בגיוון מקורות האנרגיה שלה. משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות למדינת ישראל לייצוא גז טבעי, זאת  לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה", אמרה אלהרר. 

עוד הוסיפה כי "בהתאם למדיניותי בשנה החולפת, התמקד משרד האנרגיה בקידום האנרגיות המתחדשות ובהסרת חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים, במטרה להקל על חיבור אנרגיות מתחדשות וליצוק בסיס איתן להמשך קידום מסיבי של חיבור אנרגיות מתחדשות".

"מדינת ישראל נרתמת לסיוע לאירופה בגיוון מקורות האנרגיה שלה. משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות למדינת ישראל לייצוא גז טבעי, זאת  לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה. משרד האנרגיה בראשותי פועל להבטיח את הביטחון האנרגטי של ישראל, את גיוון מקורות האנרגיה שלנו וההשקעה באנרגיות מתחדשות, ואת עתודות הגז עבור המשק הישראלי לעשורים הקרובים", אמרה השרה.

מטעם מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור נמסר: "האירועים הגיאו פוליטיים בעולם, ומשבר האנרגיה העולמי שנגרם כתוצאה מהם, שינו לחלוטין את מצב שוק האנרגיה. בעקבותיו התחלנו בשיחות עם המקבילים הבין לאומיים שלנו, בעיקר באירופה, ארצות הברית ומצריים, בניסיון להבין את האסטרטגיה שלהם אל מול המשבר". 


המנכ"ל הדגיש גם "כי אנחנו והאירופאים תמימי דעים שהמהלך האסטרטגי החשוב ביותר כדי להתגבר על המשבר הוא בהאצה של פיתוח האנרגיות המתחדשות, עם כל זאת, לא ניתן להתעלם מהצורך העולמי בגז טבעי גם בטווח המידי וגם בטווח הבינוני. האירופאים היו מאוד ברורים באמירה כי אם לא יאתרו די מקורות חלופיים לגז הטבעי שהם נזקקים לו, חלק מהמדינות החברות באיחוד ייאלצו לחזור ולהשתמש בפחם לייצור חשמל".

לבסוף סיכם: "קשה להפריז בחשיבותו של הגז הטבעי בחיזוק הקשרים בין ישראל למצרים והשפעתו על המעמד הגיאופוליטי של ישראל במזרח התיכון".

ב"גרינפיס ישראל" ביקרו את ההחלטה וכינו אותה ״שערורייתית״. עוד נמסר כי ״שרת האנרגיה קארין אלהרר, נכנעה ללחציהם של תאגידי הדלקים המזהמים".

לדברי הארגון, "הצדקת המהלך היא מטעה את הציבור: פיתוח שדות גז חדשים יימשך שנים רבות ואין לו שום משמעות בכל הנוגע לגמילת אירופה מהגז הרוסי בתקופה הקרובה. המדע הוא חד משמעי: הגז הוא דלק פוסילי מזהם שרובו מתא - גז חממה עוצמתי במיוחד, המסוכן לסביבה הימית". 


על מנת להותיר לנו סיכוי למנוע את ההשפעות הגרועות ביותר של משבר האקלים, עלינו לאפס את פליטות הפחמן עד לשנת 2050 ולצמצמן בחצי עד לשנת 2030 - המשמעות המיידית של החלטתה של אלהרר היא שישראל לא תעמוד ביעדי האקלים שלה.


יתרה מכך, לא רק שאין צורך בפיתוח גז נוסף כדי לספק את צורכי הגז של ישראל עשרות שנים קדימה, אלא שקידוחים חדשים מסכנים את בטחונה האנרגטי של ישראל. משרד האנרגיה מתנהל בחוסר שקיפות בכל הנוגע לרווחים הצפויים מייצוא הגז, לפוטנציאל הייצוא, הנזקים הסביבתיים והאקלימיים וגם לא חושף את גובה ההשקעות הממשלתיות על סך עשרות מילארדים בשנים הקרובות בתעשייה מזהמת זו. מדיניות אשר פוגעת בציבור ומשרתת את תאגידי הדלקים״.