שופטת בית משפט השלום בתל אביב אביטל אמסלם גלבוע האריכה היום (שלישי) בשבעה ימים את מעצרו של האבטאמו אסרס, החשוד בניסיון לרצוח שוטר במהלך הפגנה שהתקיימה בתל אביב בשבוע שעבר בעניינו של רפאל אדנה ז"ל. בית המשפט דחה את בקשת פרקליטו של החשוד, עו"ד בן מעוז, לאסור את פרסום שמו של מרשו בטענה שמדובר במי שמוכר לכאורה כלוקה בנפשו.

"אין אמון במערכת, הכל בא על חשבון השכול": אמו של רפאל אדנה בריאיון סוער
דריסת רפאל אדנה: סימני השאלה לאחר פגישת המשפחה והפרקליטות

השופטת אמסלם גלבוע קיבלה את טענת המשטרה וקבעה כי במקרה האמור חל עיקרון הכלל לפיו טובת הציבור עולה על טובתו של החשוד, ולכן פרסום שמו ופרטיו יש בהם כדי להועיל ואולי להביא קורבנות נוספים.

בבית המשפט טען נציג המשטרה כי אסרס נעצר בעקבות אירוע אחר בו ציווה על עוברת אורח ברחוב לרדת על ברכיו ולהשתחוות לו, אחרת יאנוס אותה וירצח אותה. אזרח שחלף במקום הבחין בקורבן כשהייתה מבוהלת וניסה לסייע בידה, ומשום כך הותקף על ידי החשוד באמצעות קרשים ואף נגרמה לו חבלה. למקום הוזעקו שוטרים שביצעו את החשוד והובילו אותו לתחנת המשטרה בתל אביב. מיד בבירור ראשוני התברר כי מדובר בחשוד בדקירת השוטר בהפגנה. לתחנת לב ת"א הגיעו בלשי ימ"ר ת"א ואלו ביצעו את מעצרו תוך כדי מעצרו, והובילו אותו לחקירה במשרדי הימ"ר.

במהלך הדיון טען נציג המשטרה, רס"ב גדי אבידן, כי החשוד הגיע למקום ההפגנה לא כחלק מהמוחים אלא במטרה ברורה ובתכנון מוקדם לגרום להמתתו של שוטר בשל היותו שוטר וכי מדובר באדם מסוכן המודע למעשיו מחד, ומנגד אין שום אינדיקציה לטענת הסנגור על מצבו הנפשי לכאורה.

נציג המשטרה התייחס לשאלה האם המשטרה ידעה את זהותו של החשוד טרום מעצרו באירוע האחר, אולם ברור כי בידי השוטרים צילומים ממצלמות אבטחה שבכוחם היה להוביל את השוטרים אל החשוד בכל מקרה. מעצרו באירוע אחר חסך אולי זמן והקדים את המעצר. עו"ד מעוז ביקש להעביר את החקירה לידי חוקר מיוחד על מנת לבחון את מצבו. החשוד אסרס אמר בדיון: "אני לא מסכים להיבדק על ידי רופא פסיכיאטרי".

לבסוף קבעה השופטת: "על פי החשד תקף החשוד שלפניי שוטר בהפגנה מול מגדלי עזריאלי ביום 23/8. מתמונות ומסמכים שהוצגו בפניי עולה שהשוטר נחבל בפניו והזדקק לטיפול רפואי. בנוסף לכך מיוחסות לחשוד עבירות תקיפה ואיומים שאירעו אמש עת פנה החשוד לעוברת אורח ברחוב ופקד עליה להשתחוות בפניו אחרת יאנוס אותה".

השופטת הוסיפה: "אני מוצאת כי קיים חשד סביר הקושר את החשוד לשני האירועים. מדובר באירועים חמורים מאוד, בין אם התקיפה של השוטר ובין אם מדובר באירוע השני. החשוד קשר עצמו לאירוע, אישר חלק מהדברים ושוב התנהל באופן אגרסיבי גם כאשר היו שוטרים במקום".

במהלך חקירתו לרוב שמר החשוד על שתיקה, החשוד מקלל ומדבר על תיק החקירה ובעצם כך מלמד על המורכבות שייתכן וקיימת בחקירה. "במהלך הדיון הציג בפניי בא כוח החשוד מסמך רפואי ממנו עולה כי החשוד מוכר למערכת הפסיכיאטרית ואף אובחן כחולה סכיזופרניה. החשוד מסרב לבדיקה, אך אני סבורה כי דברים אלו מחייבים את בדיקתו גם אם הוא מסרב לה". 

בשלב הזה פתח החשוד בצעקות: "אין מה ללכת, אני לא הולך". משום כך החליטה השופטת להיעתר לבקשה באופן חלקי, להורות על מעצרו לשבעה ימים וכן להורות כי הפסיכיאטר המחוזי יערוך לחשוד בדיקה ויקבע האם הוא מסוגל לעמוד לדין. את תוצאות הבדיקה ביקשה השופטת לקבל עד סיום מועד מעצרו.