דוח העוסק בסיכום עשור הפעילות לתוכנית "תעסוקה לרווחה" הוגש אמש לנשיא המדינה יצחק הרצוג, באירוע שהתקיים בבית הנשיא בירושלים.

ישיג הסכמות בנוגע לרפורמה המשפטית? השיחות החשאיות של הרצוג

"תעסוקה לרווחה" היא תוכנית שנוסדה ביוזמתו של הרצוג עצמו כשכיהן כשר הרווחה, ועוסקת בליווי תעסוקתי וכלכלי של משפחות אשר מוכרות במחלקות לשירותים החברתיים של הרשויות המקומיות מתוך מטרה לשפר את מצבם האישי והכלכלי.

מאז הושקה, מופעלת התוכנית על ידי ארגון בעצמי ופעילה ב־37 רשויות מקומיות ברחבי הארץ בתמיכת קרן אריסון ובפיקוח משרד הרווחה. במסגרת התוכנית מאותרות משפחות רווחה שניתן לסייע להן בתחום התעסוקתי, והן זוכות לליווי פרטני וקבוצתי תוך הקניית כלים שיביאו אותן לעצמאות כלכלית.

התוכנית כללה עד כה 4,830 משתתפים. 67.5% שיפרו את מצבם התעסוקתי. 55% הפחיתו את פניותיהם לשירותי הרווחה. המשתתפים דיווחו על עלייה של 61% בהכנסתם ועלייה של 12.3% בהכנסה הממוצעת של משתתפים שעבדו עוד לפני שהצטרפו לתוכנית.

"תעסוקה לרווחה" נוקטת גישה ייחודית, הכוללת את כניסתה של עובדת סוציאלית תעסוקתית לתוך המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, דבר אשר מספק מענה משולב של קידום תעסוקתי יחד עם שיקום משפחות רווחה. לצד ליווי המשתתף בתהליכים הרגשיים, התוכנית סיפקה גם כלים פרקטיים שקשורים לעולם התעסוקה ולשיפור מיומנויות לניהול כלכלת המשפחה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר באירוע: "הדוח שהוגש לי היום משקף את כברת הדרך שעשתה החברה שלנו, אך המציאות לא מאפשרת לנו להיות שאננים. בעשייתכם אתם מצמצמים את הפערים החברתיים בישראל באמצעות ליווי אישי ומתן כלים שתומכים באלה הזקוקים לכך, ומגדילים את ההזדמנויות שלהם ואת היכולת לממשן. החברה שלנו נמדדת במעורבות האזרחית, בערבות ההדדית, ובאפשרות שהיא מעניקה לכלל אזרחיה".

מנכ"לית בעצמי נירה צימלס הוסיפה: "כבר כשיצאה לדרך הייתה התוכנית חדשנית ופורצת דרך אשר אינה מסתפקת בהשמת משתתפיה בעבודה, אלא הובילה לפיתוח תפיסה חדשה של עבודה סוציאלית תעסוקתית המניחה במרכז השיח את חשיבות התעסוקה ומרכזיותה. הצלחנו לשנות את חייהם של אלפי משתתפים ואני גאה על התוצאות המרשימות".

שלומית דה פריס, מנכ"לית הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון, שתומכת בתוכנית, אמרה באירוע: "אנו מאמינים שהחבירה לתוכנית תרמה להצלחתה כמודל חדשני שמאפשר לאנשים לחולל שינוי במצבם התעסוקתי והכלכלי עם גמישות ופתיחות למשתתפים ולצורכיהם".