נמשך בליץ החקיקה. אתמול, לאחר הקמת הוועדות המיוחדות שנועדו לקדם את "חוק בן גביר" ו"חוק דרעי", הכנסת החלה להעלות הילוך בהליך החקיקה של ארבעה חוקים עוד בטרם הקמת הממשלה.

על רקע סערת החוק, בן גביר תוקף: "לא כפוף ליועמ"שית, היא לא יכולה לתת לי הוראות"
"מחטף שנובע מחוסר אמון עם נתניהו": הדיון בכנסת על חוק בן גביר נמשך

שני חוקים נוספים כוללים את ההצעה שצפויה למנוע את פיצול הליכוד, והצעה שתעניק לח"כ בצלאל סמוטריץ' סמכויות כשר במשרד הביטחון.
אחד החוקים שמעורר סערה ציבורית ופוליטית הוא תיקון החוק לפקודת המשטרה שאותו דורש השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, בכדי להרחיב את סמכויותיו כשר.

המפכ"ל שבתאי על חוק המשטרה, קרדיט: ערוץ כנסת

אתמול טען כי "אין מדינה דמוקרטית שהשר לא קובע בה מדיניות. זו פקודה שמנוסחת מקום המדינה". עוד אמר "בואו נודה על האמת. אם לא היה מדובר באיתמר בן גביר הייתם אומרים כל הכבוד".

אמש הסתמנה פשרה אפשרית בהצעת החוק, שכבר עברה בקריאה הטרומית. אנשי הייעוץ המשפטי בכנסת, בתיאום עם בן גביר עצמו, יבקשו ככל הנראה להכין נוסח מרוכך יותר של החוק, כשבין היתר יוכנס סעיף כי מפכ״ל המשטרה יוגדר כ"דרג הפיקודי העליון של המשטרה״. עוד ייבחנו ניסוחים מרוככים יותר הנוגעים להתערבותו של השר בחקירות משטרה. בן גביר מצדו לא שלל את הצעת הפשרה ואמר כי "אבחן את הניסוחים השונים ואתן את דעתי".

מוקדם יותר נערך דיון טעון בהצעת החוק בהשתתפות מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים בשנה וחצי האחרונות עמר בר־לב, שתקף את דבריו של בן גביר ואמר כי "לא הייתה לי אף בעיה בקביעת מדיניות לכל אורך הדרך. רק שר שחסר לו ביטחון עצמי, שיש לו בעיה במנהיגות שלו, רוצה לחוקק חוק שכזה".

גם המפכ"ל שבתאי התייחס להצעת החוק ואמר, בין היתר, כי "תהיה לה השפעה דרמטית על משטרת ישראל. איננו מתנגדים לשינויים, אבל הם צריכים להיעשות בזהירות, בהליך מקצועי ומעמיק".

עוד הוסיף שבתאי כי "המשטרה היא לא צבא. המשטרה חשופה למידע אישי רגיש של אזרחי המדינה, הצבא פחות, המשטרה עובדת מול אזרחים והצבא מול אויב מוגדר. אנחנו חייבים לשאול את עצמנו מה הבעיה במצב הנוכחי ובהתאם לבחון איך לשפר". שבתאי ביקש להבהיר כי "יש היום סמכויות רחבות לשר".

בן גביר, שהעיר הערות והפריע מספר פעמים לדבריו של המפכ"ל, קטע אותו בשלב זה ואמר "אבל אין שם מדיניות קובי". המפכ"ל הדגיש כי "אני לא פוליטיקאי. תנו לי לסיים את דבריי".

בסיום דבריו הציף שבתאי מספר שאלות שהצעת החוק לא נותנת להם מענה: "בהפגנות ובמחאות השר ינחה את המשטרה לפנות או לא? האם השר יכול לחקור את המשטרה בחקירות ספציפיות ואנחנו ניאלץ להתמודד עם זה כאשר הצעת החוק תעבור? לא ראיתי שהצעת החוק נותנת מענה. אנחנו חייבים להיות בשיח על מנת שנאמר את דעתנו".

בן גביר לא נותר חייב ועקץ: "כמו שבר־לב הנחה אותך, לא?". המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, טענה כי הצעת החוק "מסיטה את נקודת האיזון ואינה יכולה להבטיח את המשך עצמאותה של המשטרה״. תיקון חוק זה צפוי לקחת זמן ארוך יותר משאר החוקים. ככל הנראה ההצבעה עליו בקריאה הראשונה תידחה לשבוע הבא.

הצעת החוק הראשונה המוכנה לעבור בקריאה הראשונה כבר היום במליאת הכנסת עוסקת בביטול האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם וכעת לצורך התפלגות תידרש קבוצה המהווה לפחות שליש מחברי הסיעה. מדובר בהצעת חוק הנחשבת לקלה בהיבט החקיקתי והמשוכה המשפטית שתעמוד בבחינת בג"ץ.

מטרת הקואליציה היא לסיים עד יום שישי בצהריים את ההצבעה בקריאה הראשונה של מרבית החוקים ובשבוע הבא, חג החנוכה, את הקריאה השנייה והשלישית של כלל החוקים ולנסות להשביע ממשלה כבר בסיום השבוע.

בתוך כך, במהלך העימות מול בר־לב אתמול בדיון בכנסת, אמר בן גביר כי "ציטטתי את עיתון 'מעריב', שסיקר את עמר בר־לב שהגיע לוועדה על כלא גלבוע. אני יודע שהוא נפל כי הוא חשב שאני מצטט ממסמך סודי ובכך התרשל גם הפעם".

במהלך דבריו הציג השר המיועד כתבה שפורסמה ב"מעריב" ובאתר וואלה! מתחילת חודש פברואר, שבה צוטט בר־לב כשהעניק עדות לוועדת הבדיקה לבריחה מכלא גלבוע. במהלך דבריו חשף השר כי בינו לבין המפכ"ל התעורר עימות חריף כבר ביומו הראשון בתפקיד.