בעוד חודש, ‏ב-7 בספטמבר, צפוי בית משפט העליון לקיים דיון בשאלת אי-כינוס הוועדה למינוי שופטים, בעקבות העתירות בנושא שהוגשו נגד שר המשפטים יריב לוין. בקרב אנשי האופוזיציה גוברת ההערכה כי הקואליציה מכינה תרגיל במטרה לסכל את פסיקת בג"ץ אפשרית שתחייב את שר המשפטים לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי.

חזית נוספת לסמוטריץ' בממשלה: "לבטל את הקפאת התקציב למגזר הערבי"
עשרות מפגינים מול נופש נתניהו: מכת"זית ופרשים הגיעו למקום

גורמים באופוזיציה טוענים כי "האמירות האחרונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כולל בראיון שהעניק לאחרונה ל'בלומברג', על כך שבכוונתו לקדם בהסכמה את החוק שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, זאת לצד התדרוכים היוצאים מהליכוד על נכונותו של השר לוין לפשרות ולהידברות - כל זה אינו מקרי.

המטרה של הקואליציה היא אחת והיחידה: להכין את הקרקע לקראת הדיון בבג"ץ. כלומר, להגיע בעוד חודש ולטעון בפני השופטים כי מתקיימים מגעים לפשרה ושהצדדים נמצאים בהידברות במטרה לגבש בהסכמה את חוק הוועדה לבחירת שופטים. על כן, על פי תוכניתם, במצב כזה בית המשפט העליון לא יתערב בהליכים ולא ידרוש מלוין לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי, כי הרי בקרוב תושג ההסכמה והרכב  הוועדה ישונה. אבל אנחנו לא ניתן יד לתרגיל הקואליציה, ולא נעזור לשר המשפטים להימנע מכינוס הוועדה".

בכירים באופוזיציה אמרו בנוסף ל"מעריב": "הקואליציה מדברת בשני קולות. לצד האמירות על פשרה ועל הסכמות, אנו עדים להקצנת הקו של נתניהו. הוא מכפיל את ההימור כדי לנסות להוביל אותנו למו״מ מזוייף. הרעיון שלהם פשוט - ליצור תחושת חירום וקריסה כוללת שתגרום לזה שתהיה חזרה לשיחות עוד לפני הבג״צים. ליצור רושם שזה מה שיציל את המדינה מהאסון שהם יצרו בעצמם. מטרתם להגיד לבג״ץ: 'הנה עוד סיבה שאסור לך להתערב, בדיוק מתקיים על זה דיון במערכת הפוליטית'. מאחר והבנו את זה, אנחנו נשאר על הקו שלנו - מו״מ רק על ההקפאה ורק אחרי הבג״צים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בתוך כך, בקרב גורמים בכירים בקואליציה עלה הרעיון להשגת הסכמות סביב מינוי נשיא בית משפט העליון הבא – וכן סביב מינוי שופטי השלום והמחוזי - בהרכב הנוכחי של הוועדה לבחירת שופטים. כאשר, על פי הרעיון, ההסכמות תושגנה מול בכירי מערכת המשפט ולא בהידברות עם האופוזיציה. לפי המצב נכון כיום, בהתאם לעיקרון הסניוריטי, מי שאמור להחליף בתפקיד את נשיאת בית משפט העליון אסתר חיות, שאמורה לפרוש בעוד מספר חודשים, גם אם ההסכמה בין הצדדים לא תושג, הוא השופט יצחק עמית. זאת לאחר שהשופט פוגלמן ויתר לטובתו). 

על פי הרעיון המתגבש, אם הצדדים - הקואליציה ובכירי העליון - יגיעו להסכמה סביב מועמד מוסכם לתפקיד נשיא בית משפט העליון, כשבהקשר זה לרוב מוזכר שמו של השופט יוסף אלרון), תכונס הוועדה ואותו מועמד מוסכם ימונה לנשיא העליון. בהקשר של השופט אלרון מדובר בקדנציה של שנתיים, כאשר בשנת 2025 הוא יפרוש בגיל 70 והשופט יצחק עמית יתמנה לתפקיד הנשיא. 

עם זאת, ישנו תנאי נוסף להסכמה הכוללת: לצד הסכמת הצדדים על המועמד לנשיא בית משפט העליון, תגובש רשימה מוסכמת בין הנשיאה חיות לבין שר המשפטים לוין של המועמדים לתפקידים של שופטי בתי המשפט המחוזיים והשלום. בקואליציה מדגישים כי "על פי הנוהל עד היום, רשימת שופטי שלום ומחוזי מוגשת על ידי יו"ר הוועדה לבחירת שופטים  על דעת נשיא או נשיאת העליון, כך שתנאי זה להסכמה אינו חדש או מהפכני".

במקרה של ההסכמה על המועמד לנשיא הבא של בית משפט העליון ועל רשימת השופטים המועמדים לתפקידים בבתי משפט השלום ובבתי המשפט המחוזיים, ייכנס שר המשפטים את הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי. זאת עוד, במקרה של הסכמה, הקואליציה גם תהיה מוכנה לשקול את דחיית לוחות הזמנים של קידום החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. במקרה זה, התקופה שניתנת לניסיונות להגיע להסכמה מול האופוזיציה תגדל משמעותית מארבע חודשים לתקופה ארוכה הרבה יותר. עם זאת, בקואליציה מדגישים כי הרעיון נמצא עדיין בשלבים מוקדמים ואין שיח עליו עם מערכת המשפט.