כדי לרפא את חוליי מערכות הרווחה הממשלה תצטרך להכניס את היד עמוק לכיס - וזאת תהיה רק תחילת המאבק הייצרי והעקרוני הצפוי בין ש"ס, הסוציאליסטית למחצה, לבין שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', ניאו־ליברל המחזיק בקו נוקשה של צמצום ההוצאה הציבורית, שמשמעותו היא חיסול עקבי של שאריות מדינת הרווחה. 

יש לקוות ששר הרווחה יעקב מרגי ושר העבודה יואב בן צור יקבלו את הגיבוי המלא מיו"ר מפלגתם, השר אריה דרעי, שיפעיל את מלוא כובד משקלו הפוליטי בדיוני התקציב הקרובים. לצד סמוטריץ' תכהן סגנית מטעם מפלגתו, ח"כ מיכל וולדיגר, נושאת דגל הרווחה בסיעת הציונות הדתית, ויש לקוות שגם לה יהיו מנופי לחץ משלה על שר האוצר.

אתמול הבאנו כאן עוד עדות, אחת מני רבות, של קשישה שנזקקת לתרומת שמיכות כדי להתמודד בחורף עם עליית מחירי החשמל. חמישית מהקשישים בישראל עניים, אות קין לחברה הישראלית. ארגוני הוותיקים דוחפים זה שנים את העלאת קצבת הזקנה, אבל לא סמוטריץ' ולא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שדוגלים בריסון תקציבי, יהיו חתומים על החלטה שתעלה לקופת המדינה עשרות מיליארדי שקלים בשנה. התשובה יכולה להיות למשל קצבת זקנה דיפרנציאלית. הממשלה היוצאת העזה להתחיל לגעת בפצע המביש הזה כששר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, העלה את קצבת הבטחת ההכנסה לקשישים עניים, אבל זה המינימום וזה לא מספיק.

רק בשבוע שעבר, בדוח של מרכז טאוב, קיבלנו הוכחה נוספת לתופעת נטישת מקצוע העבודה הסוציאלית, למרות הסכמי שכר שעושים צדק מאוחר וחלקי עם האנשים שהם ליבת מערכת הרווחה. השר מרגי לא יוכל להתעלם עוד מהעובדה שללא עמוד שדרה יציב של מערך העבודה הסוציאלית ותוכנית ממשלתית סדורה למילוי מאות התקנים הלא מאוישים בו, אלה הזקוקים לסיוע המדינה לא יוכלו לקבל שירות ראוי. 

על תקצוב ויישום מלאים של תוכניות קיימות לצמצום העוני ואי־הביטחון התזונתי ולמאבק באלימות במשפחה, אפשר רק לחלום בתקופת סמוטריץ' באוצר. גם כניסה של דרעי עצמו למשרד בעוד שנתיים לא צפויה לחולל מהפכה תודעתית נדרשת באגף התקציבים כדי להחיות את מדינת הרווחה שממשלות ישראל, בעיקר תחת נתניהו עם ישיבת ש"ס בתוכן, חיסלו בעשורים האחרונים.