כחודש לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, המשפחות השכולות בארץ דורשות מהפוליטיקאים לא לקחת חלק בטקסי הזיכרון ולהימנע מהגעה לבתי העלמין, מחשש להפיכת הטקסים לזירת התגוששות. 

המשפחות השכולות במסר לפוליטיקאים: "אל תבואו לבתי העלמין, תניחו לנו"
אלמנות ויתומי צה״ל: "אל תעזו להשתמש בימי הזיכרון כדי להעמיק את הקרע"

שחר יאורי, אביו של סמ"ר עמית יאורי שנפל בקרב במבצע צוק איתן, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM והתייחס לדברים: "על השלט בהפגנה הייתה תמונה של בני מסיום הטירונות, והיה כתוב שהמחיר לא היה שווה. עמית נפל שנתיים וחצי אחרי במבצע צוק איתן. מי שחי את המציאות, זה קורע, מאוד כואב. רוב התגובות היו מחבקות ומחזקות, חלקן היו ממשפחות שכולות. הרבה מאוד אנשדים ממשפחות שכולות ניגשו וחיבקו. היו מעט תגובות נגד כמובן, אבל זה בסדר. אנחנו עדיין מדינה דמוקרטית".

"אני חושב שזו תהיה ציניות ברמה שלא תתואר אם לדוגמא אמסלם יבוא לבית קרבות וינאם לגבי אחדות ולגבי המחיר שמשפחות שילמו וכמובן הנופלים עצמם. זו תהיה זריית חול בעיניים כי ימים קודם הוא אמר אנרכיסטים ובוגדים. זה לא רק אמסלם, זו כל הקואליציה. אני לא עושה הבחנה, צריך להפריד במחאה כנגד ההפיכה בין עמדות. אף אחד לא יודע באמת למי הצבעתי, קורא לאף פוליטיקאי לא להגיע לבית הקברות, אלא אם הוא בא בצורה פרטית ומשתתף בטקס, לא כנואם, לא כאורח כבוד, ולא כמי שידבר איתי על אחדות" הוסיף.

שחר יאורי בצעדת המילואימניקים (צילום: פלאש 90)
שחר יאורי בצעדת המילואימניקים (צילום: פלאש 90)

עוד אמר יאורי כי הוא "לא מאמין להם, אבל בעת הזו זה יהיה ציניות. המילים הריקות האלה שבימי זיכרון אחרים עוד היה אפשר לסבול אותם, היום כשהעם כל כך מחולק וסופגים גידופים וביצים על הראש, זה פשוט לא ייאמן. אני מקבל תגובות בפייסבוק שפשוט לא ייאמנו ברמת הבוטות, שיש לך עוד ילדים אז בואו נלך על כל הסדרה. אני לא יכול להתעלם, לפעמים אני מגיב, לפעמים לא. אני קורא לפוליטיקאים לבוא כאנשים פרטיים, יעמדו בצד, שישמעו את הדברים, לא רוצה לשמוע פוליטיקאים לא משום צד שידבר איתי על הנושאים הקשורים לכך".

בסיום דבריו, התייחס לקריאת שר הביטחון יואב גלנט אמש לעצור את החקיקה במסגרת הרפורמה במערכת המשפט לטובת הידברות וטען כי "זה מעט מדי, חלש מדי, אבל זה גם מבורך".

ארגון אלמנות ויתומי צה״ל מסר: "הימים שבין פסח לימי הזיכרון ויום העצמאות הם הימים הנוראיים שלנו. אנו אלמנות ויתומי צה"ל, שחווינו את החורבן האישי הכבד ביותר, פונים אליכם מימין ומשמאל ומבקשים – עד כאן. אפשרו לימי הזיכרון הלאומיים לאחד בינינו, ואל תעזו להשתמש בהם כדי להעמיק את הקרע ויהא החורבן האישי והמשפחתי שלנו תמרור אזהרה לאומה הישראלית כולה, מפני חורבן לאומי שעשוי להמיט אסון גדול. 

"יום הזיכרון אינו מבדיל בין ימין ושמאל, תומכי או מתנגדי הרפורמה השכול נוגע לכולם. מנהיגי שני הצדדים, אלו ששלחו או עשויים לשלוח את בנינו ובנותינו לשדה הקרב צריכים ואף מוכרחים להגיע לבתי העלמין, להישיר מבט לאלמנות וליתומים ולכאוב את כאבם. את המחלוקות, גדולות ככל שיהיו, אלו שהם לשם שמיים ואלו שאינם, יש להשאיר לימים שאחרי חג תקומתנו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש,  103fm