הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חשפה השבוע ירידה במספר המשרות הפנויות במשק. שאול אולמרט, מייסד שותף של חברת Piggy, שוחח היום (ראשון) עם ליאת רון ואריה מליניאק בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM אודות הדעיכה במספר המשרות, ובנוסף, הסביר כיצד המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט השפיעה על עולם ההייטק בארץ.

מושכת חצי מיליארד ומציעה רילוקיישן: חברת הייטק נוספת נגד הרפורמה המשפטית

בפתח הראיון נשאל אולמרט כמה זמן לוקח היום להייטקיסט מפוטר למצוא עבודה, והשיב: "בדרך כלל מעט, זה מאוד תלוי במקצוע הספציפי ובנסיבות. יש עדיין לא מעט משרות פתוחות. פה אפילו הסטטיסטיקות משקרות או מספרות רק חלק מהסיפור. בתחום הזה, כדי למצוא מקום עבודה חדש בדרך כלל נעשה דרך קשרים אישיים וחברות מאתרות אותך מהר מאוד כשאתה פנוי. זאת אומרת, הרבה מהאנשים האלה לא מגיעים בכלל למעגל הרשמי של מחפשי העבודה".

בהמשך, נשאל איש העסקים על הירידה בתנאי העבודה בהייטק בתקופה האחרונה והשיב: "אין ספק שמאוד קל להתרגל לתנאים טובים ומאוד קשה להתרגל לתנאים פחות טובים. בשנתיים האחרונות היה איזה 'מרוץ חימוש' מטורף שבמסגרתו גם הוצעו משכורות לא ריאליות מרוב שהייתה תחרות ומרוב שהיה מחסור בידיים עובדות. אנשים גם התרגלו לרמת חיים מסוימת שנגזרת, ועכשיו יש תהליך של התפכחות. אני חושב שזה תהליך של תיקון. זה תהליך שנובע מזה שהייתה איזו קפיצה מעל הפופיק, איזו התלהבות יתר שקצת חרגה מפרופורציות ועכשיו הדברים קצת מתאזנים".

"באופן כללי, התעשייה, פניה לגדילה. זאת אומרת, גם אם כרגע אנחנו חווים איזשהו צמצום, המקום של טכנולוגיה בחיי היומיום של כל אחד מאיתנו רק הולך וגדל. אנחנו משתמשים ביותר ויותר מוצרים טכנולוגיים. זאת אומרת, הביקוש למה שאנחנו מייצרים רק הולך וגדל כרגע, בגלל איזושהי אנומליה של ביקוש יתר. עכשיו יש איזשהו איזון, אבל אני חושב שהוא איזון זמני", המשיך.

עוד הוסיף: "אנשים לקחו כל מיני התחייבויות מתוך הנחה שיכולת ההשתכרות שלהם היא משהו מסוים, ויכולת ההשתכרות שלהם בפועל כיום נמוכה בהרבה. פורסמו נתונים שמדברים על ירידה משמעותית בהיקף המשכורות. זאת אומרת שהשכר המוצע לאנשים עבור עבודה מסוימת נמוך בהרבה מזה שהוצע לפני שנה או שנתיים, וכן, כל אחד מאיתנו משלם את המחיר על זה כשהוא מגיע לקופה".

בסיום הראיון נשאל אולמרט כיצד המחאה משפיעה על המצב בהייטק והשיב: "נקדים ונאמר שעוד לפני שהחלה ההפיכה המשטרית בישראל, הבעיה הכלכלית או הבעיה של שוק ההייטק היא בעיה גלובלית שהתחילה עוד לפני כן וללא קשר. בוודאי שבמצב עניינים רגיש שכזה, כל מה שעוד יותר מערער את האמון ומייצר איזה חוסר ודאות וחוסר ביטחון, ההשפעה שלו היא מאוד קשה. אלה לא תמיד דברים לוגים. כל אחד מאיתנו מתקשה לקבל החלטות כשהוא בתקופה נסערת ולא בדיוק יודע מה קורה. אנחנו רואים הרבה מקומות שבהם בעבר היה להם יותר נוח להשקיע, לקחת הימור, לשכור עוד אנשים, לפתוח עוד מחלקה, להתרחב לעוד תחום או לעוד שוק או לעוד קהל יעד, היום אנחנו הרבה יותר זהירים בזה ומאוד חוששים מההשלכות ארוכות הטווח של תקופה של חוסר ודאות". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM