משרד ראש הממשלה קבע היום (שלישי) כי אין להתיר הכנסת מחיצות לרחבה השוויונית בכותל המערבי, זאת לאחר העימותים שפרצו בתשעה באב בשנה שעברה, כאשר חברי זרם היהדות האורתודוקסית הפריעו לתפילה ברחבה. 

עימות בין מתפללים לנשות הכותל; צעיר עוכב לחקירה

כאמור, יו"ר ועדת ההיגוי במשרד רה"מ, דורית שטיינמץ, שלחה מכתב למנכ"ל החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה, הרצל בן ארי, ובו קבעה כי "יש למנוע כבר בכניסה לאתר הכנסה של מחיצות לרחבת התפילה וכן אין לסדרנים סמכות להשתמש בכוח לשם מניעת הכנסת המחיצות. ככל שנדרש שימוש בכוח יש לערב את משטרת ישראל".

"כותל המשפחות", החלק הדרומי הממשיך את הכותל המערבי, הוקצה על ידי הממשלה בשנת 2013 בניסיון לתת מענה לזרמים הרפורמים והקונסרבטיביים שביקשו להתפלל בה כדרכן. מאז, המקום מהווה סלע מחלוקת וזירה לעימותים עם גורמים חרדיים וחרד"ליים המנסים למנוע את התפילות המעורבות במקום.

הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הכותל המערבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית מסרה: "הודעת משרד ראש הממשלה באשר לאיסור הכנסת מחיצות לכותל השיוויוני וחובת אכיפת המשטרה על איסור זה הוא צעד מתבקש, כמעט מובן מאליו אך הוא רק צעד אחד מני רבים ובא באיחור רב.

"המצב בו נגזלת כבשת הרש, כאשר מתאפשרת הכנסת מחיצות לכותל השיוויוני תוך שימוש באלימות כנגד המתפללים והמתפללות ברחבה שאינה נענית על ידי המשטרה הוא מחדל חמור ומתמשך שדורש טיפול מיידי. אנו קוראות לראש הממשלה לפעול למען הפיכת הרחבה השוויונית למקום ציבורי ומכובד המאפשר לכל יהודי מהארץ ומהתפוצות להתפלל כדרכם וכדרכן".

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, הגיב ואמר כי "הכותל היהודי לא שייך לרפורמים, אלא לכל עם ישראל, נשים, גברים, דתיים וחילונים שכולם מכבדים את הכותל בניגוד לרפורמים. הבחירות האלה הם בין מי שרוצה זהות יהודית, לבין מי שרוצה מדינת כל אזרחיה וקעקוע המסורת היהודית. ההחלטה השערורייתית של לפיד היא דוגמית למה שעלול להתרגש עלינו אם חלילה הוא ייבחר לראשות הממשלה".

יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, מסר בתגובה להחלטה: "בניגוד להלכה, בניגוד למסורת, ואף בניגוד לחוק, לפיד שוב מבזה את קודשי ישראל.
שוב נחשף פרצופם של לפיד ושל מי שהמליכו אותו - חילול קדושת הכותל כחלק מחילון זהותה היהודית של מדינת ישראל. התנועה הרפורמית כבר חשפה שהכותל הוא בסך הכל עוד אמצעי במאבק לשינוי זהותה היהודית של המדינה. לפיד, וליברמן הם הזרוע למימוש החזון הרפורמי. בקרוב נבוא לתקן".

דניאל גולדמן, מייסד המכון לחקר היהדות והציונות: "ממחקרים שביצענו, עולה באופן ברור כי הציבור הישראלי מעוניין בקיום מתווה אשר יאפשר את התפילה המשותפת ברחבה הדרומית. על כן, ההחלטה שאוסרת את הכנסת המחיצות לרחבה הינה נכונה ומתבקשת. הזהות והאמונה היהודית מגוונת ורבת פנים, ולא נכון יהיה לאפשר לגורמים, מכל צד שהוא, להכתיב כיצד תתקיים התפילה ברחבת הכותל, על אחת כמה וכמה ברחבה הדרומית אשר ייעודה על פי מתווה הכותל לשימוש כלל הזרמים.

"אחד העקרונות החשובים ביהדות הוא כיבוד הזולת וקבלת האחר ועל כן יש לאפשר לכל יהודי מכל זרם, מישראל ומהתפוצות, להתפלל ברחבת הכותל בצורה ובדרך בה הוא מאמין תוך מתן כבוד לאחר. אנו קוראים לממשלת ישראל לטפל בסוגיה זו בהקדם - חוסר ההסדרה יביא להמשך המתח ולעליה באלימות במקום כה קדוש לעם היהודי".