בית המשפט העליון הורה היום (ראשון) לשחרר ממעצר עד תום ההליכים את אסי חוראני הנאשם כי היה שותף לפרעות נגד היהודים בעיר עכו במהלך מאי 2021. כתב האישום נגד חוראני כולל שני אישומים במעשי טרור שונים, בהם בין היתר הוא נאשם כי היה מעורב בלינץ' הקשה שבוצע במור ג'אנשווילי.

קורבן ניסיון הלינץ' בעכו: "אני לא מצליח להתאושש, לא פיזית ולא נפשית"
10 שנות מאסר הוטלו על אדהם בשיר שהורשע במעורבות בלינץ' במור ג'אנאשווילי בעכו

ההחלטה באה למרות חוות דעת של שירות המבחן כי "קיים סיכון גבוה להישנות התנהגות פוגענית ועוברת חוק בעתיד" מצדו של חוראני, וכי הוא "חסר גבולות התנהגות פנימיים, נעדר בשלות רגשית ובעל נטייה לאימפולסיביות וקושי בוויסות הדחפים".

ניסיון הלינץ' במור ג'אנאשווילי בעכו (צילום: דוברות המשטרה)
ניסיון הלינץ' במור ג'אנאשווילי בעכו (צילום: דוברות המשטרה)

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי יש לעצור את חוראני עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו, בשל מעשי הטרור המיוחסים לו, בשל תסקיר שירות המבחן וכן כיוון שבית המשפט התרשם כי לחוראני היה חלק ממשי בהתקהלות, ואולי אף בהתארגנות ושלהוב ההמון.

השופטת בית המשפט העליון רות רונן כתבה בהחלטתה כי היא "סבורה כי ישנן ראיות הקושרות לכאורה את העורר למיוחס לו בכתב האישום", אך עם זאת "ישנה חולשה מסוימת בראיות". בהתייחס לכך שלחוראני יוחסו בעבר עבירות אלימות השופטת רונן כתבה כי "לא יוחסו לו מעשים הכרוכים בגזענות"

בנוסף, השופטת רות רונן כתבה כי "העבירות המיוחסות לעורר בכתב האישום התבצעו כשנה וחצי לפני המועד בו הוא נעצר". לדבריה של השופטת, בכל אותה תקופה חוראני "הוסיף לחיות בעיר עכו, בלא שנטען כי פעל באופן שסיכן את זולתו או נקט באלימות, ואף לא כי התבטא בצורה גזענית".

השופטת קבעה כי "פרק הזמן הארוך והמשמעותי שחלף כאשר העורר משוחרר ללא כל תנאי, מהווה אינדיקציה טובה וממשית לכך שהסיכו הנשקף ממנו הוא כזה שניתן להתגבר עליו או למצער לצמצמו עד מאוד באמצעות חלופת מעצר מתאימה".

בשל כך, השופטת רונן הורתה להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי בחיפה בכדי שיבחן את התנאים לשחרורו של חוראני למעצר בפיקוח אלקטרוני.